Annons:
Etikettallmänt
Läst 1564 ggr
LinaN
12/6/12, 10:03 PM

älskling har ont i ryggen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

usch, stackars liten. Igår hade det snöat precis hela dagen och när jag tog in honom så hade han ett lager snö över hela ryggen, men under snön hade han en egen insjö med isvatten mellan ryggfiléerna. Plus senaste veckans snö (igår hade vi mellan 50-80cm snö i hagen) och pulsa i det läår ju ge honom träningsvärk.

och tidigare i veckan vart medisen ute och galopperade i snön med honom. Så troligtvis kaka på kaka med träningsvärken…

Så träningsvärk + nerkylda muskler gav mig en häst som inte kändes som han brukade idag. Han vart wobbly med bak som han kunnat bli tidigare när han är stel i kroppen, samt så krånglade han en del vis "sadlingen" idag, däremot inget vid uppsittninge, men lite vid avsittningen. Så han vart inte alls sig själv.

Men efter lite volter, serpentiner och så så blev han bättre men inte bra. Dock ingen hälta vad jag kunde se. Vänster galopp funkade men höger blev det inget med alls.

Red med polypadden+barbackapadden idag för att det är snällare vid ryggen är sadeln har jag fått för mig.

Så nu ska han gå ut med regntäcke några dagar så får vi se om det hjälper honom något om han inte blir avkyld över ryggen.

Men jag älskar verkligen min häst, även när han inte är i form antingen fysiskt eller psykiskt så försöker han alltid göra så gott han kan ändå! rediga pojken min! Kyss

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Stephanie
12/6/12, 10:27 PM
#1

Kanske det kan hjälpa om du, innan du rider. lägger på ett täcke och går en sväng så att han får värma upp sig innan du lägger på sadeln? Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

LinaN
12/6/12, 11:37 PM
#2

#1 nu lade jag ju inte på sadeln utan barbackapadden på en polypadd eftersom det är mjukare och jag hade verkligen ingen lust o släpa på sadeln från boden där vi har våra saker till stallet ;) .och jag brukar promenera en stund eller jobba honom från marken innan uppsittning, vilket vi även gjorde idag.

Barbackapadden är av ull och polypadden är ju tjock stoppning i så allt som allt hade han ju en 7-5cm tjock varm vaddering på ryggen innan jag satt upp :)

Enda täckena jag har är antingen ett tunnt fleecetäcke eller ett ofodrat regntäcke så det hjälper inte så mycket på en redan kall häst. Däremot ska jag titta efter ett täcke med halvhals imorrn på ullared och kanske lite stoppning för det får inte bli för varmt på natten så han är genomsvett vid utsläppet. För då kommer han ju bli kall av att han är svettig istället.

Men nu får han sova med regntäcket (påtäckning av avtäckning ingår inte i stallhyran utan man måste ombesörja sånt helt själv) och så får vi se hur det känns på söndag när jag ska rida igen. Framförallt så kommer det bli intressant om det här gamla regntäcket tänker hålla tätt eller inte. Min medis har strikta regler för hur hon ska hantera läget imorrn när hon sköter om honom, o även på lördag.

Inget samlande arbete, men erbjuder han att gå i form så ta det några steg och ge sedan en eftergift. Kanske blir det lite hoppning på lördag för dem som omväxling, eller så blir det en långtur i snön om det inte stormar. Får se hur tösa tänker lägga upp det. Har iaf bett henne vara uppmärksam på det som jag noterade idag, men att hon inte ska utgå ifrån att han kommer ha ont eller förvänta sig en reaktion. utan göra som vanligt och är det nått som inte fungerar som vanligt eller blir annorlunda ska hon rapportera detta så jag har en chans att se om jag ser samma saker när jag är ute igen på söndag.

nu blir det sängen, vet inte vid vilken tid vi åker imorrn, svägerskan skulle ringa när de åker hemmifrån sig, och då har vi 20 min på oss att bli klara. ^^

glansspray ska köpas också, o ev ett bett en storlek större än han har idag för o testa om det blir bättre eller sämre. Har ett som känns som om det är för litet även om det är rätt storlek.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
12/7/12, 8:13 AM
#3

tänk på att ett ofodrat täcke gör det ännu kallare för honom än utan täcke.

Han slipper det blöta ja, men täcket tynger ner pälsen så han inte kan "fälla ut" den för att skapa luftspalter och hålla värmen. Bättre att köpa ett tjockare täcke (200-300 g) och ta på, för du måste kompensera för pälsen. Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
12/7/12, 9:44 AM
#4

#3 Det är ett tunnt bomullsfoder närmast hästen, men det är det jag har att välja på i dagsläget. Det tar vinden och det tar den omedelbara vätan.

Men sen är det ju det med värmen inne i stallet, jag kan inte ha förmkt foder i för då kommer han vara genomblöt av svett istället. Var ute en morgon vi hade drygt 5+ i stallet och han vart redan då svettig längsmed halsen, kring bog och under hela magen, så han vart blöt innan han ens kom ut. Och sen med ett täcke på det också….

Så hur ska man lösa det då? om han är genomsvettig pga att täcket är för varmt, och sen går han ut, blöt under täcket, lär ju inte hålla honom varm det heller?

Jag hatar täcken, men tydligen så har Harrys päls sagt att i år ska den inte hålla för vädret utan vara otillräcklig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
12/7/12, 1:32 PM
#5

#3 Jag har enbart ofodrat regntäcke till min. Nu har han det inte så ofta, bara när det regnar mycket. Står han utan i sånt väder så skakar han när han kommer in, har han täcke på så är han varm och go under täcket så det där tror jag inte på.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
12/7/12, 8:10 PM
#6

fruktansvärt besviken på utbudet av hästgrejor överlag nere på ullared idag. Hittade inga regntäcken med vettiga foder, och alla utegångstäcken vart rena monstertäckena med hur mycket fyllning som helst, och det enda täcke med hals eller ens halvhals vart så snålt tilltaget att en giraff vart det enda djur som det kunde ha passat på.

Annars så fanns det flera bra regntäcken med foder, men då fanns de ju givetvis bara kvar i strl 110-145 och Harry har ju 165. *suck*

Hittade ett innetäcke med 150-200g fyllning, som jag först tänkte köpa, men så fanns det varken kryssgjordar eller svansremmar eller benkryss så det fick vara, annars hade tanken vart att lägga det under befintliga regntäcken. Men får väl ta en tur till börjes inom det närmsta iom att jag inte ens spenderade hälften av min budget.

Hitta ju knappt något till mig själv heller, Thermoridbyxorna vart i anorexiastorlekar. Till och med Medium och Large vart pyttesmå. Och jag drar L-XL eller 44-46 i byxor. Hitta inga vanliga byxor heller som passa, verkar vara ett hopp på storlek 44-46. Det fanns 40-42 och sen är det ett jättehopp om man går in på stora storlekar, då finns det bara 50+ i storlek, känns som det saknas nått i mitten…

Men det blev iaf litenya strumpor, ett gäng nya trosor, pälsglans till Harry och det var väl det. Grimmor har jag, schabrak har jag till förbannelse, benskydd behöver jag inga, men såg att catagoskydden för dressyr fanns för kring 450kr vilket är ett tips om folk vill ha sånna. ^^ På hund letade jag efter ett nytt halsband åt hunden, men hittade inga i hans storlek. Han drar 60-65 men danns bara upp till 50. Till katterna hittade jag inget heller.

Kändes som en jätteflopp med ullared idag. Gör ett nytt försök nångång i mars när man fått sina födelsedagspengar ^^ Fram tills dess får jag hålla till godo med det jag har helt enkelt.

Fick rapport av min medis på vägen hem från ullared, och Harry vart snustorr under täcket och verkade nöjdare med tillvaron. Så hon tog av och borstade igenom pälsen och slängde på honom det igen. Dock har det vart uppehållsväder idag, men får se hur det ser ut sen när det snöar igen. Eventuellt så kan jag ju slänga emellan ett fleece.

jo! tittade på ylletäcken också, fanns bara strl 135 och 145 idag… :/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
12/8/12, 10:52 AM
#7

#6 du kanske kan vänta tills mellandagsrean annars?

angående värmeproblemet. antar att det uppenbara, att ta på täcket på morgonen inte är aktuellt. men du har klippt honom va? hur mycket?

kanske skulle överväga att klippa honom lite till så han inte blir för varm på natten? om du ändå måste ha täcke ute hur eller hur så spelar det ju inte så mycket roll om det är ett tunt eller tjockt täcke?

#5 du behöver inte tro på mig, kanske andra kan få dig att tänka om.

http://79.99.7.246/f/showthread.php?p=10031581

http://ridsport.ifokus.se/discussions/5073e516d3b4fd55bf002968-tackesflang

http://naturalhorsemanship.ifokus.se/discussions/50b78a91d3b4fd23e4002552-regntacken

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
12/8/12, 6:25 PM
#8

#7 jo, får kika på det, är inte så många dagar kvar…

Inte klippt alls i år, just för att det är bättre att han själv reglerar tempen o ville testa hur det gick, men när snön lägger sig tung och smälter så får han svårt o göra det tyvärr.

Han hade ju ett lager med snö över hela ryggen och under det låg hans egna insjö och vart svinkallt vatten, o när vattnet är kallare än det vi får upp ur brunnen på gården så här års så är det kallt. :S

#5 skakar gör de för ATT hålla värmen, finns tre sätt o hålla sig varm; skaka, äta och röra på sig. Men många hästar är för lata för att röra på sig speciellt nu i snön, det tar mer energi att hålla sig varma och röra på sig än att stå stilla och skaka. Läs det som står i länkarna, väldigt matnyttigt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
12/10/12, 11:39 AM
#9

#7 och 8 När han har regntäcke på behöver han inte skaka för att hålla sig varm, det säger väl allt?

I de två översta trådarna är det folk som säger att deras hästar fryser med enbart ofodrat täcke och det finns dom som inte fryser med ofodrat täcke. Alla är individer.

Jag vill inte tillföra någon värme, hans päls är så pass tjock. Den trycks ju inte ihop till ingenting direkt. Jag vill bara få bort vinden och vätan dom dagar det är väldigt dåligt väder. Han är varm och go under täcket efter en sån dag så fryser gör han ju inte. Det är skillnad om täcket blir genomblött men alla blöta täcken kyler utom ull.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
12/10/12, 7:03 PM
#10

kände på honom idag ordetnligt under täcket och han är varm och go i musklerna, han sänker inte ryggen nu när man klämmer på honom så ska köra på detta framöver.

Det tar vinden vilket är det största problemet just nu när vi har snöuppehåll.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: