Annons:
Etikettallmänt
Läst 1225 ggr
Anfa
3/20/12, 4:38 PM

Hjälp med skolarbete

Hejsan! Imorgon kommer jag att ha ett muntligt anförande på svenskan om dressyr, och till det kommer jag att använda mig utav en powerpoint.

Kommer inte gå in så djupt på det här att rida hästen i form, men jag vill i alla fall få med att man vill att hästen ska trampa under sig och komma upp med ryggen och ta stöd på bettet (rätta mig gärna om jag har fel, blir så osäker på allt när jag sitter och skriver om det). I alla fall så vill jag visa en bild som visar då hästen går i korrekt form, men är lite rädd att jag visar en bild som inte alls stämmer. Hur kan man se om formen är korrekt genom att titta på en bild? Är det någon som har en bild att dela med sig av så vore det naturligtvis jättesnällt, har så fruktansvärt lite bilder då jag själv rider!:)

Annons:
Zabbio
3/21/12, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ett tips är att svanken på ryggen inte ska svanka ;)

Sen ska hästens haser vara vinklade - om den landar med rak has eller skjuter på med rak has så bär den inte på benet utan skjuter bara på.

Korset ska helst vara något lägre än manken (pga de vinklade haserna och höftpartiet), basen på nacken ska ha kommit upp (halsens ovansida ska vara en relativt jämn halvcirkel, inte S formad om du förstår vad jag menar? Är den S-formad så har hästen sänkt basen istället för att lyfta den)

Frambenen ska inte gå bakåt utan rakt ner - beror så klart på vilken  fas i steget hästen är, men om frambenen är  långt under hästen så lägger den vikten på dem.

Här finns både bilder, beskrivningar och fakta :) http://www.sustainabledressage.net/collection/true_collection.php På engelska, men iaf. Finns flera kategorier också, det är värt att titta på.

Jag tycker ju att min häst är ganska samlad på den här tömkörningsbilden, även om vissa kan argumentera att han är lite väl spänd. (vilket han också är, men men.. vi är bara nybörjare ju.. )

Du får gärna använda den om den skulle godkännas som samlad. Sen finns det så klart båda vackrare foton och snyggare hästar, han är väl omusklad.. :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kaka1234567
3/21/12, 3:22 PM
#2

putt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Elshira
3/28/12, 11:50 AM
#3

#1 Vilken fantastiskt bra sida! TACK! Kyss

Hakuna matata!

Zabbio
3/28/12, 10:01 PM
#4

#3 Ingen orsak, har själv hittat mycet intressant text där :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anfa
3/30/12, 4:19 PM
#5

Tack så mycket, bra sida också, och bra förklarat! Skrattande

Upp till toppen
Annons: