Annons:
Etikettdressyravel
Läst 2900 ggr
Stall Vision Boön
2012-11-20 15:47

Ridponnyavel - ge mig tips på hingstar

Jag sitter och funderar över vilka ridponnyhingstar som är intressanta för mig nästa år…planerar att min häst Nadonja ska semineras igen i juli någon gång (om allt nu går som det ska med fölningen, peppar peppar!). Det kan mycket väl bli så att Roquefort även blir pappa till föl nr 2 men jag är också intresserad av hans far Gerswin. En hingst som ju visat sig ge multitalanger inom sporten. 

Hur är era erfarenheter av ridponnyavel? Vilka hingstar tycker ni är mest intressanta för 2013? Kanske några helt nya namn?? Vill ej ha en för stor hingst, då Nadonja är slutmätt 1,48 m och jag vill ju att avkomman ska hålla ponnymåttet. Vore kul att höra vad ni tycker och vet.
/Johanna stallvisionboön.se

Annons:
Lindbygarden
2012-11-20 16:31
#1

Vad har hon för stam? Vad söker du hos framtida partner?

Geld är riktigt läcker om än en ngt rejälare ponny, Brännornas Rigoletto är också fin. Roquefort tittade jag själv på förra våren men det blev Verdi..

Men som sagt lättare om man vet mer exakt vad ni söker hos hingsten och hennes stamGlad

Stall Vision Boön
2012-11-20 20:10
#2

Nadonja är ett arabiskt fullblod. Polsk härstamning (Lexicon-Zemindar). Hon är ju relativt ädel, arab som hon är. Hon är ganska skarp och känslig att rida och hantera. Jag söker en hingst med en mentalitet åt det coolare hållet så att den kompletterar henne väl. Mycket gång är viktigt, eftersom det är dressyr jag riktar in mig på men det får gärna vara en hingst som både har mycket gång och hopp i sig.

Tycker väldigt mycket om Hästaks hingstar, både Dunhill och Top Nordpol men båda är ju stora…(eftersom Donna också är 148 och jag vill ju som sagt att avkomman ska hålla ponnymåttet..). Så det optimala vore ju någon liknande mini-kopia.

Lindbygarden
2012-11-21 19:31
#3

Hmmm.. ja du.. Finns bla Gasque men han har stort på bakom..

Lindelou
2012-12-08 00:15
#4

Jag hade tittat på tyska hingstar (ridponnyer) istället för dom svenska, gångartsmässigt så ligger tyskland flera mil före sverige.

Stall Vision Boön
2012-12-08 18:26
#5

Bra tips! Finns det någon bra sida med presentation över deras hingstar? På engelska…:)

Lindbygarden
2012-12-09 21:02
#6

Det du får tänka på är vart du vill registrera din avkomma. Hos welsh eller hos ASRP.

Jag är partisk och mkt svag för Verdi-blodet, han själv placerade sig som nr 7 på EM och han har en son som heter Brännornas Rigoletto.

Finns en liten tysk hingst som heter FS MR Right som är en liten smällkaramell http://www.youtube.com/watch?v=v0FHH7vVNTM

Annons:
[RC1393]
2012-12-31 18:11
#7

Starrhult bossanova är en kanonhäst tycker jag! Connemarahingst med dressyrstam och jättefina resultat för sin ålder! http://www.holmtebo.com/bossanova.html

Ungponnyn jag har här hemma efter honom är så fin som hon kan bli, 47p (gångartstalang) på treårstestet och hon gillar att jobba och vill alltid göra rätt för sig. Lugn och fin men kan riktigt tagga till också om man ber henne.

Gillar samma ägares andra hingst också, en stor C-ponny, men eftersom jag ville ha en stor D så tog jag Bossanova (147cm). Han heter Hagens D'Arcy http://www.holmtebo.com/hagens_darcy.html

Stall Vision Boön
2013-01-02 21:07
#8

#7 Hur hög är mamman till din ungponny?

[RC1393]
2013-01-02 22:51
#9

#8 146,5cm, men mätt till 147cm på sitt treårstest :P

Upp till toppen
Annons: