Annons:
Etikettdressyrens-rörelser
Läst 2854 ggr
LinaN
2011-07-29 20:55

Tappar bogarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tappar bogarna på Harry när jag rider, de skjuter ut och jag vet inte riktigt hur jag ska komma åt dem, har ni några bra övningar och sätt att få fatt på dem igen.

Han överböjer sig gärna och skjuter ut ytterbogen. Så det ser ut såhär allt som oftast….

Jag sitter som en kratta på bilden men håller på att jobba på sitsen, har inte ridit regelbundet på nästan ett år nu pga mitt skadade knä.

Så bra övningar att använda mig av för att få bukt med att jag tappar bogen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
NettanLindholm
2011-07-29 21:27
#1

stadig yttertygel och rid honom något utåtställd :)

LinaN
2011-07-29 21:37
#2

känns som om jag drar något förbaskat i honom då…

han flyttar hellre sin bakdel också än framdelen om jag försöker tex  göra ledande tygeltag åt vänster me nhåller emot stadigt på ytter. antingen backar han o svänger åt vänster eller så flyttar han rumpan

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

NettanLindholm
2011-07-29 21:42
#3

bakdelsvändningar är också bra för att få honom att hänga med. flytta i stora cirklar och lär honom att verkligen lyssna för skänkelns tryck :)

Invisible
2011-07-29 23:14
#4

Håll koll på yttersidan och låt honom inte blir för lång. Tänk på ställningen genom hörnen. :)

LinaN
2011-07-30 09:03
#5

#3 bakdelsvädningar är när framdlen rör sig runt bakdelen? Blir alltid så förvirrad av de uttrycken ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

NettanLindholm
2011-07-30 14:03
#6

#5 ja precis. tänk dig en stor volt tillbaka fast med bakdelen något innanför hela tiden :)

Annons:
Punkity
2011-07-30 15:33
#7

Jag personligen skulle nog vänta med bakdelsvändningarna lite, den vändande hjälpen är innetygeln och inte ytterskänkeln, och som jag förstår det är problemet att han överböjer sig i innersidan? Då tror jag risken är att man spär på problemet.

Det bästa rådet man kan ge egentligen är ju en tränare som kan hjälpa till och se er live, men när min blir bånglig med bogarna och försvinner iväg försöker jag se till att ha ett bra stöd på yttertygeln och därefter rida skänkelvikningar med ställning i rörelseriktningen. Så om jag flyttar undan för vänster skänkel ställer jag åt höger och tvärtom.

MyBeauty
2011-07-31 17:07
#8

Hade samma problem med min :-) Jag flyttade honom för ytterskänkeln och fick jobba mkt å hela tiden så under en period för att han inte skulle fuska. Dock hade vi bara problem med det i ena varvet :-)

Flytta honom i svängar å på volten som att du skulle göra en bakdelsvändning :-)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Peppe
2011-07-31 20:44
#9

tipsar också om att flytta honom för skänklarna, då lär han sig att gå undan för skänkeln samt att DU lär dig att kontrollera hans yttersida och resten av kroppen med för den delen. låt honom inte rinna iväg, gör det hellre i sakta mak i början så du känner varje steg han tar och hinner rama in honom innan det är för sent. var noga med att han går som du tänkt dig, dvs rak om han ska vara rak, ställd om han ska vara ställd samt att han inte avviker från din tänkta linje ni ska gå på.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[LoveNasse]
2011-08-03 14:28
#10

Din häst är verkligen rejäl och då är de oftast väldigt starka, men försök att rakställa honom lite mer och ha sträckta tyglar med väldigt mjuk hand. Rid med benen och sätet och bara ställ med tyglarna. Jobba mycket med ytterskänkeln för att få med bogen och gör övningar som serpentinbågar och gå på en åtta. Lycka till! :)

LinaN
2011-08-03 17:54
#11

Han är väldigt tung och stark tills man får ridit igenom honom, och det är väl där det hänger sig litet ^^ Får jag inte igenom honom blir han ännu starkare o stel som en planka.

tack för tipsen! ska försöka tänka på det när jag rider!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2011-08-06 08:37
#12

Bra tips! Uppdatera gärna med hur träningen går!Glad

Upp till toppen
Annons: