Annons:
Etikettallmänt
Läst 1416 ggr
LinaN
2012-12-01 13:10

GP dressyren Globen idag

Tyckte det såg trevligt ut överlag i alla ekipagen.

Jag som alltid haft svårt för sådant här mådde faktiskt inte illa över hur det såg ut eller hur hästarna såg ut en enda gån. Så det kändes bra!

Ska till och med drista mig till att titta på GP Kuren imorrn :D

Samtidigt vart det väldigt kul att det var så många svenskar som presterade, man blir ju lite landspatriotisk ^^

Samt så tyckte jag det var bra att kommentatorerna lyfte VARFÖR holländaren (?) blev utesluten genom no-blood-rule. Verkligen plus i kanten, dels att de upplyste om varför och dels att man faktiskt som tävlingsarrangör genomför reglerna. Det vart verkligen guldstjärna i min bok!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
pebb
2012-12-03 07:45
#1

Jag var där och kollade och vi fick ju ingen förklaring till varför han blev utesluten, skulle du kunna förklara lite närmre?

LinaN
2012-12-03 11:37
#2

#1 hästen bet sig troligtvis i tungan så det blödde. Var iaf vad kommentatorerna sa.

Och enligt de nya reglerna i FEI är att om någon dressyrhäst (vet inte om det gäller på hoppningen också) blöder ur munnen ska ekipaget uteslutas som ett led i att förbättra tävlingsvillkoren för hästarna.

Blod i munnen är ju inte ett tecken på att allt står rätt till direkt, så oavsett om det kommer blod i saliven av att ryttaren rider med hårda händer eller om hästen råkar bita sig är skit sak samma, man blir utesluten oavsett.

Och det är ju då om det är synligt blod i saliv eller skummet runt hästens mun. hästen på bilden jag länkade till är Adelindes Jerrich Parzival under världs-nånting i Kentucky us 2010.

The FEI has never, and will never, allow any horse with blood anywhere on its body to remain in the Dressage arena.

sägs i ett pressmeddelande, så det innebär även att om hästen fått ett hack i sidan av en lite för hård skänkel och blöder är det uteslutning som gäller.

Sen finns det många som är emot no-blood-rule för om hästen har bitit sig i tungan eller kinden så blir de uteslutna, men om man ska hårddra det. Vem vad när och hur kan avgöra om hästen bet sig själv av misstag i munnen eller om den bet sig i munnen pga något som ryttaren gjorde med sina händer?  I min mening är det bättre i sådana fall att reglerna gäller lika.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

pebb
2012-12-03 13:55
#3

Ok, tack! Jo jag håller med, man måste ju dra gränsen någonstans och det känns i min värld som att en häst som biter sig i tungan kanske inte har det optimalt i munnen (eller är ganska klantig, finns ju såna också)

Linnea
2012-12-03 14:53
#4

Jag har endast sett lite av küren och det var väldigt bra. Inte för att vara sån men dom jag brukar reagera på är dom namnkunniga kvinnliga holländska och tyska ryttarna.. (vad gäller spända hästar som gapar mm)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
2012-12-03 15:01
#5

#4 du också? väldigt intressant ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
2012-12-03 15:05
#6

#5 Japp så är det!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Lindbygarden
2012-12-03 16:36
#7

Samt vi fick en svensk dubbelsegrare och dubbelrekord!!!

Upp till toppen
Annons: