Annons:
Etiketttömkörning
Läst 4777 ggr
Polenta
5/4/11, 8:33 PM

Galopp

Håller på och utbildar min travare från marken, tänkte lära honom galoppfattning (både höger och vänster) från marken för att sedan gå vidare med det under sadel - för att sedan kunna rida galoppintervaller (detta är en starthäst).

Men HUR lär man dom galoppfattning från marken? Jag har fått honom i en lugn och sansad galopp 2 gånger, första gången tror jag att de blev för jobbigt för honom i traven och tog galopp för att komma undan? Andra gången ställde jag honom lite i volten och smackade sedan 1 gång och han tog rätt galopp, jag blev dock så paff att jag glömde att säga galopp.

Funderar lite även på hur jag ska lära honom skilja på vänster och höger, då jag vill kunna säga typ "vänster" och då ska han fatta vänster galopp, för att sedan kunna lära honom ta vänster galopp på kommando + fattning under sadel.

Annons:
Skivvy
11/18/11, 6:53 PM
#1

håller på och lär in galoppen på min shettis. Och jag har valt att göra på detta vis:

Lär in galopp komandot i longering (puss ljudet har jag)
När han tar detta bra kommer vi gå över till samma sak i tömkörningen och då börja på volt och träna samma.

Vid galopp på rakt spår är väll min tanke att jag bara ställer honom vid galoppfattningen och på så vid får honom i rätt galopp.

Birke
11/26/11, 7:07 PM
#2

Skriver för att kunna följa tråden:)

kaka1234567
12/1/11, 1:24 PM
#3

….följa

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

ebengtssson
12/3/11, 5:23 PM
#4

följer :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Linnea
12/6/11, 10:08 AM
#5

Vad händer om du släpper honom lös i ridhus och manar på honom? Travar han bara eller slår han själv över i galopp? Du kan ju ha med nån liten skrämselgrej typ en läskburk med lite småten i som du skramlar med, då kanske han får lite tokryck och börjar galoppera och då kan du högt och tydligt ge kommandot galopp flera gånger. Har aldrig testat detta, bara en idé. Hade en travare innan men han galopperade hellre än travade så detta var aldrig några problem med honom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

xantos
12/7/11, 11:16 AM
#6

Jag har själv tränat upp flera hästar till galoppfattning när det egentligen aldrig lärt sig den ordentligt utan rusat in å galopperat i panik.

Så här gör jag.. har först ridit hästen i enbart trav å lite skritt i några veckor/månad.. gå på trav volter, bryt av till skritt på samma ställe jämt, skritta några steg,flytta för innerskänkeln eller/och led med innertygeln, håll för guds skull inte fast i innertygeln , lägg till ljudet , väs mellan tänderna, psschpsschpsscch och ta galoppskänkeln.

Jag har gjort så i ett par dagar nu å igår fick jag till några riktigt bra fattningar men sedan gick galoppen alldeles för obalanserat å fort å då saktar jag av å klappar. Va noga med att inte dra i tyglarna när du saktar av, ev höj handen men ta den inte mot dig, rid med sätet, ingen bestraffning får förekomma. Klappa, ge efter på tygeln och gör om.

Dessa hästar blir ofta nästan paniskt skräckslagna när de tar galopp för de är vana att bli bestraffade då, det är det största hindret som ligger framför dig, ge hästen mod att våga galoppera. Min häst är ingen travare men ändå så stressad i galoppfattningen för hon har fått stryk om hon råkat fatta fel galopp. Just pssccch ljudet tycker jag är bra för det kommer inte för snabbt å starkt så att hästen hinner höra ljudet och reagera mjukt. ofta kan ju dessa hästar vara "vana" vid folk som gapar å skriken å nu vill du ju ha hästen lugn å balanserad innan man tar galoppen.

I longeringen så prova att ta från skritt, ta ett onormalt stort steg fram mot hästens rumpa och gör dig bred samtidigt som du gör ljudet och höjer pisken mot hästens kors, då brukar de flesta hästar ta galopp.

Detta har funkat för mig, lycka till.

Annons:
xantos
12/22/11, 9:16 AM
#7

Hur går det, har hon fattat galoppen??

Polenta
12/26/11, 8:51 PM
#8

#5 Har inget ridhus men brukar släppa honom i paddocken, det tycker han är skitkul i ungefär 5 varv sedan är det inte roligt längre bara om jag springer med honom och då brukar han oftast trava först och sedan fallar han över i galopp när han känner för att bralla av sig lite. Har ingen tillgång till någon inhägnad paddock nu när jag har flyttat hästarna tyvärr.

#6 Tack för ett jättebra tips! Det ska jag absolu ha i åtanke, min häst är väldigt känslig för höga röster och reagarar lite väl starkt ibland vid smackningar osv.

#7 Det är en pojke ;) Vi har lagt galoppfattningen lite på is nu då jag har flyttat hästarna och har tyvärr ingen möjlighet till paddock nu.

JoannaLi
1/14/12, 3:52 PM
#9

Jag puffar också nu, har en medryttarhäst, pensionerad kallblodstravare, som jag har galopperat med två gånger (i pur förvåning båda gångerna.)

Hon förklarade (ägaren) klart och tydligt att han inte galopperar, och det accepterade (accpeterar) jag totalt, men så en gång när vi red i kanske 30-50 cm snö, och skulle ner längre ner och kolla vad klockan var, och så helt plötsligt så galopperade vi på vägen upp!

Antagligen blev det väl för jobbigt att trava i en halvmeter (cirka) snö in en svag uppförsbacke.

Men jösses vad förvånad jag blev!

Men om man nu någon gång ska börja hjälpa till med träningen, så kan det ju vara bra att ha ett hum.

Dessutom tycker jag att det är fantastiskt roligt med sådana här trådar :)

Upp till toppen
Annons: