Annons:
Etikettträning
Läst 2354 ggr
Zabbio
3/13/12, 11:01 AM

Ni som tränar hästen med nosen bakom lod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Nu menar jag inte hyperflexion eller rollkur, utan att träna hästen med nosen bara lite bakom lod, istället för lite framför.

Jag ser det ofta i låg form, och hör oftast förklaringen ''hästen är inte stark nog att bära sig så det blir lättare då''. Det låter väl rimligt..

Men.. bär hästen sig mer även om den har nosen lite långt bak?

Det jag vill är att se bilder - helst på samma häst och gärna samma träningstillfälle - där bakdelen kommer mer under hästen när den går och ''fuskar''  lite bakom lod, jämfört med när den inte går i form alls eller går lite framför eller lite för högt osv :) Kort sagt vill jag se samband mellan huvudets placering och rygg + bakdel på olika hästar.Jag vill se hur ni bedömer det själva och vad ni tänker i frågan.

Även om en vacker halshållning är viktig så är ju bakdelen det essentiella.  Så visa mig gärna hur ni får med bakdelen när ni ber hästen sänka in nosen, eller hur ni får med ryggen, eller vilka andra anledningar ni har när ni låter hästen fuska lite, förklara och visa!  :)

Vi är ju inte så duktiga och är minst sagt ostadiga i formen än så länge, men för oss går det bättre om jag låter honom fuska med att ta upp huvud och nos hellre än tar in det.. sen har vi lite problem med en lång, låg form där han kan stretcha ut ordentligt. Den kommer mest på raksträckorna när jag travar i skogen, än så länge, och exakt var han har bakdel och nos då ser jagg inte upifrån, men det känns som att han bär sig vettigt..

Men jag lär mig genom att se, så snälla visa lite bilder där hästarna får med sig baken och ryggen vid olika huvudhållningar :)

Nedan är siluetten av vårt senaste ridpass.. han är ostadig i formen (och jag med för den delen) och vi behöver lära oss att söka oss framåt mer. Men detta var  vad jag såg när jag kollade - så fort han tog in nosen så blev bakbenen/hasen rak och sköt på, och korset åkte upp, jämfört med när han istället tog upp huvudet och fick fram nosen en bit, då vinklade han hasorna mer också. Vissa sekunder rollkurade han sig själv (väääldigt ostaga i formen är vi) och då blev haserna spikraka. :P Sen vid de sekunderna han var stjärnkikare gick det ju inte heller så bra..

(siluetterna är foton i grunden)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Lindbygarden
3/16/12, 3:27 PM
#1

Nu har jag inga bilder att dela med mig av men om man kikar på ekipage på alla nivåer så hamnar ibland näsan bakom lod.

För hästarna är det mkt jobbigt att gå i en högre tävlingsform och tycker många gånger själva att det är lite bekvämare att dippa bakom.

Tror det är därifrån det kommer att man säger att hästen inte är stark nog.

Det man ska göra är att fokusera på vad som händer där bak som du själv är inne på.

För som sagt hög tävlingsform med maximal samling är jobbigt!

På dina bilder kan man se att när han kommer upp lite i formen så hamnar han mer i uppförsbacke och vinklar sina bakben.

På de andra så hamnar han i det läget att han går o ljuger dvs han kröker på nacken och lämnar baken efter sig.

Peppe
3/20/12, 9:53 AM
#2

Raderat

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
3/20/12, 9:59 AM
#3

Det där gick visst inte alls bra Obestämd

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: