Annons:
Etikettdressyrryttaren
Läst 1937 ggr
Gullan_J
2012-09-29 16:50

Från hoppning till dressyr

Nu har jag bestämmt mig, jag ska bli en dressyr-ryttare. Förut har jag satsat allt på hoppningen, (min ponny har inte ens ägt en dressyrsadel (!) ) detta pga alla "ungdommar" i stallet har hoppat. Jag har dragits med och inte tänkt på hur roligt dressyr verkligen kan vara. Men igår när jag hoppade för min hopptränare tänkte jag "vafan gör jag de här för? Dressyren känns så himla mycket roligare just nu" Och sen har jag tänkt på hur bra dressyr är. Man sliter inte så mycket på hästen, man får en lydigare häst osv osv… Och när min ponny börjar gå i dressyren kanske jag kan starta i någon 70 cm hoppning. Men just nu tänker jag då bara på hur roligt dressyr kan vara. När jag va mindre så hade jag inte upptäckt hur mycket man kan göra i dressyr. Man kan alltid utvecklas mer. I och för sig kan man ju det i hoppning med… Men här kommer blivande dressyrryttarinnan Emmy! :D

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
Brollan1
2012-09-29 19:51
#1

Kolla in denna bok

Träna hästen för hoppning. Välja unghäst - Inridning och vård - Tävlingsridning - Banbyggnad av Paalman, Anthony

Träna hästen för hoppning. av Anthony Paalman

Halva boken så tar han upp hur mycket dressyr en hopphäst behöver kunna för att bli en bra hopphäst. Mycket allmän hästkunskap som få andra böcker tar upp och mycket beskrivande bilder. Den andra halvan handlar om hoppning. Mycket bra bok som inte finns i nytryck utan du får söka den på antikvarier. Väl värd att läsas även för Dressyr ryttarna.

Och om du skall sadla om;-) till dressyr men vill fuska med hoppning så är den väl passande.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gullan_J
2012-09-29 21:05
#2

#1 Okej tack :)

-Bättre ökänd än okänd

Linnea
2012-10-05 14:36
#3

Vill bara påpeka att det som sliter mest är ensidigt arbete och det är faktiskt vanligare på dressyr- än hopphästar. Allt arbete sliter i viss mån, det gäller att ha ett varierat och bra arbete som bygger upp hästen så allsidigt som möjligt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: