Annons:
Etiketttävling
Läst 5057 ggr
Lindbygarden
11/14/12, 9:27 AM

Tävla ponny mot storhäst

Någon av er som har erfarenhet av detta?

För min del handlar det mest om att komma igång och att få rutin men det ska också bli intressant att se om det stämmer att de "dömmer ner" ponnier.

Annons:
Lindbygarden
11/14/12, 9:31 AM
#1

Hittade detta och det värmer i hjärtat helt klartGlad

http://dressyrmupparna.se/hur-frackt/22988

Hittade sedan hennes blogg och den ska jag följa

http://sabinaaolsson.blogspot.se/

Linnea
11/14/12, 11:28 AM
#2

Har själv inga erfarenheter men har tänkt tävla min c-ponny mot storhästar i framtiden.

Jag tycker det är kul när man hör talas om vuxna som fortsätter rida ponny och utbildar dom vidare. Det är så tråkigt med inställningen att bara barn ska rida ponny, som att dom är mindre värda för att dom är små.. Passar man bättre på en ponny kan man lika gärna rida ponny.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Punkity
11/14/12, 8:33 PM
#3

Jag har tävlat min ponny bland storhästar några år.

Jag tycker verkligen inte att majoriteten av domarna dömer ner varken ponnyer, travare eller kallblod. Något undantag kan ju finnas även om jag själv inte stött på det. Vi tog placering flera gånger för olika domare, och vi är inte så fantastiskt duktiga att placeringarna kommit trots att vi blivit neddömda.

Tilläggas ska dock att det handlar om lätta klasser, när man kommer upp i klasserna och gången blir viktigare får man nog ha ponny av det bättre slaget om man ska hävda sig. Min är medioker, får oftast 6 på gångarter så han skulle knappast hävda sig särskilt långt upp i klasserna även om han är väldigt lösgjord och lydig.

Lindbygarden
11/15/12, 7:33 AM
#4

#3 Kul! Har du ev ngr bilder på er?

Detta med gången måste man vara medveten om helt klart och det gäller även storhäst med mediokra rörelser.

Punkity
11/15/12, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag rider mest själv så har tyvärr inte bilder att strö med, men här är från träning i somras i alla fall.

Lindbygarden
11/15/12, 5:11 PM
#6

Fin! Connemara?

Annons:
Punkity
11/15/12, 5:25 PM
#7

Tack, och det stämmer bra det!

Han är connemara f.1992

Lindbygarden
11/15/12, 5:53 PM
#8

Vad har han för stam?

Jag är lite svag för Connemaror måste erkännas.

Punkity
11/15/12, 6:07 PM
#9

Han är danskimporterad.

e: Skatholm Big Chief u: Ann's Treasure ue: Öxenholm Godot (ee: Munkholm Cobbergate som bland annat gick EM i dressyr, till skillnad från min som gått LA när han var på topp ^^)

Lindbygarden
11/17/12, 9:05 AM
#10

Har du kvar honom fortfarande?

Tusen
11/17/12, 12:26 PM
#11

Vet ni om man får tävla B-ponny mot C-ponny? Jag har skrivit och ringt till Ridspotrförbundet flera gånger men får inga svar utan blir hänvisad till andra hela tiden.¨

Vi har en fin ponnyhingst av B-storlek som vi har en liten men 16 - årig ryttare till honom. Hon kan ju inte få tävla mot 14-åringarna, det förstår jag men efttersom hon skulle täävla mot jämnåriga borde väl storleken på ponnyn inte spela någon roll? De slår ju ändå väldigt ofta ihop klasserna för B- och C-ponny.

Någon som har tävlat B-ponny som överårig mot C-ponnysar och äldre ryttare, eller vet ni någon som gjort det?

Att D-ponny får gå som stor häst vet jag men har aldrig sett en B-ponny fått tävla mot C-ponny med ryttare över 14 år.

Punkity
11/17/12, 8:12 PM
#12

#10

Det har jag =D Tävlar dock inte längre, tycker det är för dyrt med nya licenssystemet.

JustMySelf
11/18/12, 12:37 AM
#13

Har gjort det, men bara på klubbtävlingar eftersom jag varit den enda ponnyryttaren som tävlar LB istället för LC. Fick då vara med i storhästklassen då det blir lite roligare än att rida Clear Round.

Domaren var extern, så att det var klubbtävling påverkar ju inte poängen vilket är bra, men jag tycker nog att jag fick lite orättvist låga poäng jämfört med de andra…

Annons:
Lindbygarden
12/31/12, 5:56 PM
#14

Så då har Bixie licens för 2013 och får starta mot stor häst!Skrattande

Punkity
1/3/13, 2:04 AM
#15

Heja heja =D

Lindbygarden
1/4/13, 12:10 PM
#16

#15 Ja jag som köpt blingat pannband o allt!FlörtSkrattande

Caf_Roy
1/9/13, 8:57 AM
#17

Min syster siktar på att ta upp sin 25-åriga D-ponny till MSV dressyr mot långbeningarna. Jag håller alla tummar jag har och dreglar när jag ser dom (partisk så det förslår, jag vet, men de är faktiskt jättesnygga).

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lindbygarden
1/9/13, 7:37 PM
#18

#17 Va spännande! Har du ngr bilder på ponnyn?

Caf_Roy
1/10/13, 5:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 Inga färska, jag har svårt att hinna vara med och kolla när de tränar och i vår familj har kameran en förmåga att antingen ligga hemma, vara full eller urladdad, men här är en från förra sommaren.

Han gick bättre då också och är ännu finare nu, men det är det bästa vi har på bild.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lindbygarden
1/13/13, 5:55 PM
Annons:
Tusen
1/13/13, 7:09 PM
#21
Lindbygarden
1/15/13, 8:43 PM
#22

Ja jag tycker att om de kommit fram till ur barnrättsperspektiv att det bör vara en åldersgräns så köper jag det rakt av.

Däremot så tycker jag inte om 16 års regeln, man ska få tävla ponnyt tills man är 18 år!

Tusen
1/15/13, 9:04 PM
#23

#22 Så du tycker inte att B-ponnysar ska få tävla?

Och barn under 12 år tävlar ju i andra idrotter.

Lindbygarden
1/16/13, 8:47 AM
#24

Vi pratar enbart om elittävlingar. så det finns mängder av tävlingar ändå.

Linnea
1/16/13, 10:57 AM
#25

Jag tycker åldersgränserna ska tas bort. I fälttävlan tävlar alla ponnyer i samma klasser, man väljer hinderhöjd istället. Så länge man är lagom stor för sin ponny borde man inte behöva byta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

tomacs
9/11/13, 6:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag har en hingst som till och med i år är ungponny alltså 6 år. Nästa år får han inte gå som ungponny längre och därav inte med en vuxen ryttare vilket jag är. Han är endast 137 cm men jag kommer ha kvar honom och Tävla mot stora hästar. Nästa år har vi som mål att starta medelsvår. Det finns en del riktigt bra små ekipage på storahäst tävlingar som hävdar sig galant:)

Lindbygarden
9/11/13, 6:24 AM
#27

#26 va kul då får jag önska er lycka till! Vad är det för stam på honom och har du fler bilder?

Annons:
tomacs
9/11/13, 6:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Tack! Det är en newforest e: Hopenhofs Jop ue: Rodleace Dancing Gold. Om ett par veckor ska han gå 6 års Championatet sen e det fritt fram att starta bland stora hästar:)

tomacs
9/11/13, 6:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Ytterligare en bild på min prins.:)

YlvaD
9/22/13, 12:42 AM
#30

Jag har också en ponny (d-ponny på som mätte 142 i våras, ngt större nu skulle jag tro. hon är bara tre så växer nog någon cm till) och med henne har jag tänkt starta mot storhästar senare när hon är redo för tävlingar! Är under utbildning nu och får se om vi startar någon LC nästa år. Är 20 själv nu :) Får se om jag låter någon lite yngre tävla henne i hoppning då jag inte är så sugen på att starta 90cm ;) Kommer tävla henne avd. B i hoppning från början och sen kanske någon annan får ta över.

Jag tycker det är både bra och dåligt med åldersgränserna. Men då borde det väl vara att de som är under 18 och rider storhäst borde få tävla på ponnyklasser egentligen om det ska vara helt rättvist? Att det är bara åldersgränser. Att det är vissa klasser för dom upp till kanske 17/18 och då får de rida ponny eller häst, och sen klasser för de som är 18 och över och att de också får rida ponny eller häst (måste vara proportionerligt) . För det finns ju en del som är 12 (har haft sådana elever på ridskolan där jag jobbar) som knappt kan rida någon d-ponny för att de är för långa och/eller för tunga. Men hur kul känns det för en 12-13 åring att tävla på storhäst mot de som är upp mot, och ibland över, 50 år gamla? Man har troligtvis inte samma erfarenhet och verkligen inte samma mognad vilket då jag skulle kunna tro kan vara väldigt skrämmande. Så är lite kluven i det här, för tycker ändå det funkar väldigt bra som det är nu! Men som sagt, egentligen borde unga ryttare som är för stor för ponny få tävla storhäst mot ponnyer också? ;) Eller vad tycker ni?

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

Linnea
9/22/13, 2:37 PM
#31

Håller med #30, i tex lagsporter (fotboll mfl) spelar man ju i lag enligt ålder. Som pojkar 13 eller flickor 17. Borde kunna ordnas även i ridning. Hade också blivit riktig tävling för ponny med överårig ryttare utan att man tävlar på storhästhöjder.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: