Annons:
Etikettbilder-och-filmer
Läst 4416 ggr
Offbeat
2012-04-16 00:31

Dressyrhäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror ni att min dressyrstammade hopphäst hade gjort sig bra på dressyrbanan? Delar gärna med mig av fler bilder om intresse finns.
Jag själv är rätt sugen på att köra igång med lite dressyrtävlingar men det är ju inte kul om det inte ens går lite bra. Eller? Rider just nu för A-tränare i dressyr och vi har startat tre tävlingar på våra fem år tillsammans, i dressyr alltså. Men funderar nu på att bli mer seriös men vill ju då nå någonstans. Så helt enkelt vad tror ni har vi potential?

Annons:
Offbeat
2012-04-16 00:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hamnar lite för lätt i denna form vilket nog inte är så populärt..

Elshira
2012-04-16 08:23
#2

Potential finns ju alltid, det beror ju hur mycket man tänkt att satsa och vad man vill uppnå Glad

Just nu ser din häst ut att vara ganska så framtung och går inte så samlat som man kanske skulle vilja för en bra arbetsform, men detta är ju två bilder i ett visst del av steget - det säger ju kanske inte så mycket om helheten egentligen. Det ensa jag kan säga om den andra bilder framför allt är att det är jättebra att få hästen att börja bära upp sig själv i en låg form (och sedan höja den med tiden, allt efter som man kan kräva mer av hästen) men se bara till att den söker sig framåt neråt, så att du itne håller tillbaka huvudet. Får hästen hitta balansen själv, och när den gjort det börjat du "styra upp" det lite. Annars blir det just att du får hästen ur balans istället, och hästen blir "framtung" :)

Hästen verkar i.af inte "tappa ryggen" utan verkar vilja söka sig till en bra form, och det är det allra viktigaste! Så början till en bra arbetsform finns helt klart.

Du ser i.af ut att ha koll på dig själv, så jag tror säkert att med lite träning kan ni nog bege er ut på lite dressyrtävlingar med. Det är ju jättebra att få lite annan kritik än den man är vad att höra från sin tränare, vilket kan hjälpa en mycket med att tänka på vad man bör förbättra Glad

Hakuna matata!

Offbeat
2012-04-16 23:25
#3

Tack så hemskt mycket för kritiken. Jobbar mycket på att få upp honom och samtidigt bära sig själv. Det går framåt och i de lägre klarrena är det ju inte sååå höga krav på en jättehög "flashig" form :)

Offbeat
2012-09-23 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lite nyare bilder, samma fråga som innan/igen hehe.. Vet att min sits inte är att föredra här men bortse från det tack :)

Offbeat
2012-09-23 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Han är så väldigt lydig och har lätt för sig med det mesta förutom formen, därför blir jag mer och mer sugen på att göra en dressyrstart!

Emmny
2012-11-03 09:54
#6

svårt att se bara på bilder såhär men han ser jätte fin ut på dom här två sista bilderna. Man ser att ni gjort framsteg redan. Han bär upp sig själv bättre. Fina tillsammans !

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Annons:
Användare
2012-11-04 17:26
#7

Av det man ser på bildena att döma har han ett rejält och fint steg. Han bär sig självt väldigt bra, det ser också ut som att han tycker det är kul.

Försök att rida upp hans form lite, jag orkar inte förklara förklara hur nu men prata med en erfaren tränare. Ni kommer kunna gå LÅNGT om han bara får en lite högra form och lite mer "gummibands" känsla i sig!

Offbeat
2012-11-09 10:48
#8

Tack för svaren! Jag förstår precis vad du menar #7 det är nästan det enda jag jobbar med känns det som, att få upp nacken och få honom att sätta sig mer på baken. Har testat att fippla runt med lite olika bett och faktist nått en bättre känsla nu även när jag änvänder vanligt tredelat.
Rider ju främst hoppning men i vinter skickar jag iväg hoppsadeln på omstoppning så då blir det till att krumelura i dressyrsadeln ett bra tag ;)

Lindbygarden
2012-11-09 12:06
#9

Det man inte får glömma är att han också ska orka gå i en högre form Glad

Offbeat
2012-11-09 12:29
#10

Nej då det glöms inte, det orkar han men han vet att det är jobbigt ;)

LinaN
2012-11-09 12:29
#11

För att på ett enkelt och lekfullt sätt få upp formen så han orkar bära sig mer är att rida tusentals övergångar. Från skritt, till trav, tillbaka till skritt, från trav till galopp, ner till trav, från skritt till halt, och sen börja mixa däremellan allteftersom han blir starkare och orkar mer.

Övergångarna gör att han måste tänka vart han ska göra av sin kropp och att rida tusentals övergångar gör att man dels får en alert och villig häst, en häst som tänker och är uppmärksam samt så kommer det naturligt att börja bära upp sig för man vet aldrig är matte tänker be om något annat så då är det bättre o vara beredd i hela kroppen :)

Man leker liksom fram effekten istället för att gå och gnaga varv på varv och ändå inte få en bra form.

Hurmånga övergångar mellan skritt och trav kan du få in på en långsida? Väninnan med sin dressyrhäst får in 17 på ett 40 ridhus. Och det ska inte vara nån slö och såsig trav utan ett energiskt tempo de steg som man travar innan man saktar av.

Detta är också en jättebra övning att ta utomhus då det är många hästar som får bättre bjudning ute. samt att det lär hopphästen att reglera gas och broms på ett jätteenkelt sätt :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Offbeat
2012-11-09 12:42
#12

Håller med om att övergångar är ett väldigt bra och enkelt hjälpmedel! Skritt/halt/trav/rygga är enkelt, däremot är galoppfattningarna svåra, lättare att sakta av. Gör mycket övergångar samtidigt som jag flyttar honom, då måste dom ju fortsätta arbeta i igångsättningen/avsaktningen, att flytta på medellinjen några steg höger, några steg vänster gör dom också mer lyhörda eftersom det ska ske sanbbt för att jag ska vara nöjd.

LinaN
2012-11-09 13:25
#13

#12 men då är just galopfattningarna viktiga att träna på, jämna balanserade galoppfattningar hjälper hästen att bära sig själv också :)

När jag haft svårt med galoppfattningarna på min från trav, så har jag faktiskt bett om dem från skritten! Det är jobbigt och efter ett par gånger så är han mer än villig att ta dem fint i traven också ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Offbeat
2012-11-09 13:32
#14

Ser det som en självklarhet att träna på det som är svårt men tack för tipsen :)

LinaN
2012-11-09 13:53
#15

#14 ibland blir man hemmablind och kanske tycker man tränar på det tillräckligt :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: