Annons:
Etikettdressyrhästen
Läst 1248 ggr
Lindbygarden
2012-11-07 11:19

Dressyrhästarnas tänder.

Ja nu har ju alla hästar tänder som behöver skötas men vi är ju på dressyr så därav rubriken.

Jag har idag bokat in första tandläkarbesöket eller ja det är vår tandutbildade veterinär som ska sköta detta.

Först ut är Gabrielle sen kommer vi ta unghästarna där vi ska kika på bla vargtänder och hur de ser ut övrigt i munnarna.

Tanken är att kolla dem en gång i halvåret för att se så allt ser bra ut.

Hur ofta låter ni kolla era hästars munnar?

Annons:
Peppe
2012-11-07 11:24
#1

jag har kollat blackys tänder 2-3 ggr på 5,5 år…. men han har jättefina tänder, fick tillomed frågan ifall han verkligen rids på bett för han kunde inte hitta några bettskador alls. Däremot käkledsinflammation hade han??

Det är 2 år sedan nu, kanske skulle boka in ett besök snart igen Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2012-11-07 11:48
#2

Skönt när de har bra tänder!

De unga hästarna kollar vi lite oftare just så man ser hur de ser ut med tanke på tandväxling etc. Man kan slippa mkt problem om man rider bettlöst om de håller på o växlar tänder för fullt osv.

Nesslan
2012-11-07 15:45
#3

Min raspas/slipas 2 gånger per år. Han har överbett och får hakar, så det måste hållas efter.

MillaJ
2012-11-07 18:31
#4

Calle kollades när vi köpte honom (juli -11) sen kollades han i våras och nu förra veckan. De tyckte från början att det såg ut som att han hade vågbett och ville därför ha in honom 2ggr/år, men nu när vi var inne syntes inget av det så det räcker nog med 1 gång/år för honom om jag inte känner att han blir tjafsig.

Lindbygarden
2012-11-07 18:36
#5

#4 Vad är vågbett?

MillaJ
2012-11-07 18:39
#6

#5 tänderna är ojämnt i höjd liksom… De slits ojämnt. Men nu hade han inte det, utan ojämnheten berodde på tandväxling :)

Annons:
Lindbygarden
2012-11-07 20:02
MiaMaria
2012-11-08 09:59
#8

Litens tänder är aldrig kollade utan det blir först när han har tappat sina mjölktänder eller såklart om något inte står rätt till. Frodo's tänder kollade vi i samband med vaccinationen i höstas och enda anmärkningen då va att han hade vargtänder i överkäken men eftersom de låg bra till och jag inte märker något av dem i ridningen (iaf inte just nu) så får de sitta kvar så länge.

Tänkte kolla över tänderna ordentligt igen till våren, vill ta det med ganska korta intervaller nu i början när han skolas om och byter huvudposition, bett, osv.

eefoto
2012-11-08 10:31
#9

Aristos tänder kollades för två år sedan i samband med vaccination.Drog då ut en vargtand men annars var dem fina.Dock ska de nog kollas upp till våren igen.:)

 Erika, ~värd på dressyr~

Upp till toppen
Annons: