Annons:
Etikettträning
Läst 1678 ggr
[tjejensomlovemarsvin]
2/23/12, 8:03 PM

Hjälptygel!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en 7årig New Forest ponny som innan jag fick henne bara var riden i skogen. Hon var därför inte så skolad när hon kom till mig.Hos mig har hon blivit grund skolad och är mycket fin och känslig både för skänkel och tygelhjälper. Hon flyttar sig kanske till och med lite väl skarpt för skänkeln vissa gånger.

Men vi har ett problem tillsammans… Hon vill inte riktigt sänka sig och komma ner i form. Hon kan iblan, omedvatet, sänka sig in i rätt form när man ee ute och rider. Men i paddocken villde sig inte riktigt så att säga. Hon jobbar bra, trampar under sig o.s.v.

Jag har en liten undring till alla er dressyr kunniga här på sajten:) Finns det speciela knep för att lära hästen gå på tygeln? Eller ee de lika bra att skaffa en hjälp tygel och jobba henne utifrån de?

Komentera gärna om ni har några andra fantastiska förslag, kunskaper eller hemligheter kring detta:)

Tack på förhand.

// Erika

Annons:
[tjejensomlovemarsvin]
2/23/12, 8:54 PM
#1

OBS.. missade en 1:O Hon ee inte 7år utan 17 ;) En liten tant!

JoannaLi
2/23/12, 9:45 PM
#2

Hovavtryck! :)

Nesslan
2/25/12, 1:10 PM
#3

Jag skulle tagit hjälp av en utbildad tränare.

[tjejensomlovemarsvin]
2/26/12, 8:37 AM
#4

3# Vi har en tränare men just nu opereas hon så hon kommer inte förens mitten- slutet i mars;( Paddocken är också mycket begränsad (ca 20m*10m) så deet är ganska svårt att få ut jätte mycket av ett tränings pass.

Nesslan
2/26/12, 10:29 AM
#5

Kan du inte åka/rida till en annan anläggning?

[silkesnosen]
2/26/12, 11:06 AM
#6

alltså allt kommer ju från "bakvagnen" och att hon har en lugn hand att möta. Se till att hon spårar…och rid i naturen om dy får ärligare bjudning där, cirkla kring träd och annat….

Annons:
[silkesnosen]
2/26/12, 11:08 AM
#7

hjälptygel, kan man väl använda kortare stunder, men det är lätt att man glömmer bort hela hästens kropp och stirrar sig blind på var halsen är… Isf skulle jag nog säga "gummiband" mkt löst satt, så att den bara antyder riktning och att du får arbeta fram det korrekta…

Upp till toppen
Annons: