Annons:
Etikettallmänt
Läst 643 ggr
JustMySelf
2012-12-03 13:00

Kyla och spolning

Hur gör ni på vintern (=minusgrader) om hästen har lera och sånt på benen när ni ska rida? Tar in min häst från hagen ungefär 30-40 minuter innan jag ska rida och ibland har han lera på benen då, fast det är minusgrader. Nu när det inte har varit minusgrader så länge är det ofta lerigt på vissa ställen, fastän det mesta är fruset.

Under hösten och våren spolar jag av leran innan jag rider, torkar av det värsta vattnet med en handduk och sen sätter på benskydd (vilket han måste ha pga ett överben). Men jag vet inte om jag vågar spola nu när det är så kallt ute… Det brukar vara åtminstone några plusgrader i stallet men utomhus och i ridhuset är det minusgrader Rynkar på näsan Blir jättejobbigt om jag ska ta in honom långt innan jag ska rida för att låta leran torka, dels vill jag att han ska gå så länge som möjligt i hagen, och så kommer jag behöva byta tid på mina träningar för att hinna vänta tills de blir torra…

Så ja, hur gör ni?

Annons:
LinaN
2012-12-03 15:06
#1

Har du bara kallt vatten i slangen?

Ljummet vatten, spola, torka så torrt det går med handduk. skulle till o med kunna spola med kallt vatten, det är fortfarande varmare än snön och leran.

Den fukt som är kvar på benen efter det lär inte kyla ner din häst mer än vad leran skulle gjort under tiden den satt på hans ben.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JustMySelf
2012-12-03 15:14
#2

#1 Nej, kan välja fritt. Okej vad bra, tack Glad

Men det lilla vatten som är kvar borde väl frysa till is, det är väl inte så bra?

LinaN
2012-12-03 15:28
#3

#2 Hästen är redan blöt om benen iom lera och snö när du tar in honom, han blir ju inte mindre blöt av det än vad han blir av vattnet. och det är lika mkt minusgrader i hagen som i ridhuset.

Så ta du och spola bäst du vill, torka benen med en handduk. Han dör inte av det. Benen är mindre känsliga mot frost och kyla än resten av hästkroppen. Annars skulle inte hästen kunna gå i snön utan att förfrysa ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: