Annons:
Etikettallmänt
Läst 3161 ggr
kaka1234567
2012-05-24 17:26

dressyr

Ja varför valde du att tävla,träna,rida dressyr hur börja det och vad har du haft och har för hästar ?

Jag börjar med mig sj

Jag red på riskola i början och va duktig redan då kunnde få de allra svåraste hätarna arbeta och få dem göra för underliga saker.

¨Både från mrken men från ryggen med. Jag läste av hästen och anpssa mig fort och visste presis.

Ja amn hade kärat ner sig i en gammal ridskole häst som bettyde allt för mig ni har säkert hörtom honnom här. Va utbildad i msv gammal men vi älskade varan han va ju surast i stallet men inte mot mig vi klickade helt änkelt(genom komunikation inte ridning)

Men när man red honnom va han för lätt men de va endå min drömm. Fick inte köpa av honnom och bev så ledsen.

Under skötar tiden hade jag också medryttar häst hon va en travare men gud vad rolig hon va att utbilda poetiv till arbette och lätt att bygga upp i maa en rolig indevid.

Senare köpte jag en egen häst 4 åring hfrån att inte kunna något till snart galoppombyten. Han är den underbaraste häst jag träffat näst äfter sköthästen . Ung men trygg man kna nästan tro att han var 24 haha. Nä men underbar i psyket och ridning gör va du vill me honom han säger inget.

De som fott mig rida dressyr är väl att det har gått bäst i de och de jag lyckats med mäst antar jag och tur de jag är glad för det för dressyr är underbart =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
eefoto
2012-05-25 22:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag fick helt enkelt byta inriktning då min ponny inte älskade att hoppa varje dag.(med detta menar jag att han ena dagen hoppade 1.20m hur lätt som helst för att nästa gång stoppa på 30cm..) I samband med en skada bytte jag då inriktning med min lilla hoppponny.

Och nu står jag här efter mindre än ett år och har gått från 60% i LC till att rida på 61% i våran första regionala LA.Från att försöka få honom att sätta bakbenen under sig korrekt och höja ryggen ett snäpp har vi kommit till att vissa skolor sitter helt och slutor jobbas det för fullt med.

Jag kan inte vara mer stolt över både mig och min ponny.:DSån utveckling på så kort tid är kanske inte speciellt vanligt.Visst vi har våra up's and down's men vem har inte? Startat LA fyra gånger första på 67% (klubb) andra 58% (lokal) nästa 61% (regional) och den sista nu då 62% (lokal.)

Bild från första lokala dressyrtävlingen LC:1 på 64.07% (vinst) & LB:1 på 60.34% (tvåa).20 Augusti 2011

 Erika, ~värd på dressyr~

Amalia.wahlström
2012-05-25 23:07
#2

Jag gillar dressyr mest för att det är så häftigt att se hur en häst som litar på sin ryttare kan göra nästan vad som helst utan att mn knappt ser med blotta ögat att skänkeln kanske flyttar sig lite m.m. Jag älskar känslan att komma in på banan och ingenting är ivägen eller hur man nu ska säga. Man behöver inte göra några skarpa svängar eller riskera att hästen går omkull. Dressyren känns fridfull men med POWER! :D

 

halloonsodaa
2012-06-08 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag valde dressyr då jag är alldelles för feg för att hoppa och sen är det ju såååå roligt att träna och tävla dressyr, när det bara klickar och hästen bär sig helt och gör allting med lätthet och bara svävar fram! SÅ häftig känsla!

Jag började med att rida mammas gamling som då var 24 år gammal, en riktig läromästare som fick mig att vara trygg med hästar (var rädd innan). Han försvann i oktober 2008, 26 år gammal<3

Sen 4 år tillbaka så köpte vi min nuvarande häst, ett sto född 2000. Fux m bläs och 3 vita halvstrumpor. Hon har lärt mig det allra mesta, det är den första hästen jag fick "i form" och den första och enda hästen jag tävlat/tävlar på. Vi har ridit som högst LA:4 med 59% innan hon blev skadat Augusti -11, men nu är vi pågång igen!:)

Hon har humör när hon vill men älsar att arbeta och ÄLSKAR att rida ut!

JoannaLi
2012-06-19 20:48
#4

Lite sent, men anledningen till att jag 'utöver' dressyr är på grund av både en höjdrädsla (eller mer när man 'faller' neråt efter ett hinder) på de högre hindren, och för att jag lite nu och då haft en migrän som gör att vid häftiga höjdskillnader så kändes det som att det spändes åt ett… Band kring huvudet, och det blev svart för ögonen ett par sekunder.

Naturligtvis avbröt jag hoppningen när jag märkte det där, men de gånger jag hann hoppa ett hinder innan jag märkte det… Rädslan sitter fortfarande i, rädslan för att trilla, gå omkull eller dylikt under den sekunden när jag inte kan se något.

Att jag sedan är medryttare på världens underbaraste kallblod som inte är inhoppad har väl kanske ett litet finger med i spelet. Hade han varit inhoppad, och hade vi haft möjlighet, hade jag nog jobbat mer med det än jag faktiskt gör.

Upp till toppen
Annons: