Annons:
Etiketttävling
Läst 4733 ggr
Mulle12
2012-04-12 10:28

TIPS!!!

hej, jag ska vara med i en klubbdressyr den 25 maj. Jag ska rida Lätt C:1, och jag behöver alla tips man kan få!

klädsel?

framridningstips?

tips när man rider "på riktigt"?

OCH MASSA ANNAT TIPS!!!! Skrattande

tips, tips, och massa mer tips!!! (det kanske blev rörigt!)


Annons:
mantovani
2012-04-12 12:46
#1

är det bara en klubbtävling kan du välja ett par snygga Ridbyxor, snyggast med vita :) på överkroppen typ en vit polo och en kavaj eller säkerhetsväst. ridstövlar som är putsade.

på framridningen ska du rida som du brukar. känn att hästen är frammåt och lyssnar tillbaka. att du kan svänga o böja åt båda håll.

på banan ska du rida precis som du gör på lektion/träning.

andra tips ta det lugnt och rid noggrant.har ni svårt för nåt gör ditt bästa och se glad ut genom hela ritten :)

Lycka till!!

Mulle12
2012-04-12 19:21
#2

#1 tack för tipsen, jag får ta och försöka rota fram ett par vita Ridbyxor, och se om jag kan sno någon "tröja" av min syster! Glad


halloonsodaa
2012-04-12 21:25
#3

Vet inte riktigt hur många tävlingar du har varit på så skriver lite det jag kan och har erfarenhet av. Jag har aldrig ridit klubbdressyr men kan skriva som det är på lokal nivå så du får ett litet "hum" om hur det är:)

Du måste ha ljusa Ridbyxor på dig (behöver dock inte vara vita). På lokal nivå får du rida med en klubbjacka eller en kavaj (OBS Kavajen måste ha sprund). Ridstövlar eller chaps+jodpush. Du måste ha en nummerlapp med rätt nummer på annars blir du diskad.

Inne på banan får hästen inte ha skydd på sig och du får inte ha med dig ett spö där heller, det går dock bra på framridningen. Annars är det de vanliga, sadel och träns;) Om hästen sparkas bör den ha en röd rosett i svansen men även den måste av innan du går in på banan.

På framridningen bör du kolla av broms, gas och att det går att svänga. Mycket halvhalter och övergångar brukar vara väldigt bra. Det kan vara ganska många på framridningen och alla vet inte högerregeln så här får man nytta av "kolla dit man ska":)

Inne på banan ska du bara vara lugn. Kom ihåg att öva in programet ordentligt, det brukar hjälpa då man slipper tänka på det inne på banan. Min mamma är alltid osäker på programet så hon slutar helt enkelt rida och tänker bara vad som kommer näst, så öva öva öva:)

Dem plingar ofta i en klocka när det är din tur att rida, eller så ropar dem "varsågod att rid" och då har du ungefär 45 sek på dig att starta programet men ta det lugnt, du har oftast mer tid på dig än vad du tror så om det inte känns helt okej att rida upp så lägg en liten volt eller nått.

Sen rider du bara lugnt och harmoniskt, i LC kollar domaren väldigt mycket på de "små" sakerna, såsom hörnpasseringar och övergångar. Hörnpasseringar kan du plocka mycket poäng på om du gör det bra!:)

Lycka till nu och om det är något mer du undrar är det bara att fråga! Skriv gärna hur det gick sen också:D

,

Mulle12
2012-04-12 21:51
#4

#3 Oj, här var det text! ;) jag har lixom aldrig "tävlat" på riktigt utan bara varit med på några clear round hoppningar, så jag tänkte att det kunde vara kul att testa att tävla i dressyr ngn gång och det närmaste var klubbdressyren.. men då behöver man väl inte ha nummerlapp?
tack för alla tips, och tack så jättemycket för att ni lägger ner så mycket tid och hjälper mig! Glad jag ska skriva hur det gick sen!


mantovani
2012-04-13 08:39
#5

troliigen inte på klubbdressyr! jag har ridit klubbdressyr på 4klubbar och aldrig haft nummerlappp. är du osäker kan man alltid fråga kontaktpersonen.

#3 i dressyr måste du ha kavaj med spröt från och med lokal nivå. i hoppning är det ok att rida i klubbjacka på lokal.

WornOut
2012-04-15 12:35
#6

På en klubbtävling behöver du inte ha någon nummerlapp. Du behöver inte heller ha vita Ridbyxor men gärna ljusa byxor och mörkt upptill (tex svart kavaj eller tröja). Resten om klädsel och utrustning tycker jag dom andra fått med.

På framridning gäller högerregeln, halt i mitten av volterna, skritt innanför spåret och ibland har man även bestämda varv att rida i, förmodligen inte på klubbtävling dock. Rid hästen som vanligt, se til att den svarar fram och tillbaka, att den blir lösgjord och framförallt lydig. Rid igenom delar av programmet som du är osäker på eller vill slipa på lite extra.

När du väl är inne på tävlingsbanan finns det otroligt många tips och trix för att få det att se så bra ut som möjligt. Tex:
-Utnyttja hörnen massor, till halvhalter, rida igenom böjning och ställning och formen.
-När du ska rida mellantrav på diagonalen, samla hästen extra mycket innan och efter ökningen så blir den tydligare för domaren.
-När du vänder rätt upp mot domaren, öka traven om hästen vinglar, detta ser knappt domaren och du får en rakare uppridning.
-Checka din sits så ofta du kommer ihåg.
-Se vägen noga, ger mycket prydligare intryck.
-Om du behöver korrigera hästen, gör det lite i smyg med hjälperna på den sida domaren inte ser.
-Du tjänar otroligt mycket på nogranna vägar och igångsättningar/avsaktningar på precis rätt ställe.
-Du får ej smacka.

Om det är något som är oklart är det bara att fråga :)

Annons:
spöketlaban
2012-04-15 18:09
#7

Jag brukar skritta igenom banan på framridningen, och så tänker jag lixom "här ska det vara trav osv.." Och som sagt se glad ut hela tiden! :D och tänk på att inte trötta ut hästen för mycket på framridningen, utan ta någon galopp i varje varv så du känner hur hästen är just den dagen. :)

Lycka till nu!

Mulle12
2012-04-19 14:58
#8

#5,6,7 taaaaack så jättemycket för alla fina tips, jag ska verkligen ta nytta av de! :DD jag ska skriva hur det har gått sen, (det är ju ett tag till!) :$


Upp till toppen
Annons: