Annons:
Etikettallmänt
Läst 1752 ggr
Cloaffe
2012-12-26 12:42

trött på otur....

Jag har världens finaste dressyrhäst men vi kommer aldrig till skott eftersom hon alltid skadar sig på ett eller annat vis…..köpte henne för5 år sen, så här har det gått….

#1 red in henne vid 5års ålder, hon bockade vilt när vi började gallopera så jag stukade foten i stig bygeln….jag valde då att skicka iväg henne de 2 veckor jag inte kunde rida till beridare, och det gick jättebra meeeen hon fick ringorm, så det tog lite tid innan hon kunde ridas igen.

#2 när hon var 6år fick vi problem med vårt boende (på Irland) och fick flytta ganska långt bort vilket resulterade i att jag fick flytta henne, väl där trampade hon i ett kaninhål i hagen (tack och lov inget allvarligt) men dock borta från ridningen ett par veckor,

#3 väl igång igen trampade hon mig på foten och bröt flera ben i foten så då var jag "borta" ett tag, därefter lyckades vi tävla en gång :)

#4 vi valde att flytta tillbaka till sverige men under transporten blev hon så stressad och åt inget på 5 dagar! så då tog det tid innan vi kom igång igen…..vid detta laget är hon 7år

#5 hon släpps ut i ny hage (utan mitt tillstånd) det visar sig finnas en 30cm vajer i hagen som snurrar sig runt hennes hov  och han fastnar, får hemska brännsår

#6 hon lyckas sparka sig själv hårt på benet så hon får opereras för likkista…..då gav jag upp lite och betäckte henne när hon ändå skulle ha lång vila…. Allt gick bra hon tog sig första gången och fölningen klarade hon själv och fick en frisk och underbar liten hingst e. Lingh

#7 då blir hon överbeskyddare och sparkar mot de andra hästarna och vad händer, jo väggen ger vika och benet åker ut och fastnar…..ja ni kan säkert tänka er hur det såg ut när man kom ut och fick se skinnet hänga ner….iväg och opereras igen, tog 3 månader på boxvila, dock efter 7 månader var jag långsamt tillbaka i sadeln och allt gick jätte bra, hittat ny tränare kom ut och tävlade och det gick jättebra…..

#8 sen fick hon Borrelia och blev halt i somras (samtidigt som min andra ridhäst slår upp en gammal skada och måste akut avlivas)

#9 och nu för en vecka sen rullar hon in röven i hörnan i boxen och för att komma loss sparkar hon sig loss och slinter på träet vid dörren och skrapar av hud på kotan…….behöver jag säga mer…

Jag är så trött att jag funderar på att sluta med hästar helt, bara sälja och flytta från gården och börja ett nytt liv…..

Vi total renoverade stallet för att göra det "hästsäkert" men hon lyckas ändå!!!

Varje gång vi kommer igång så händer nåt antingen med henne eller mig…..är nog inte meningen att jag ska hålla på med hästar…har tappat lusten att bara gå ut i stallet och borsta och pyssla med dom som dom älskar och normalt jag också……har ingen lust till nåt mer, går bara ut för att plåstra om hennes sår….

Kan någon ge mig tips som ger mig inspiration att fortsätta med de älskade liven…..

Annons:
LinaN
2012-12-26 13:32
#1

Kan berätta om min stallkompis och hennes häst.

Hon har ägt hästen i 2 år, total ridtid ca 2½ månad.

När hon kom till väninnan så vart hon frisk o kry, gick genom staketet och skar sig på tråden. Några veckor senare så fastnar hon i sitt täcke så ett spänne river upp hennes underliv, efter det blir hon halt pga överansträngning. De byter stall, står på boxvila några veckor, släpps ut i hagen går omkull i världens bockserie, slår ett par kotor snett i ryggen. blir behandlad, och allt är bra nån vecka, sen börjar hon stegra sig och hålla på vid ridningen, åker in till klinik; halt på 3 ben och ligamentskada fram. mer boxvila, hoppar ut ur boxen och skrapar upp bakbenen, mer boxvila, återbesök hos klinik, ligamentskadan bättre, dock upptäcks benbrott i ena bakbenet. ytterligare boxvila, fastnar i boxen och sliter av ena näsborren så den hänger som en slamsa, sys ihopa. Stallet får ringorm. återbesök, ligamentskadan värre. Kolikanfall. återbesök, bakbenet läkt, fram krånglar fortfarande. Får lov att gå på sommarbete, trillar ner från en höjd i hagen, slår bäckenet snett, boxvila och behandling av kiropraktor och akupunktör, återbesök ligamentskadan något bättre igen. rasthagevila hela hösten här, åker på återbesök då hon börjat halta fram igen dock det "friska" frambenet utan ligamentskada, stressar runt på gången hos vetrinären, trampar av sig en baksko och trampar in sömmarna i andra bakhoven. Boxvila IGEN. får rejäl hälta och det rings till kliniken som dömer ut hästen på telefon.

Dagen efter vart hästen helt ren i gången, även veckan därefter.

Så det är  inte bara du som råkar ut för sånt här, vissa är mer eller mindre skadebenägna. Nånstans häri har min väninna också stukat foten så hon gick på kryckor, blivit sparkad, blivit klämd i transporten så hon inte kunde använda handen. fått två hjärnskakningar för att hästen nockat henne osv. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cloaffe
2012-12-26 14:07
#2

det är så skrattretande………… men stackars häst! man tror man kan skydda dem mot olyckor men men……

men tack, helt plötsligt känns det inte så jobbigt längre……

ps.blev den bra eller lät hon den somna in?

LinaN
2012-12-26 19:10
#3

#2 Hon stod o mumsa hö i godan ro när jag vart i stallet för knappt en timme sedan så hon är i allra högsta graden levande den här olyckfågeln till häst ^^

Vet dock inte om hon ska börja sätta igång henne nu, iom att hon är utdömd så kan hon ju knappast få sämre besked från vetrinärerna, och sålänge hästen är hältfri och levnadsglad så får man ju se vad som går och inte går att göra. iaf i detta fallet.

Jag brukar själv trösta mig med att det alltid finns de som faktiskt har det värre än vad jag har. och det på gott och ont.

Hoppas att det ordnar sig med din häst och att hon håller sig frisk och hel så ni kan komma igång. Sen finns det massor man kan göra utanför dressyren som stärker och hjälper en innan man kommer dit. Finns en artikel på naturalhorsemanship.ifokus om vad man kan göra med en häst som står på boxvila eller skrittvila för att dels stärka relationen, stärka självförtroendet hos hästen och framförallt motionera HJÄRNAN på kreaturet. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2012-12-27 11:43
#4

Men fy vilken otrolig otur ni har haft!

Jag kan förstå att du tappat sugen men det är nästan så man känner att nu kan det ju bara bli bättre?

Hoppas att du orkar arbeta dig igenom det här, du har ju en fin liten avkomma också.

Kramar!

viktoria91
2012-12-28 16:47
#5

Känner igen mig! Min ponny har varit med om griffelbensbrott, kotledsinflammtion, glidledsinflammtion i alla 4, 2 kotledsvrickningar, spiktramp, ringorm, 4 kolikanfall varav det 3:dje slutade i akut buköppning en väldigt svårläkt senskada där jag fick beskedet att hon kan fungera som gräsklippare men rida kunde jag glömma. Idag är senan helt läkt. ;)

Och självklart en massa mindre sår. Drämde sessutom i framknäet i boxen när hon var sur på grannen så det svullnade upp.

Cloaffe
2013-01-01 16:07
#6

Håller tummarna för alla med otur där ute!

Annons:
Lindbygarden
2013-01-01 20:11
#7

#5 Fy det var inte lite skador detRynkar på näsan

Hoppas att 2013 kommer bli ett bra år för er alla!

viktoria91
2013-01-01 20:15
#8

#7 Inte direkt! En hel del faktiskt och rätt rejäla saker.

Man får se det "positiva" i det hela och tänka att man lär sig mycket.Flört

Året började bra med att ponnyskrutten visa, som nu är 17 år, kan mata bocksprång samtidigt som hon galpperar i skänkelvikning.Cool

Lindbygarden
2013-01-01 20:18
#9

#8 Ja det är sant, nu när det gått bra så får man försöka vända på det så.

Jag kan ibland tycka att jag själv varit förskonad från mkt (hoppas det fortsätter så också) ex kolik har vi enbart haft en enda gång under alla år som vi har haft häst.

Oj, det där var ingen dålig akrobat!Skrattande

viktoria91
2013-01-01 21:47
#10

#9 Ja, precis. Skönt att slippa en massa sådant skit, varken kul för hästen eller ägare!

Nej, gammeltanten kan fortfarande. Pigg som in i också.;)

Upp till toppen
Annons: