Annons:
Etikettutrustning
Läst 2148 ggr
xantos
2012-03-07 18:12

Sadelköp!!

Vet inte hur många timmar jag nu lagt ner på att leta en begagnad dressyrsadel i 18 tum med svängd bom och bomvidd 105-110. Finns det någon som har eller vet en till salu..

Annons:
Wcob
2012-03-08 13:19
#1

Hur svängd ska den vara? Vilken prisklass?

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Elshira
2012-03-28 12:18
#2

Jag har haft samma problem, det finns varken tillräckligt svängda eller vida sadlar att få tag på särskillt lätt här i sverige. Vi ligger väldigt efter i märken som ska passa annat än halvblod…

Två engelska märken jag själv känner till (Native pony sadle company och ideal saddles, det finns dock många fler) som faktiskt vänder sig till de hästar och ponnyer med bred manke och en ganska svängd rygg. Dessutom har de "ofta" (man kan ju köpa vilken modell man vill) har close-contact och/eller flatback och flata knätstöd för att inte sitta lika "fast" i sadeln. Själv kan jag inte med att sitta i en sadel med stooora knästöd osv längre då jag fått bättre balans och rörelse med det, men det är ju givetvis en smaksak!

Båda dessa märken, men framför allt Ideal tror jag går att hitta ganska billigt (betydligt billigare än svenska begagnade sadlar) på engelska köp/sälj sidor.

Här kan du läsa om Native pony and Cob saddles och här kan du läsa om Ideal saddle company.

De flesta sadlarna kostar faktiskt inte emr än drygt 10 000 nya, vilket jag ändå måste tycka är relativt billigt för deras sadlar. Men de är så populära i england (som är en ridnation!) att jag antar de kan ha så låga priser av den anledningen.

Om jag inte har helt fel så är crown ett dotterbolag(?) till Ideal, så har du tur kan någon av deras sadlar kanske passa. Jag är osäker på hur svängda de är men har för mig de ska vara en aning vidare än många andra sadlar i.af.

Skulle du få hem en sadel som inte passar (om du provar dig fram själv) så har du nog ganska lätt att sälja sadeln till folk med welshponnyer då dessa alltid jagar dessa sadlar!

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: