Annons:
Etiketttävling
Läst 3456 ggr
Lindbygarden
2012-11-06 16:15

Utsläppt eller knoppad pannlugg?

Jag är "uppvuxen med att en dressyrhäst SKA knoppas.

Har sett flera gånger att folk börjat tävla med utsläppt pannlugg.

Jag själv är helt oduglig på att knoppa och ja pannluggar är svårt att få riktigt fint.. Tycker ju jag då.

Så vad säger ni?

Fungerar det att tävla med utsläppt lugg på storhäst?

Annons:
eefoto
2012-11-06 22:05
#1

Tycker inte det är okej med utsläppt pannlugg.Inte ens på ponny.

Min är alltid knoppad både i manen och pannluggen.:)

 Erika, ~värd på dressyr~

LinaN
2012-11-07 00:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Är helt omöjligt att knoppa min häst fint. Däremot hästar av halvblodstyp eller ädlare ser jag gärna knoppade.

På min försöker jag iaf ha ardennerfläta så det ser något prydligare ut. Men då är pannluggen utsläppt för han ser så enormt fånig ut när den är flätad eller knoppad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2012-11-07 07:26
#3

Ja en knopp i pannan på Harry måste ju bli a la kanelbulle Skrattande

Peppe
2012-11-07 07:58
#4

Knoppad man på häst av ridmodell = även knoppad lugg

Men en sådan som Harry går ju utanför alla normer, då får man göra som man vill! Tungan ute

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2012-11-07 09:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3  o 4 och på den bilden så är man och lugg nyligen både tvättade och borstade, nu ser han ut som ett skogstroll ^^

Man, svans o lugg är så grymt tjocka!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MiaMaria
2012-11-08 10:33
#6

Är manen knoppad ska även pannluggen va knoppad tycker jag. Ser ovårdat ut med lös pannlugg. Dock lär jag ju få äta upp det OM jag någon gång ska knoppa mitt hårfager som har pannlugg nästan till näsborrarna Tungan ute

Annons:
Nesslan
2012-11-08 12:17
#7

Jag kör inbakad fläta i manen och utsläppt lugg. Manen och luggen är för lång/tjock för att knoppas. Kan ju tillägga att det inte ett halvblod jag har. Då hade jag nog haft kortryckt man och knoppar.

Lindbygarden
2012-11-08 14:25
#8

Jag klipper man, avskyr att rycka manar och får så ont i fingrarna.

Peppe
2012-11-08 15:21
#9

#8 så gör jag med, är många år sedan jag ryckte en man nu Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
2012-11-08 20:44
#10

#8 & #9 Usch va ni är hemska Flört klart manarna ska ryckas!!! Införskaffa en ryckkam så slipper ni få ont Tungan ute

LinaN
2012-11-08 22:55
#11

Tycker manryckning är jobbigt och slitigt oavsett man kör med kam eller med fingrarna.

Sen kan man ju gå in på detaljen att medvetet orsaka hästen onödigt obehag. Tror ju inte att manryckning är det värsta man kan utsätta hästen för, illaliggande sadlar är ju värre, men det är ju knappast skönt heller.

Har sett hästar som inte går att rycka för de får så ont, och bremsa i det läget är ju bara rent djurplågeri, har hästen så ont av det så klipp för f*n istället.

Sen finns det ju de som inte bryr sig hurmycket man rycker, de bara accepterar behandlingen.

O givetvis finns alla varianter däremellan.

Men i slutändan så rycker man ändå loss hår från hästen, hår som inte skulle släppt… Men sen är det ju ett ideal som så mycket annat som ska uppnås.

Jag har ju aldrig gillat manryckning, inte ens när jag gick på ridskola som liten och vi skulle lära oss rycka manar. Fick ju utskällning om man kom med en sax. Tycker inte om manryckning nu och gjorde inte för 20 år sen när jag började med hästar heller.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2012-11-08 23:28
#12

Nej jag kommer stå fast vid att klippa.Glad

kaka1234567
2012-11-09 07:28
#13

Ryckte min häst igår det blev riktigt snyggt :D Men jag funderade på att ha manen åt båda hållen vad tycker ni ? Jag tycker det är snyggt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
Lindbygarden
2012-11-09 09:07
#14

Jag tycker att manen ska ligga på en sida Glad

Peppe
2012-11-09 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#11 vissa är hårömma, andra inte. Gissar att du själv är håröm, och därför sympatiserar lite extra med hästarna? Flört Visar inte hästen obehag vid ryckning så drar jag slutsatsen att den är som mig, inte håröm och då gör det inte ont.

Men jag klipper ändå, går snabbare och är enklare Glad Blacky har en sådan man som oavsett om man rycker eller klipper blir spikrak, så då kan jag ju lika gärna klippa och spara fingrar (trots ryckkam) och tid.

Peppe klippte jag oftast också för han var håröm vid manken och längst upp vid öronen. Glad När jag ryckte brukade jag dela upp det på 2 dagar, grovjobet först och finputsning sen. Här efter grovjobb!

Tycker han fick cool färg när han blev klippt Skrattande

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2012-11-09 10:20
#16

#15 jag är håröm, men har stått och tittat på när hästar som inte bryr sig och hästar som bryr sig blivit ryckta och det är en rejäl skillnad. De som inte bryr sig ser ju inte direkt nöjda ut, men de tolererar det, medan de som bryr sig reser sig, sparkas, bits, osv osv tills matte/husse tröttnar o ber nån bremsa hästen. Då tycker jag man är helt fel ute.

Min häst bryr sig inte om man drar loss strå för strå, men ställa sig och borsta/kamma igenom manen är han inte särskilt glad i, och då prata vi ju ändå en bautahäst som är rätt okänslig mot smärta överlag. Samma om man hållt på att falla av nångång och tagit ett paniktag i manen, när man väl släpper så har man hela näven full med tagel men hästen har inte sagt nått eller gjort minsta min.

jag tycker ryckningen är onödig, man kan få samma resultat med en sax och eller ut-tunningssax/kniv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2012-11-09 12:20
#17

#15 Oj vilken läcker gråmetallic färg han fick din gubbe.

Grace kommer nog tyvärr få rakas sen då hon har så otroligt tät päls så hon torkar nästan inte när hon blir blöt på vintern.

Hon ser ut som en sån där

http://bp2.blogger.com/_7qui1MnH5ws/R_PYSxaWr5I/AAAAAAAAAHA/f8oetJ0ycQY/s400/monchichi2.jpg

LinaN
2012-11-09 12:23
#18

#17 *ASG*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Offbeat
2012-11-09 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag rycker manen på min häst, han säger ingenting om det och jag tycker det blir snyggast. Jämnar alltid till med sax när jag är färdig.
På hopptävling har han knoppar + luva och de dressyrstarter vi gjort har han alltid haft knopp i pannluggen, han har en så löjlig ursäkt till pannlugg att den måste bli en knopp eller döljas med luva haha.
Har hästen lång, fluffig pannlugg kan det vara snyggt med utsläppt tycker jag men då ska den gärna vara lång.

Lindbygarden
2012-11-10 16:57
#20

Oj så snäll han ser ut!

Blir dock lite full i fniss för både Gabrielle och hennes dotter har också bara fjun till pannlugg o det ser så fånigt utSkrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: