Annons:
Etikettallmänt
Läst 1215 ggr
Mantissa
2012-06-21 10:51

varför ingen reaktion?

Jag förstår inte att det inte blivit uppror innom ridsporten på de uråldriga omorderna reglerna i TR gällande utrustning. Varför ska ett regelverk bestäma vilken utrustning man MÅSTE bära? Borde inte en häst t.ex. få ridas på kapson och utan sporrar i de högsta klasserna om dess utbildning medger detta?

Annons:
eefoto
2012-06-21 15:23
#1

Jag skulle kunna tänka mig att de tycker att en häst som är så högt utbildad ska klara av att ridas med sporrar och kandar utan att störas eller bråka.Att den ska sköta sig med vilken utrustning som.

 Erika, ~värd på dressyr~

dundeer
2012-06-22 00:07
#2

Jag håller helt med TS…!

Jag anser att dressyr ska visa harmoni och välskolad, lyhörd häst, och detta tycker jag är när en ryttare kan rida sin häst utan så lite hjälpmedel som möjligt :)

Brollan1
2012-06-22 11:24
#3

Anledningen till att reglerna är så strikt skrivna var att man skulle tävla på lika vilkor, ingen fick avvika i utrustning och på så sätt försöka få ett övertag. Och på den tiden detta skrevs så var det den här utrustningen man kunde komma överens om.

Det som är galet är att det ochså begränsar urvalet av hästar, dvs till dom hom hästar (och mäniskor) som passar utrustningen. Det positiva är att det inte tillåts någon tokutrustning för att plåga fram mer prestation eller att det blir någon "materialsport" heller då det är så strikt skrivet. Reglementet slår tyvär åt båda hållen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
2012-06-24 10:54
#4

Men man tycker ju att det är lättare att skriva en övre gräns för vilken utrustning man kan ha än en lägre?

Brollan1
2012-06-24 11:37
#5

Hur bestämmer man det, alltså vad är lägre och vad är högre?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
2012-06-25 09:00
#6

#5 Någon har ju bestämt att "vi skriver att alla måste rida med kandar så att ingen använder hårdare utrustning". Det måste ju vara lika lätt att komma fram till att utrustningen X ska vi inte tillåta, då skriver vi det i reglerna. Bättre så än att skriva att man måste använda utrustning Y.

Tycker förövrigt utbildade dommare ska kunna bedömma hur utrustningen används. Något som är mycket viktigare i mina ögon än vad man använder. Kan H*n inte se om hästen tvingas ner i nacken istället för att gå i korrekt form med eftergift så kanske den personen inte borde dömma?

Annons:
Upp till toppen
Annons: