Annons:
Etikettträning
Läst 1598 ggr
Peppe
2012-12-03 16:09

Vinterridning!

Japp, då var det dags för vinterridning! Dvs ridning fram och tillbaka på grusvägen in till stallet, och när det är riktigt mörkt, bara runt stallet helt enkelt. Kul o spännande!!

Vi hade lite otur eftersom vi inte hann med att sladda paddocken innan det frös, så den är helt knölig. Annars hade man ju kunnat skritta där inne med lyse å allt Flört

Ser fram emot att börja åka till ridhus efter nyår. Kommer nog vara rätt trött på att se stallets ytterväggar om 1 månad!

Hur gör ni nu på vintern, som inte har ridhus?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
LinaN
2012-12-03 16:23
#1

kommer det lite mer snö kan du rida i paddocken ändå ;)

min medis o hennes kompis rider på vallen där stallägaren tar hösilage på sommaren, den är rätt knölig o eländig men nu med snön så går det bra o rida på den.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2012-12-03 16:31
#2

Jag har samma problem här. eftersom det kommit en del vatten är det lurigt att rida på vallarna också iom att det kan ligga "sjöar" under alla snö.

Jag kommer få åka till ridhus sen, en nätt liten resa på 6 mil tor.

Annars är det mkt byvägar sålänge det inte kommer för mkt snö.

LinaN
2012-12-03 16:36
#3

#2 ge det några veckor till med minus så kommer de flesta sådana sjöar ha bonnafröst som det heter på skånska ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Allo
2012-12-03 16:41
#4

Min dotter tränar och tävlar dressyr på högsta nivå på sin D-ponny, och vintertid åker hon iväg till ridhus på de träningar hon har. Alla andra dagar rider hon ut och oftast blir det ju på kvällen i mörkret. Men det går rätt bra, man får utrusta ponnyn med reflextäcke osv. och själv har hon lampa på hjälmen. Ibland rider hon på en vall som vi har, men man kan rida mycket dressyr även på grusvägar. Just nu har vi rätt mycket snö, och med snowgrips och brodd är det ju ett bra underlag. Blir det en period med ren is på vägarna får man antingen bara skritta eller lasta och åka iväg till ridhuset. Dock tar det oss nästan en timme att åka dit. Ett ridhus på gården står på min önskelista till tomtenFlört!

Peppe
2012-12-03 16:45
#5

Vi har 4 mil enkel resa till ridhus, eftersom hon med ridhuset som bara är 8 km bort inte släpper in "utomstående" (…gamla elever….)

Hade gärna sett ridhus i anslutning till stallet också!

Vi måste gå längs smala asfaltsvägar för att ta oss till skogen och det blir väldigt trångt och halt med snövallarna. + att det är sjukt mycket vildsvin här.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

viktoria91
2012-12-03 22:46
#6

Är dte en del snö är det inga problem, åkrar är ju toppen att rida på. =)

Annons:
sofiek90
2012-12-03 23:32
#7

Jag går på asfaltsvägen eller på ridvägarna. Ridvägarna är anlagda och har bra underlag :) Eller bara rakt in i skogen. Nu när snön äntligen kommit så blir det ju ljust även i skogen.

MVH

Sofie

Peppe
2012-12-04 09:50
#8

Är det bara jag som faktiskt inte gillar att rida i djup snö, om det inte handlar om busridning? Flört

Det är ju sjukt jobbigt för hästen att gå i snö, så man kan ju inte direkt rida ett rejält dressyrpass där i. Hinner ju knappt värma upp innan mjölksyran är där.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2012-12-04 10:36
#9

#8 det är ju inte finlir i snö, och behöver inte vara busridning heller. Det är styrketräningspass för hästen.

Träna galoppfattningar med min häst i snö och han samlar och höjer sig så otroligt fint UTAN att jag behöver göra något åt det :D

Det är både flås och styrketräning. :D och det räcker med 20cm för att hästarna ska få extrajobb av snön :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2012-12-04 12:00
#10

#9 tyvärr kan man ju inte beställa vilket snödjup man vill ha och där jag bor brukar det bli rätt mycket snö och ofta skare och skit Rynkar på näsan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2012-12-04 12:06
#11

#10 inte? Trodde alla hade den lyxen ;)

jag har ridit i allt från 5cm till metern hög snö med mina hästar genom åren. Men jag håller med, det är svårt o öva dressyrprogram i halvmetern snö ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2012-12-04 12:18
#12

ja jag rider också i snön, har ju inte mycket att välja på, men det är inte kul Flört

Har snöat massor i natt och insåg just att Blacky inte fått sina snösulor än Foten i munnen hoppas inte det är kramsnö

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2012-12-04 12:24
#13

#12 nödlösning är att olja in hovarnas undersida, eller smöra dem. Alternativt att ta ett stycke liggunderlag och skära till sulor och pilla in i skorna, fungerar som nödlösning tills hovis kommer ut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Gia91an
2012-12-04 16:29
#14

När jag rider min medryttarhäst i snö går han som en dröm. Vi har en JÄTTESTOR åker att rida på som är helt platt under och så fort det blir snö får jag vara där. blir inte heller vatten på den innan den fryser på så den är perfekt.

Helt underbart. Brukar köra lite dressyr där och galoppfattningar och allt sånt.

Han går tusen gånger bättre i både skritt, trav och galopp på den åkern! Å andra sidan rider jag en äldre travare som förmodligen aldrig ridit såhär mycket dressyr förut. Men jag är stolt som tusan i alla fall för han är så duktig. Även om vi bara gör basic-saker.

I Snön tycker han det är extra kul, och att gå i form går som en smäck.

Älskar att rida i snön!

Brollan1
2012-12-05 08:15
#15

Dom flesta hästägare vill att hästarna skall muskla på sig, att rida i snö är ett av dom skonsammaste sätten att bygga muskler på, lite som vattengymnastik. Och att det skulle vara svårt att rida dressyr i snö håller jag inte med om, det blir jobbigare för ryttare och häst, men svårt, nej.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Peppe
2012-12-05 08:17
#16

#15 vem har påstått att det är svårt? Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gia91an
2012-12-05 10:51
#17

15# bland annat därför älskar jag det. Både jag och hästarna får kämpa. Men gud vad  nöjd man är efter! ;)

Lindbygarden
2012-12-06 20:25
#18

Det man inte får glömma är att i lite djupare snö kommer mjölksyran snabbare och när musklerna blir trötta sliter det mer iom att de inte stabiliserar lika väl.

Peppe
2012-12-07 08:09
#19

#18 precis och just därför blir det ju svårt att komma till arbete. fönstret mellan uppvärmda muskler-mjölksyra är så litet att man inte hinner göra något vettigt.

Jag rider däremot gärna på en plogad o sandad väg Glad

För övrigt är jag rätt besviken på greppskorna, som det ju påstås ska fastna mindre skit i. Men inte då, dom värsta isklumparna sitter i fram där greppskorna är, medans dom ramlar ur i bak. Hade varit bättre att ha vanliga skor runt om Obestämd

Men kommer nog inte åtgärda det förrän efter nyår, kommer inte rida så mycket nu under december ändå.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Brollan1
2012-12-07 08:19
#20

MAn får anpassa intensiteten på arbetet efter underlaget så att man utnyttjar det optimalt. Normalt så har en ridplan allt för lätt underlag och det är svårt att få upp något flås på hästen utan att sitta och nöta galoppfattningar för länge. Men i snö så får hästen jobba för varje steg och därigenom är allt jobbigt för en häst som har dålig fysik.

Ni som misströstar över snön men jobbar på ändå kommer att ha en vältränad häst när våren kommer. Andra som misströstar inne i stallet får ingenting. Gör det bästa och utnyttja allt som händer i stället för att misströsta över det.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Em--ma
2012-12-07 21:45
#21

Hos oss just nu är det ca 30 cm snö på ängarna så där brukar jag rida lite dressyr.
Vi hade även snöstorm i förrgår så då blåste det nästan helt tomt på vissa delar av ängarna så det inte är så djupt :)

annars har man ju lyxen med upplysta ridvägar som är skottade och sandade. Så man kan rida i flera timmar och inte behöva rida i mörker och i snö.

Märkte nämligen på andra sidan av stallet (mot skogarna) där dom inte skottar
att det var omöjligt att rida. stormen i onsdags hade nämligen gjort så all snö låg på vägarna och var packat riktigt hårt. Ponnyn bokstavligen kravlade sig igenom snödrivan, rider inte där igen! :(

Vår ridbana är inte ridbar heller, under snön är det is, och sen är den ojämn som tusan på vissa ställen. visst jag kan skritta och ev. trava lite. Men ponnyn tycker det är så kul med snö så hon springar som ett ånglok så vi skulle ju troligvis gå omkull ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Upp till toppen
Annons: