Annons:
Etikettträning
Läst 5012 ggr
Mantissa
6/13/11, 12:31 PM

Träningshjälp!

Det är så att jag har fått hem ett sto som ska vara hos mig i ett drygt år. Hon är snäll och trevlig, men hon har lärt sig att hon dessutom är stor och stark.
Alltså har hon som taktik att om något är obehagligt eller bara inte passar så drar hon. Och de blåsor jag fick i händerna idag vill jag inte få igen.
Trodde i min enfald att det kanske skulle räcka med att byta till repgrimma, men nej. Provade även hingstkedja under hakan men det hjälpte inte heller. Hon vet defenitivt skillnaden mellan att vara fastbunden eller att sitta fast i en människa. Vet att hon var uppstallad en tid hos en körkarl för inkörning, men det misslyckades.
Eftersom hon är graft överviktig så behöver hon verkligen komma ut och röra på sig, men jag vill ju göra det på ett för oss båda säkert sätt.

Annons:
HBKbruden
6/14/11, 11:04 PM
#1

Okej, nu går jag mot min policy, men låter som hon helt fått övertaget den där damen. Tar hingstkedjan över nosen istället för runt käken plus träns med bett och fast allt i en longerlina och rasta. Hon ska gå där du går. Visa vem som bestämmer ett par gånger sen kommer hon nog skärpa sig hoppas jag. Haft han om besvärliga hingstar och kedja över näsan är mest effektivt, dock inte så bra då dem kan skada sig, men det brukar räcka med att dem rycker till en gång - sen gör dem inte det mer. VIKTIGT att ge eftergift och berömma när hon gör som du vill.

Mantissa
6/19/11, 2:39 PM
#2

Idag for jag i backen så att gruset sprutade, fast jag rastade henne med hingstkedja i munnen och longerlina. Men sedan var hon snäll. Samma sak sist, men då tappade jag henne en gång (kedja i munnen) och sen var hon snäll.
Jag vågar inte lägga kedjan över näsan för hon räknar inte med att stanna utan travar på i god fart. Så risken att tappa hene är för stor. Trampar hon på grimskaftet när kedjan ligger i munnen gör det ont, men det är bara mjukdelar som kan skadas. Ligger den över näsan så tror jag risken är stort att näsbenet knäcks!
Jag har tränat så gott jag har kunnat med possitiva träningsmetoder och det går absolut frammåt. Men så får hon för sig att hon vill till stallet och bara springer. Hon är en mycket smart dam den här tjejjen, ibland tror jag mästan det är lättare när de är lite korkade.

Rynkel
6/27/11, 12:06 AM
#3

ha fast hingstkedjan genom munnen fast i en longerlina, när hon drar springer/hoppar du till närmsta lyktstolpe eller träd och virar den ett varv eller två (så mycket du hinner) innan det rycker och "dra" in henne med hjälp av stolpen/trädet.

samma sak som om hon hade trampat på det, men hon kanske inser att du är en tung människa och det ryckertilli henne.

Det låter hårt, men ibland tycker jag att man får ta hårt mot hårt. Hästar SKA lyda människor, de är alldeles för stora för att man ska mesa sig mot dem när de utgör en fara!

Linnea
6/29/11, 4:37 PM
#4

Träna ledarskapsövningar istället. Kedjor och träns är ingen lösning, dom bara döljer problemet..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

EwaAngantyr
7/5/11, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hur kan man ha kedja genom munnen på sin häst??  Hon kan få skador och när hon drar går det inte att hålla henne ändå då hon får ont och drar ännu mer. Bett i munnen är inte för att kontrollera en ouppfostrad häst det är för en fin kommunikatikon med hästen när den är fostrad. Ta hjälp av en HN-tränare så får du lära dig hur du ska göra för att fostra henne/bli partner med henne!

Våld föder våld och blir hon irriterad på dig kan det sluta illa!

Mantissa
7/5/11, 10:31 AM
#6

Kan uppdatera med att det går mycket bättre redan. Det händer fortfarande att hon sliter sig, men jag jobbar mycket med lydnadsövningar och hon har lärt sig att stå stilla på komando. Funkar för det mesta. Jag kan även med glädje rapportera att jag nu kan studsa upp och ner bredvid henne, fast jag förut inte kunde ta ett stort kliv utan att hon tyckte det var konstigt och drog!
Men jag har fortfarande hingstkedjan under hakan när jag går utanför hagen. Jag liter inte på henne ännu och jag märker en stor skillnad i uppmärksamheten. Om detta beror på rädsla för smärta vill jag låta vara osagt, men i vilket fall så känns det tryggare då hon lös på vägen riskerar än större skador.
Det blir nog åsna av henne också!

Annons:
Lorita
7/9/11, 8:59 AM
#7

Jag skulle bara ha en enkel grimma på henne och öva att leda i hagen, jag skulle då lära henne att gå snätt bakom förker hon gå om så snurra grimskaftet framför henne.

När hon hittar tillbaka till sin platt beröm mycket med berömande mjuka ord och tänk på hur duktig hon är då läser hon ditt kroppspråk och förtår att hon gör rätt.

Träna många korta pass så hon inte tröttnar, varva med att bara stå och klia henne så som hästar kliar varandra, för att bygga på banden mellan er.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mantissa
7/9/11, 11:45 AM
#8

Just det tipset tror jag inte passar oss. Dels är åsnespråket annorlunda än hästars, ledaren går bakom och inte framför. Sedan vill jag inte bli översprungen om hon blir rädd för något. Jag föredrar att leda vid bogen, därifrån kontrollerar jag gas och broms och kan styra undan bogen om hon kommer inpå.

Lorita
7/9/11, 1:23 PM
#9

#8 har du provat att led häst bakom dig, du har mycket mer tid på dig att reagera och i alla fall hästar är följare och är lungnare i rumpan på sin ledare än när den går med huvudet före.

Går hästen med huvudet före dig (med bogen vid dig) då överlåter du ldarskapet åt hästen och du blir följaren.

Jag tror inte hästar och åsnor skiljer så mycket åt när det gäller hur flocken fungerar.

Alla gamla bönder boxerade sina hästar så också  alla urfolk, att leda hästen vid sidan det kom när hästen blaev en del av armen och har inte så mycket med hästvett och säkerhet att göra mer viljan till raka led.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




prettyways
8/7/11, 12:39 PM
#10

Hej!

Jag googlade på Åsne språk och hamnade här, jag är en hästmänniska som har blivit förälskad i en Åsna! Och eventuellt kommer jag köpa henne, det är en stor ridåsna på närmare 150 cm. Jag är så intresserad av att få lära mig hur Åsnan skiljer sig från hästen i språk och bteénde =)

Jag har förstått att Åsnan ligger ner ganska mkt mer än hästen, stämmer det?

Hur fungerar ledarskapet bland Åsnor, skillnader borde ju finnas.

Då det inte är samma djur, men ändå är Åsnan ett hästdjur, så även likheterna vill jag lära mig.

Hoppas på svar!

Mantissa
8/7/11, 7:19 PM
#11

Om du vill kan du kika in på min åsnesida: http://asnor.leineri.com/

Men för att svara mer specifikt på dina frågor så ligger åsnor ner en del, men jag vet inte om de ligger oftare än hästar (trygga hästar, kanske jag ska tillägga). Däremot får jag uppfattningan av att de rullar sig oftare och gärna vill ha tillgång till sandgrop. Mina går alltid till någon av sandgroparna när de ska rulla sig.
Ang ledarskap så blir det lite för mycket att beskriva det här då det skiljer sig en hel del. Läs på min sida och maila om du har några andra svar. Men en stor skillnad är att en hästmamma går och har fölungen efter sig, hos åsnor är det tvärt om.

Jag misstänker att jag vet vilken åsna du blivit förtjust i. Åsnesverige är inte så stort, och stora åsnor är det ännu färre av.

Användare
8/26/12, 8:36 AM
#12

FlörtJag hade en stor valaxk som gjorde exakt likadant. Det jag gjorde var att snurra änden av grimskaftet framför mig och hästen.

Då valde han att gå kvar snällt bakom mig istället för att gå in i snurran.

Kom han närmre och tryckte på snurrade jag i en större och snabbare cirkel. Gick han svällt bakom slutade jag snurra

ElinH
8/30/12, 5:35 PM
#13

Svaret på dina problem är stigbett! Prova med stigbett och sedan grimma över och två grimskaft, ett i stigbettet och ett i grimman.

Var beredd när hon tänker dra iväg, påminn henne hela tiden om att gå vid din sida. Träna på "gå-och-stopp"-övningar, säg t.ex. stopp och stanna, då ska hon stanna vid din sida. Om inte - snurra grimmskaftet framför henne eller alternativt slå det lätt mot bringan tills hon backar och står vid sidan av dig. Lyssnar hon fortfarande inte får du ta lite hårdare tag i stigbettsgrimskaftet.

Ibland blir det hårt mot hårt och det gäller bara att berömma och ge eftergift när hon gör rätt.


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
Mantissa
8/30/12, 8:32 PM
#14

Hon leder nu bra i skritt, då kan jag stna henne även om hon tycker det blir lite otäkt om jag joggar på stället eller liknande. Men ber jag henne trava är det fortfarande typ kört 80 procent av gångerna. Har aldrig förstått vad ett stigbett används till, det ser bara läskigt ut där de hänger i affären:S Tror inte det fungerar mer än vad kedjan gjorde.
Min taktik på sistonde har helt enkelt varit att undvika problemet. Jag leder henne inte längre annat än till och från hagen (i skritt). Det går bra att rida henne. Då springer hon bara ca 10 m sedan går det att nå henne igen. Men jag vill ju kunna träna henne från marken också..

Linnea
8/31/12, 12:50 PM
#15

#14 Ska du ha nåt i munnen så är ett stigbett alla gånger bättre än en kedja! Ska dock handskas med respekt, det är mycket skarpt!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Brollan1
9/1/12, 9:43 AM
#16

Ditt problem fixas om du tänker i sidled. Hästar är instabila i sidled men väldigt stabila i längsled. Och eftersom dom är rädda för att ramla så skyddar dom sig för att gå i sidled. Direkt hästen tänker dra iväg så går du i sidled med hästen då kan den inte springa på.

Ett knep är att ha ett långt rep och om hästen drar förbi dig så gå in bakom hästen och sätt press i sidled med linan mot baken och skanken tills hästen kommer runt ett helt varv och du fortsätter att gå som om inget hade hänt dit ni var på väg. Om hästen vill springa så låt den göra det då utan att hetsa den. När den går rätt så belönar du med att inte ställa krav men när den inte gör det så får den jobba i stället.

Efter ett tag så kan man "hota" med att backa (för att komma runt hästen) och hästen stannar och börjar själv backa för att se till att du inte kommer så du kan gå runt den bakom.

Skippa stigbettet, kedjan och ta en repgrimma i stället.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
9/1/12, 5:27 PM
#17

#16 Hahaha:) Du har aldrig haft det här problemet eller hur? Hon springer ifrån mig på 5 meter ungefär hur långt rep jag har så får man inte annat än blåsor av att dra i repet :S

Mantissa
9/1/12, 5:28 PM
#18

#16 Hahaha:) Du har aldrig haft det här problemet eller hur? Hon springer ifrån mig på 5 meter ungefär hur långt rep jag har så får man inte annat än blåsor av att dra i repet :S

Brollan1
9/1/12, 9:43 PM
#19

Du skulle bara veta hur många hästar som jag har åkt kana efter innan jag lärde mig. Rekomenderar ett longerrep som räcker en bit och du hinner runt om hästen.Denna metod är den som fungerat bäst på dom värsta hästarna. Att leka propeller med repet brukar bara hetsa upp dom än värre med bränsår i händerna som följd.

Sen får du ochså ha lite sprinter i skorna första gångerna, det duger inte att bara stå och titta på när hästen drar iväg. KAn inte hitta ett mera skonsamt och lärorikt sätt än detta för det lär dom mest bråkiga hästarna att gå där den skall och den böjer och stretchar hästen, den tvingar den att balansera sig i sidvärtes. allt detta får du på köpet.

Allt som hästarna gör kan man utnyttja till något nyttigt om man bara tänker till lite, och vi säger ju att vi är smartare än hästen så det är bara att bevisa detta.

Ett exempel är att om jag stannar så stannar hästen om jag backar så backar hästen om jag joggar bakåt så försöker hästen jogga bakåt bara för att slippa gå runt igen. Det fungerar men kan ta lite tid på dom värsta, men på dom funkar inget annat i alla fall.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
9/1/12, 9:59 PM
#20

Det går inte att böja huvudet på henne när hon inte vill. Det är en stark dam med kort tjock hals:)
Och snabbare/lika snabbt som hon springer kan jag inte springa. Och springer jag blir jag svag.

Annons:
Brollan1
9/2/12, 9:15 AM
#21

Du skall ju bara förflytta dig i sidled när hon har passerat dig så det borde inte var så svårt även om hon är snabb så måste hon springa 10 m medan du bara 2-3 innan repet ligger mot baken på henne och hon måste börja fundera på vad du gör och över sin balans som du ändrar med repet mot baken. Hemligheten är att kunna läsa av hästen i tid och då få tid över att göra det du hade tänkt dvs gå över till hästens andra sida bakom den. hästar springer inte gärna i sidled om dom slipper.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Linnea
9/3/12, 10:37 AM
#22

Dom dragiga hästar jag har hanterat har det alltid funkat att rygga. Så fort hästen kommer för långt upp (har huvudet framför dig) så kliv upp framför hästen, ut med armarna åt sidorna och gå mot den så den ryggar. Gör den inte det kan du har ett spö med dig som du petar den på bringan med i början. Kom ihåg att då måste verka lite arg, att du verkligen menar det du säger till hästen, inget mesande typ "kan du vara så snäll"..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Peppe
9/4/12, 1:14 PM
#23

vilken intressant tråd, alla har den enda lösningen men ingen säger samma. man kan då inte beskylla hästfolk för att ha dålig fantasi! Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mantissa
9/4/12, 1:29 PM
#24

Pga sjukt föl som kräver dygnet runt tillsyn så har jag inte tränat något på en dryg vecka. Jag återkommer till tråden då jag provat något av era tips.

Men en avgörande del som jag inte tror har kommit fram tillräkligt är att det är i trav hon drar, huvudsakligen. I skritt kan jag i alla fall få henne att stanna tvre gånger av fyra typ:) Hon drar heller aldrig när hon står uppbunden, hon förstår skillnaden.

Brollan1
9/4/12, 9:44 PM
#25

Tränade en häst som det var provat ALLT på och då menar jag ALLT och under lång tid, för att bli av med sådant där spring som du talar om. Det " Linnea " talar om gjorde bara saken värre med den hästen och det hände att man ibland hade hovarna i huvudhöjd och fick hoppa undan. Det enda som hjälpte var det jag beskrev tidigare.

Det finns många fler metoder för "enkla hästar" som fungerar bla den " Linnea " skriver om, men när det kommer till dom riktigt svåra hästarna så är det här den enda metoden som har fungerat. Testat på mindre jobbiga fall med lyckade resultat ochså så den verkar fungera universellt. Den enda gången det kan vara tveksamt att använda den är när hästen inte är säker med bakbenen och kan kicka dom/det som är bakom.

En anledning till att den fungerar, är att dom svåra hästarna får hjärnsläpp just då dom springer och är inte medvetna om vad dom gör just då pga att självbevarelsinstinkten har slagit till av någon anledning. Och att dra dom i sidled ställer till det så mycket att hjärnan kommer ur baklåset och dom börjar tänka igen alternativet är att ramla och det vill ingen häst. Så man får ochså ta tillfället i akt då dom tänker igen att visa dom vad som var rätt.

Om din häst är lika besvärlig så kommer det ändå att ta tid att få till den, så räkna inte med någon "quick fix".

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Linnea
9/5/12, 10:01 AM
#26

#25 Har hänt att hästar har rest sig mot mig när jag gjort så men om man backar undan i det läget så får man ännu mer problem. Man behöver oftast inte gå närmre , bara man står kvar tills hästen ställer sig på alla fyra igen. Man brukar märka rätt snabbt om det är en häst som kan tänkas attackera (vilket är ganska ovanligt) och då får man rova något annat i första hand. Eller så tar man hjälm och säkerhetsväst på sig..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Brollan1
9/5/12, 3:49 PM
#27

Om jag beskriver det som så, jag skrapde bort lera från axeln efter att jag hade hoppat undan. När sånt händer är det bara att byta taktik för då fungerar det inte. Om man inte kan förhindra dom så låt dom få det jobbigt när dom gör det dom vill göra i stället är min taktik och det har fungerat på dom som jag testat på. Med det sagt så behöver TS häst inte vara lika svår och andra taktiker fungerar ochså, man måste vara där för att kunna bedömma situationen korrekt och vi kan bara gissa utifrån vad TS skriver.

Hästen attackerade inte, utan försvarade sig bara genom att resa sig på bakbenen och vifta med hovarna, den hade inte "backa" i huvudet överhuvudtaget och om den reser sig direkt man försöker få den att inte rusa fram så får du den inte att backa heller. Hästen var inte agressiv eller ignorant, den var bara offer för sin egen självbevarelsedrift som triggades och var därmed tvungen att dra i väg. I det här fallet så var att dämpa intensiteten i situtaionen och få hästen ur hjärnsläppet lösningen, att öka på stressen gör bara situationen värre med den sortens hästar som den i detta exempel.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Linnea
9/5/12, 3:56 PM
#28

#27 pratar man självbevarelsedrift är det ju överlevnadsinstinkt man menar. Om den kopplas in är hästen rädd, inte ouppfostrad eller dominant som det helt klart verkar vara i TS fall.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Brollan1
9/5/12, 4:43 PM
#29

" Linnea " Jag är inte så säker på att det är ignorans från hästens sida då det bara händer när dom joggar. Om det är ignorans så är dom det alltid oavsett hastighet.

Om det är ignorans från hästens sida så funkar många saker på den för då är det bara att mäta vem som är störst, och störst bestämmer.

Men som sagt vi gissar bara med ledning av den information vi har från TS

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

ElinH
9/9/12, 1:48 AM
#30

Kan ju tillägga till mitt tidigare inlägg att det absolut mest effektiva på de mest "sjövilda" dressyrhästarna jag handskades med i Frankrike var följande:
Handskar på, en strategiskt rullad longerlina (där man håller i själva öglan på slutet med vänsterhanden som extra reserv om hästen lyckas slita sig trots allt), stigbett och grimma.

Longerlinan sitter i de undre ringarna i både grimma och stigbettet.

Har aldrig tappat en häst när jag användt detta, dock finns alltid risken att skada sig om den blir alltför vild. Hjälm och säkerhetsväst är ingen underdrift i sådana fall…


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Brollan1
9/9/12, 9:34 AM
#31

" ElinH " Lärde sig hästarna att gå lugnt i grimma efter att ni använt den metoden?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Användare
9/9/12, 5:14 PM
#32

Fy vilka mäniskor det finns i världen. Våld löser inget.

Samarbeta med hästen är det som ni måste lära er. Skapa en så stark relation med hästen att den ska kunna gå på en motorväg och ändå backa när du backar.

Ni måste ju kunna tänka med eran egna hjärna. Du ska bli kompis med hästen och det blir man inte genom våld.

Du hade ju inte gillat att umgås med en som sätter kedjor eller andra saker i munnen bara för att den är osäker på hur du ska hanteras och tror att du kommer spränga över dig.

Men du hade gärna umgåts med någon som vet hur du ska hanteras, som du kan lita på och som inte gör dig något ont.

Tänk efter är ni snälla!

Sarah
10/2/12, 3:50 PM
#33

Titta på ponnyakuten kasnke? :) senaste säsongen var det ju med en tjej vars häst hade noll respekt för henne och drog då hon kände för det. Tog två veckor och det var defenitivt inga kedjor och stigbett med i den träningen. Att vara en stark ledare handlar inte om att bruka våld och skada hästen!

Mantissa
10/2/12, 6:26 PM
#34

Uppdattering: Då stoet bara skulle vara hos mig en kort tid så var jag ute efter en "quick fix" för att kunna leda henne på ett säkert sätt. Fungerade inte tillfredsställande med någon av de metoder jag testade.
..men det blev ändrade planer och hon är nu min. Kan rapportera att vi gör framsteg och hon kommer idag fram i hagen (förr gick hon bara undan) och låter sig fångas och vi kan promenera till och från stallet som vilken normal häst som helst.  Går vi på väg så tar jag ibland grimskaftet över nosryggen (ej kedja) för då kan jag faktist hålla henne ( om hon drar i skritt i alla fall) om hon får sina ryck. Men det händer mycket sällan numera:)
Ska börja leka lite parelli nu är det tänkt, men det lär ta ett bra tag innan vi är där att vi litar på varandra 100%.

Annons:
[Rakach]
10/2/12, 6:34 PM
#35

Håller helt och fullt med #5 och #32.
Jisses, ibland blir man ju rädd för hur folk löser sina problem. :(

kaka1234567
10/2/12, 11:50 PM
#36

Välj något bättre en perelli

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Mantissa
10/3/12, 1:50 PM
#37

#36 Hur menar du?

Användare
10/3/12, 7:58 PM
#38

#37 Börja med Friendly game, då lär ni känna varran!

kaka1234567
10/3/12, 9:51 PM
#39

Perelli metoder är inget hög föredrar och han har använt riktigt dumma metoder och jag gillar inte hans typ. Jag skulle föredra Monty

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[Rakach]
10/3/12, 10:33 PM
#40

#36 Det finns nog både bra och dåligt med både Parelli och Monty. Även om jag föredrar Parelli, så tycker jag inte man behöver välja alls, man kan ta de bitar man vill av olika personer och pussla ihop sin egen NH.

Mantissa
10/4/12, 8:55 AM
#41

Jag har blivit intresserad av parelli sen jag läste att han utvecklade sin metod på mulor från början. Passar kanske mig bättre då jag håller på med åsnor:)

Annons:
ElinH
10/16/12, 7:59 PM
#42

#31 (Brollan1)
Det viktigaste är bara att själv vara säker och inte bli översprungen eller sparkad av hästen. Lära den att gå ordentligt och sedan kan man plocka av stigbettet. Som sagt en fråga om säkerhet för både mig och hästen.

De hästar jag jobbade med var dressyrhästar på höga nivåer och de flesta hade också psyke som det. Massor av energi och det gör att hästen faktiskt kan "explodera" om något oväntat sker, hur mycket man än övar med den.

Jag tycker inte att det är något fel med att använda stigbett och longerlina när man leder en häst med mycket energi för att undvika att varken jag eller hästen i fråga blir skadad.

Sedan håller jag med om att det vore fint om alla hästar kunde gå snällt och fint i grimma och ett dinglande grimskaft bakom personen som leder den, men så ser inte verkligheten ut. 

NH-träning tycker jag dock att alla hästar har stor nytta av och det var också det tänket jag haft när jag jobbat med "besvärliga" hästar, oavsett om hästen leds i grimma eller stigbett eller något annat.


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Brollan1
10/17/12, 8:43 AM
#43

Kan hålla med om att longerlinan är ett hyggligt val för att kunna ge hästen utrymme om den måste ha det. Men vad lär stigbettet hästen?

Jag har en del erfarenhet av hästar som flyger omkring men alldrig känt att det behövs stigbett för att dom skall känna sig trygga med mig efter ett tag.

Säkerhet kommer inte från prylarna utan säkerhet kommer med kunskap, både för hästarna och mäniskan. Det var därför jag frågade "vad dom lärde sig av stigbett".

Stigbett har inget med NH-träning att göra och hästar går sällan "snällt och fint i grimma" utan att ha blivit lärda det, det är därför hästar som bogserar folk gör det. Utan kunskap, bara okunnighet, det gäller även hästarna som är vad dom levt och har ingen lärt dom något så improviserar dom och då gör dom sällan det vi tyckker är bra.

Enda gången som det enl min mening skulle vara försvarligt med stigbett är om man skall hantera hästen en enda gång.

Det är lustigt att du nämner just att dressyrhästar exploderar, tävla i dressyr är ju en typ av lydnadstävling… ;-) Mycket kraftfoder och för lite arbete oavsett nivån på dressyren.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: