Annons:
Etikettträning
Läst 4876 ggr
Mulle12
2012-06-25 21:20

Ridövningar till LC:1 & LC:2

jag ska troligtvis vara med i en tävling i augusti. Ponniacup i västervik. Så jag undrar om ni har några bra ridövningar som är bra att träna på inför LC:1 och LC:2? skulle vara jättesnällt om någon ville tipsa lite. :)

hästen jag rider är väldigt stark, VÄLDIGT svår att få ner i form, och han förstår inte riktigt poängen med att göra halt från trav eller att sakta av till skritt när jag säger till.. :s

Tack på förhand! :D


Annons:
regnbågsbron
2012-07-06 01:55
#1

pröva med ett annat bett, ofta det som är problemet :)

eefoto
2012-07-06 18:07
#2

Att byta till ett skarpare bett är nästan aldrig en bra lösning till problem.Börja med att rida lösgörande arbete så som öppna,sluta,skänkelvikningar,bogen in-bogen ut,ställa åt båda hållen osv…se om det funkar.:)

 Erika, ~värd på dressyr~

Mulle12
2012-07-06 20:57
#3

#1 hon som äger hästen hade skarpare bett på han innan men det hjälpte inte han blev som "immun" mot det.. helt stum i munnen. så hon bytte tillbaka eftersom det inte gav någon effekt. men tack iaf! :)

#2 det ska jag göra, menar du typ i början på ridpassen eller hela tiden eller i slutet? :)


eefoto
2012-07-08 21:40
#4

#3 I början kanske det behövs under ett helt pass.Tills hästen accepterar att den inte får bli stark helt enkelt och börjar lyssna på dig. Annars såfort du känner att den börjar hänga och dra.

Jag skulle även vilja lägga till halvhalter till listan jag sa förut.Sen skulle jag nog rida mycket omväxlande så den inte förväntar sig vad som ska göras och då hittar på saker. Helt enkelt att den ska få nya saker att tänka på hela tiden.

Jag tror att det skulle funka.Kan säkert vara svårt och jobbigt i början men dom flesta brukar släppa och acceptera efter någon/några gånger.

Lycka till!:D

 Erika, ~värd på dressyr~

Mulle12
2012-07-09 10:15
#5

#4 okej, tack så jättemycket för hjälpen!! :D


regnbågsbron
2012-07-10 22:54
#6

sa aldrig att det behövde vara ett starkare bett "

Annons:
Mulle12
2012-07-13 09:55
#7

#6 men eftersom jag skrev att han var väldigt stark, så trodde jag att du menade ett skarpare bett.. sorry?


mantovani
2012-08-23 13:21
#8

om det vore jag hade jag gjort massor med övergångar att börja med. skritt - trav - galopp - halt och gör olika så hästen inte lär sig.

övningar jag sedan skulle göra är volter och serpentiner så du hela tiden måste svänga och böja. det hjälper i dom flesta fallen på svåra hästar. träna även på delar av programmen.

Jag skulle aldrig byta till andra bett för det hjälper inte i längden och ska du dessutom tävla dressyr får man inte ha vilka bett som hellst… behöver du hjälp att få ner huvudet kan man rida på gummisnodd vissa dagar för att få lättare att träna på vägar och annat :)

Hoppas något av tipsen hjälper :)

Mulle12
2012-08-31 19:18
#9

#8 jag har jobbat mycket med övergångar, i början är han väldigt mycket emot det, men efter en stund går det jättebra och han behåller formen oxå. så det har fungerat jättebra! serpentiner och sånt ska jag jobba med! tack så mycket! :D


mantovani
2012-09-05 16:15
#10

#9 Kul att höra att det går bättre! :D

kaka1234567
2012-09-24 09:19
#11

Att bytta bett är dumt innan man vet vad hästens problem är eller ha sätt den o verkligheten så det är inte oftast de som brukar ses problemet . De låter näst som att hästen antingen är seg stum eller något påg och där av blir stark . Det viktigaste på en pigg häst är att låta den få springa av sig såklart ska den få jobba under tiden såklart men för att kunna konserterna sig måste den fått springa av sig så som att galoppera ordentligt ut skogen /tidsandan/ridhuset ? Och sen kan den typen av häst börja jobba. Övergångar halvhalter och låg form för att mjuka upp den spända hästen får den lyhörd för en . Är de en seg men stark häst är de bara ut i skogen och rida rak och ha kul såklart ska du ställa böja ute då också noga Med att det är kul men att hästen får bli mjuk o samtidigt ha kul . Det låter lite sim att den hästen ovanstående inte har rätt med muskler därför brukar de såklart va svåra att få ner i form(gillar inte de uttrycket de låter som att flock tänker på nacken endast ) men jag gillar att kalare få hästen mjuk och fin måste den ha sina muskler för att orka gå rätt och därav svårt att bli mjuk om den ej har orken . En sådan häst ska gå så kallat i form korta stunder och sen ut och klättra i skogen . Och låg låg form för att få upp sin rygg och orka och få muskler .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Mulle12
2012-09-24 16:09
#12

#11 jo, jag byter inte bett på han. han är ju väldigt pigg och stark samtidigt, men han har faktiskt blivit mycket bättre nu än vad han var i början när jag red honom! så jag ska fortsätta med lite mjukgörande övningar!

tack alla för hjälpen!  :D


Upp till toppen
Annons: