Annons:
Etikettträning
Läst 2152 ggr
Odinn
2012-03-18 19:31

Galoppen

Jag skulle vilja att mina häst får en mer bärig och samlad galopp. Han går i form men de går rätt fort.  Om jag försöker samla honom mer och försöka sakta ner tempot så blir det pass eller tölt. (Han är islänning)

Så jag skulle vilja ha tips på övningar som gör att dom orkar gå i en samlad och kort galopp. Han har hyfsat bra kondition.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Annons:
Zabbio
2012-03-21 10:38
#1

Hur gör du när du ska samla ihop honom i galoppen?

Har också lite problem (inte övat så mycket) med att min häst går över i tölt eller pass, eller trav, om jag begär för mycket. Men om jag är noga med att rida och nästan överdriva mitt ''gungande'' i sadeln i galopp så brukar han hålla galoppen och kan sakta ner runt och fint till n väldigt kort galopp. När han är på rätt humör iaf ;) Ute är det lättare när han har mer framåtbjudning, om han bara känner för det kan han galoppera i skritt fart utan att jag gör annat än tillåter det.. Fast han orkar så klart inte så länge.

Så det jag tänker på i galoppen är att rida med sätet så länge det finns risk att han bryter av, och sen ta bara några få språng innan jag väljer att sakta. Så att han ska bli starkare.

På lördag ska jag ha lektion med lite galopp-hjälp, kanske får bättre tips där att  dela med mig av.

Annars kan du ju galoppera över bommar. Eller i backar när du är ute.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

halloonsodaa
2012-04-06 12:47
#2

Han behöver säkert mer muskler:) Galoppfattningar är jättebra! Galoppera 3 språng, sakta av, galoppera 3 språng, sakta av. Om det blir för svårt kan man alltid lägga 4 eller 5 galoppsprång istället.

Studs är ju också jättebra för att få dem mer aktiva, behöver inte vara så stora studsar, räcker med 50 cm och sen kanske 4-6 hinder.

Klättra är också jättebra, asså galoppera i stora backar, gå över stock och sten osv så hästen måste lyfta ryggen ordentligt.

Lycka till, hoppas det går bra!:)

Upp till toppen
Annons: