Annons:
Etikettövrig-dressyr
Läst 3161 ggr
LeeKnow
2012-09-29 20:54

Rollkur!

http://www.youtube.com/watch?v=4UwqyMCr_7c&feature=related

Är det nån här som rider så? Vill gärna veta VARFÖR man ska plåga hästen att gå så här?! När den dessutom går fel ochså?

Annons:
JTphoto
2012-10-13 21:24
#1

När du skriver att detta är plågande och fel, tror du att någon kommer svara:

Ja, jag rider min häst på detta sätt.

Nej, det tror inte jag i alla fall. Istället kanske man kan fråga om någon vet varför vissa rider hästar i rollkur? Hur uppkom det och vad ger det för effekter?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



kaka1234567
2012-10-19 07:48
#2

Lägg ned den taskiga attityden 1 det är inte alla gånger folk orkar svara inte för att man skriver att det är plågeri. Då får man oftast folk som skyddar ämnet och reagerar. Och berättar om de från sin syn vinkel. Du behöver inte låta så spydig. Men här inne på dressyr i fokus har det vart mycket diskutioner om detta ämne och det blir ut tjatat . Där av har folk inte orkar svara och så har detta forum stått väldigt stilla . Jag tex har vart med i nästan alla av dessa diskutioner men inte orkar man med detta längre . Gå in på ridsport 0 dunkande får bättre svar där .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
2012-10-19 07:49
#3

Lägg ned den taskiga attityden 1 det är inte alla gånger folk orkar svara inte för att man skriver att det är plågeri. Då får man oftast folk som skyddar ämnet och reagerar. Och berättar om de från sin syn vinkel. Du behöver inte låta så spydig. Men här inne på dressyr i fokus har det vart mycket diskutioner om detta ämne och det blir ut tjatat . Där av har folk inte orkar svara och så har detta forum stått väldigt stilla . Jag tex har vart med i nästan alla av dessa diskutioner men inte orkar man med detta längre . Gå in på ridsport 0 du kanske får bättre svar där .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LeeKnow
2012-10-19 13:40
#4

Förlåt O:-) Jag blev väldigt arg av videon ..

kaka1234567
2012-10-19 16:32
#5

Du ska absolut inte behöva be om ursäkt de jag skrev va inte riktigt mot dig

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

karolina hästtjejer
2012-10-19 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är en naturlig reaktion mot rollkur eftersom det är bevisat djurplågeri och dessutom olagligt. För hästarnas skull kan jag tjata detta ämne i evighet för att ändra attetityder. / Karolina  www.hasttjejer.wordpress.com

Annons:
JTphoto
2012-10-20 23:01
#7

#2 Jag menade absolut inte att vara spydig eller taskig, i så fall ber jag om ursäkt. Detta var vad jag tyckte. Jag har inte heller sagt att alla ska orka svara, men poäng var att om jag aldrig hade deltagit i en sådan här diskussion hade jag inte nappat å¨denna tåden alls. vill bara ge tips om att kanske lägga upp det lite "mildare" nästa gång.

Dessutom är det väl synd att gå över till ridsport iFokus. Den sidan är i full gång. Dressyr iFokus behöver komma igång, vilket den inte kommer göra om vi skickar över folk till ridsport iFokus.

Men absolut, jag förstår att man inte orkar svara, och åter igen ber jag om ursäkt om jag betett mig illa.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



kaka1234567
2012-10-21 11:28
#8

7 ne jag tänkte att man behöver ju inte skrämsels jag blev lite schokad av de du skrev ochtänkte ne nu kommer inte trådskaparen våga svara . Jag förstår dit resonemang :) om du inte mena något dumt så är det ju underbart . Det är så lätt att mistålka på internet :) Jag har försökt att få igång sidan då och då men lika fort som diskutioner kommer igång lika fort dör dem. Jag undrar vart alla bakom admin för denna sajt är de kanske skulle väcka ett intresse för läsarna ? Jag föreslog ridsport då jag tror hon kommer få vänta ett tag innan hon får svar .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

JTphoto
2012-10-21 21:07
#9

#8 Hehe, jaa tänk vad lätt det är att missförstå ;D

Ja, det är konstigt att aktiviteten är så låg här. Synd…

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



exitingsvillemo
2012-11-05 23:12
#10

Anledningen till att det är lågt tryck härinne, kan inte skyllas enbart på Medarbetare och värd. Det är medlemmarna som gör sajterna, finns inte tillräckligt med intresse så blir det lågt tryck!

Vi är ett fåtal medisar på denna sajt och vi kan omöjligt få fart på sajten själv, det krävs att medlemmarna visar intresse och startar samt svarar i trådarna.

#8 Jag vet inte på vilket vis du "försökt få fart på sidan" men dock vet jag att du stundvis har propagerat härinne hur fel Du tycker mycket är inom dressyrvärlden, bett exempelvis.

TS, använd gärna sökmotorn, så hittar du en del diskussioner om just Rollkur Glad

kaka1234567
2012-11-06 09:59
#11

Ingen på stod väl att det är värdens och medarbetarens fel ? Elle tjat jag missat något ? Ja du lilla Vän det var då det ett tag sedan och apropå propagerat så värkar det som att det inte va ok att diskutera om man er emot bett ? Och har mån då inte rätt att diskutera om bett som ingår i dressyren? Du får fram det som något dåligt alla tycker vi olika. och hur har inte betten påvärkat dagens hästar ;) nej men så tyckte jag förr . och människor förändras. men det jag inte gillar att se är när folk beter sig felaktigt mot hästar . Eller rättare sagt i te vet vad dem håller på med . Men så länge min häst i te tar skada får man likagänra rida i rolkur . Sålänge det inte är mina hästar som råkar illa ut . Jag är själv en dressyr ryttare som tränar min 5 åring iför tävling. Och använder mig av bett men man har sina egna filosofer om vad som är bäst för just min häst . Sen sånär jag så kallat propagerade kan jag minas att dett var mer diskussioner här ;)jag förstår inte vad du vill med när du säger så men jag gillar sena sajt men man hänger här mer sälla här inne nu när det är lite dött ;)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

MiaMaria
2012-11-06 14:48
#12

Hallå!! Nu håller vi oss till ämnet och startar en ny tråd om hur det är och önskas vara här på dressyr!

kaka1234567
2012-11-06 17:31
#13

Absolut 12 :)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
Lindbygarden
2012-11-06 17:37
#14

Det finns många olika studier gjorda i ämnet.. Artikel om det i ridsport igen.. Har inte läst den ännu men får se om där står ngt nytt.

Jag rollar inte mina hästar fast det är lite svårt också iom att de inte ens är igång.Flört

Peppe
2012-11-06 18:11
#15

Jag upplever att rollkuren är minst lika utbredd inom andra ridgrenar än dressyren.

Sen tycker jag att det fortfarande råder viss förvirring över vad som egentligen räknas som rollkur. Generellt anser jag att är nosen lägre än bringan och inte för nära den så är det inte rollkur, även om hästen är väldigt rund. Men självklart gäller det inte alla, hästarna är ju som alla vet olika byggda Glad På bilden nedan anser jag inte att det är rollkur men jag skulle inte vilja dra in nosen en endaste cm till

http://www.google.se/imgres?q=deep+round+low&um=1&hl=sv&sa=N&rlz=1T4ADFA_svSE463SE463&biw=1280&bih=616&tbm=isch&tbnid=3CPsnlOVxZ-ntM:&imgrefurl=http://hasttjejer.wordpress.com/tag/low-deep-round/&docid=L0FFq6diOef1bM&imgurl=http://hasttjejer.files.wordpress.com/2012/07/martina-hannover-400.jpg&w=400&h=368&ei=GESZULGiGYiShgfTiIG4Cw&zoom=1&iact=rc&dur=327&sig=117011335575319906496&page=1&tbnh=142&tbnw=151&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:4,s:0,i:80&tx=82&ty=71

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LeeKnow
2012-11-07 15:54
#16

#6 Ja.. De säger ju t.o.m i videon att hästarna går fel så fattar inte varför man ska rida så här?

LinaN
2012-11-07 20:02
#17

rollkur finns även i hoppning, western och massor med hästsporter. Hur det ser ut i träning för distanshästarna har jag ingen koll på alls.

Däremot kan vi nog sluta oss till att i trav-sporten förekommer inte nån rollkur, de har andra saker för sig.

Ser ju till o med småtjejer på shettisar som sitter och drar ner sina stackars små ponnyer i den formen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: