Annons:
Etikettutrustning
Läst 1057 ggr
examynia
2012-12-15 09:45

hur mycket tål den?

det är så att jag har en Tekna dressyrsadel som är omvärmingsbar.

jag hade ute kiropraktorn för attkolla ryggen å sadeln till honom. sadeln är utprovad av en diplomerad sadelinpassare så då litar man tyvärr på dom att de ska passa när man åker iväg med hästen.. men nu när kiropraktorn kollade på de så är sadeln för tajt upptill (bakom bogbladet? heter de så?) men grejen är att han har tappat muskler som fasen nu. han hade alltså mer muskler när vi provade ut sadeln så han förstod inte riktigt hur hon hade fåt ihop detta+ att hon tyckte jag skulle ha padd under för att komoensera upp de ryggmuskler han inte hade å de tyckte kiropraktorn var vansinne å ett försäljingsknep.

men iallafall.. han sa att hästen ömmade lite när han klämde där å han har börjat vara sur å markera väldigt när jag sadlar nu. (konstigt att han itne gjorde de innan då den måste suttit tajtare men är väl för att musklerna är borta nu kanske) kiropraktorn sa att de itne ar farligt att rida just nu men örjar han bygga muskler sen så kommer sadeln klämma mer å hämma honom i muskelbyggandet.

de min egentliga fråga är.. : hur många gånger klarar en sadelbom att bli omvärmd?

för om jag värmer om den nu.. som jag vill just för attjag får så dåligt samvete när jag sätter mig i sadeln även om han sa att de var okej… så vill jag ändå vidga den nu för att sen vidga den ännu mer om jag lyckas att bygga uoo ryggen på honom.

men vill ändå itne riskera att värma om för mycket ifall att den då går sönder på nåt sätt å kan skada honom sen om den är omvärmd för mycket.

hoppas ni förstår vad jag menar.

Annons:
Lindbygarden
2012-12-15 17:27
#1

Jag vet inte hur många gånger man kan värma om en sadelbom.

Om jag tolkar det rätt så är sadeln alltså för smal i bommen?

examynia
2012-12-15 17:50
#2

ja enligt kiropraktorn så är den för smal i bommen längst upp ele rhur man ska säga där sadeln örjar efter manken kåpan å allt annat sitter perfekt..

Lindbygarden
2012-12-15 17:55
#3

hmmm märkligt att inte sadelutprovaren noterade detta.

Jag skulle nog be en tredje kunnig/utbildad part titta på sadeln och passformen innan jag värmde om den. Om det nu är så att den är för smal så blir den inte mindre smal med en padd utan försök isf att få den omvärmd så snart som möjligt.

examynia
2012-12-15 19:16
#4

ja de tycker jag åxå å även kiropraktorn :S så ja jag vet inte.. ska nog inte lita på henne fler gånger kanske.. hörde att en annan tjej i stallet hade åxå fått hem sadlar som skulle provridas å när en annan som kan sadlar tittade på dom passade ingen så:S ja..

jo de är ju de jag tänkt.. vill ju inte rida med den nu.. rider inte så mycket nu under vintern.. å har tänkt att försöka rida lite barbacka.. så ingen panik.. men märkte igår när jag sadlade han flyttade sig hela tiden å ville inte stå still å skrapade med ena bekhoven å så har han aldrig gjort innan utan de är den senaste månaden.. så nåt lurt är de med sadeln..

nä de där med padden var ju skumt hon tyckte att jag skulle ha den fram till att han fått muskler.. men som sagt han hade mer muskler då än nu å nu är den ju tajt tydligen.. å nu ser jag ju själv efter att han visat mig lite osv hur de ska se ut att den är ju tajt där.. de känns så varför padden skulle vara där fattar jag inte att hon sa

Upp till toppen
Annons: