Annons:
Etikettutrustning
Läst 5478 ggr
MiaMaria
2008-12-10 15:24

Märkesdivor

Hur är de här inne? Är ni "typiska" dressyr fjollor som är rent märkes galna?? Ju dyrare ju bättre?? Flört Eller tar ni "vad man haver"?

Kortfattat, vad har ni för märken på era prylar? Behöver kanske inte rambla allt, men sadel o träns iaf. Och vad har ni för favorit märken? Även kläder där kanske? =)

Annons:
Lindbygarden
2008-12-10 15:30
#1

Hahaha… just nu tager jag vad jag haver men visst hade jag haft råd så skulle jag gärna köpa lite "finare" märken!

Jag unnar mig inga andra dyra saker så varför inte få vara lite tjusig när man rider isf?

LinaN
2008-12-10 15:35
#2

Jag shoppar hejdlöst på Börjes via postorder ^^

Och betalar nästan aldrig mer än nödvändigt för en pryl. ett träns över 150kr är rena rånet. Ett par ridkängor för över 300 så köper jag dem inte… Ridbyxor max 250 kr o då ska de vara helskodda i minst tyg. täcken, helst inte mer än 300kr kanske 400kr om det är 1200 denier….

Många kanske tycker jag är snål med prylar, men jag lägger hellre 200kr extra på strö till min pålle än att ha dyra prylar till både honom och mig.

och sen ska man köpa en ny sadel för 11500kr så måste man spara ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2008-12-10 15:58
#3

Jag vill kunna vara en märkesdiva, men har inte råd med det.. Så Hööks är välbesökt, och Börjes. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MiaMaria
2008-12-10 16:04
#4

Hur e jag då? Jag tager nog vad jag haver till vardags, men vankas de kunder, träning eller annat där jag syns (Cool) så kommer den finare garderoben fram. Pikeur på Ridbyxor helst. Sadel finns många men Amerigo och Röösli är inte dumma. Träns spelar mindre roll bara de e mjuk o skönt.

Lindbygarden
2008-12-10 16:05
#5

Hur e det med dig då MiaMaria?

Cilla89a
2008-12-10 16:29
#6

Jag köper det jag tycker är snyggt (givetvis ska det passa hästen). Men står jag i en affär och tittar på tex ett märkestäcke och ett vanligt täcke, och tycker det utan märke är snyggare så köper jag hellre det är märkestäcket..
Dock brukar de flesta märkessakerna vara snyggast Guld i mun 
Finns väl vissa saker som ligger nämare hjärtat och det är HW täcken, OS pannband och Equline/Schöckemöle schabrak..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
exitingsvillemo
2008-12-10 16:47
#7

Blir mkt Börjes här också. Tycker det är ganska tråkigt att köpa en pryl för 1000:- när man kan få 10 prylar för samma pris =)

Lauth
2008-12-10 16:51
#8

Älskar vackra saker!! Men är inte beredd att betala hur mycket som helst.

Först och främst ska sakerna fungera till det som är tänkt.

Till vardags är det väldigt mycket det som var närmst, men ska man ut bland folk (tävling, träning, visning) så visst försöker man se så välklädd (både häst och ryttare) ut som möjligt Skrattande

Letar alltid efter "fina" saker till bra priser, Tradera är ett hemskt ställe för sådana som mig..

Lindbygarden
2008-12-10 17:08
#9

#8 tradera ja *fniss* snacka om att man kan bli lite "hagalen"

Lauth
2008-12-10 17:29
#10

#9

Mmmm… Lätt livsfarligt. Men mycket roligt finns det och inte bara till hästen och stallet.

Flaxii
2008-12-10 18:59
#11

Får väl erkänna att jag är mer åt märkesdiva-hållet. Kanske inte fullt ut, men ja Skäms

Lina
2008-12-10 20:42
#12

Hade jag haft pengarna hade det varit märkesgrejer mer eller mindre rakt igenom!

Mina lädersaker  är märkes. Jag tycker att det är viktigt att lädret är av bra kvalite. Men schabrak och lindor bryr jag mig mindre om men ibland är det kul att lyxa till det Tungan ute

[slo]
2008-12-10 20:43
#13

Dom sakerna jag vill ha finns oftast bara i ett märke, så jag har väl inte så mycket val än att erkänna mig som märkesdiva :P

Barefoot-sadeln fanns bara en sån modell i Sverige vad jag vet, Timmervik är dom enda skinnbyxorna som är någorlunda anpassade för att rida i som jag hittat…

Täcken och andra smågrejer är det skit samma, fyller det funktionen kan det få vara bäbisrosa med lila och röda kantband om det så är billigt och bra :P

Annons:
Peppe
2008-12-10 21:05
#14

jag vill vara en märkesdiva men pengarna räcker inte så långt, har endel märkesgrejer men långt ifrån en hel uppsättning.

men sadel köper jag endast i lite dyrare märken, inte några "1000kronors sadlar" här inte =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LovisaJacobsson
2008-12-10 23:03
#15

Oj, jag är nog lite blandad… det klart att man Vill ha alla dom där fina dyra sakerna, men jag försöker köpa så billigt som möjligt, på rea och sånt :)

IdaT
2008-12-10 23:19
#16

Jag är inte på något sätt märkesdiva.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Anoziz
2008-12-10 23:52
#17

Jo visst är man märkesdiva, och inte är det bättre med vanliga kläder heller. Därför blir det så satans dyrt att shoppa Oskyldig Men finns det några skönare Ridbyxor än Pikeur liksom? Sen blev det ju inte bättre när man var modell under Gbg Horse Show och fick då ha på sig massa snygga och sköna märkeskläder..

ElinH
2008-12-11 10:24
#18

Om jag hade råd skulle jag garanterat vara märkesdiva ;)
Men så som läget är nu är det Hööks och på sin höjd Mountain Horse som gäller..


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

ThunderClap
2008-12-11 11:56
#19

Jag njuter utav att ha fina saker, så min pålle har väldigt få saker som inte är märkesprylar.
Kan säga så här, jag arbetar i ett stall i innerstaden utav stockholm där folk överlag lägger ut över 10-15.000 per månad på sin häst utan problem och många gånger har flera hästar, min pålle har samma eller bättre utrustning än de hästarna ;)

Rider mest med en Jaguar sadel och ett Stübben träns.
Jag har inga direkta favorit-märken, men finns självfallet en del jag inte gillar alls.
Har gett upp på att köpa billiga Ridbyxor, är bara Pikeur, Cavallo, Euro-Star osv här. Pålle har i stort bara HW täcken, även om han har en hel del Amigo för att spara på plånboken, jag anser helt enkelt att andra täcken inte är prisvärda och vill helt enkelt inte ha dem på min häst då jag anser att de är för dåliga.

Jag total-ratar Hööks i stort och köper inte längre saker som man bör kunna lita på eller annvända ordentligt ifrån börjes.

Ahnna
2008-12-11 12:43
#20

Jag har ett "dyrt" träns som kostade 700:-, samt spansk utrustning som tillsammans i nypris går för 17.500:- (men jag köpte det bättre begagnat) men i övrigt känner jag mig inte piskad att köpa det dyraste jag kan hitta. Har en "märkes-syntet-hoppsadel" förvisso, men den var inte särskilt dyr. Den köptes inte på grund av märket heller, utan för att den passade hästen.

Köper oftast det jag behöver i schysst kvalitet men inte överdrivet dyrt. Försöker undvika det allra billigaste om kvaliteten är därefter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
exitingsvillemo
2008-12-11 14:47
#21

#19 det finns faktiskt många bra täcken som inte är svindyra ;)

#20 Jag har faktiskt också ett träns i den prisklassen =) Men kan väl inte påstå att et har använts nå mer än 200:- tränset =)

hestellen
2008-12-11 15:37
#22

Jag går mer efter vad jag tycker är fint än efter märket/kostnaden. Även om jag såklart inte är direkt rik xD Försöker hitta billiga grejer som ändå är bra! Men hittar jag ett träns som jag gillar o det kostar 100 kr så låter jag inte bli o köpa det för att det är billigt. Det kanske inte är bra kvalité men det är förhoppningsvis fint ett tag. Dock hittar man ju fina träns för mer mer pengar än så ibland…Haha.

Annars så är det ju mest vad hästen behöver o så får man betala där efter. Men typ benlindor o så kan man ju likagärna köpa på ullared för 50kr ist för märkeslindor för 300spänn!

Jag brukar handla ganska mycket basicsaker på hööks, tycker dom är ganska bra. Annars brukar jag försöka åka till Sharpman 1ggn om året då dom har både lite finare/bättre märkes saker och lite billagare.

Har en Bates, Isabell Werth sadel i Läder (den enda av MASSA sadlar som för tillfället ligger still) träns- allt ifrån hööks 150kr till vad det nu är för runt 700lappen.

När det gäller Ridbyxor är jag väääldigt kräsen o tro det eller ej men HÖÖKS Crw dom billigaste dom har tror jag det är, är dom jag alltid har!!! Tycker dom är är bäst! Har provat Ridbyxor för 2000 o massa olika märken men inget som duger. Haha, lite konstigt kanske.

Flaxii
2008-12-11 21:24
#23

Min dressyrsadel är en Stübben (haha, hoppsadeln kostade typ 1000 spänn xD), tränset av okänt märke. Favoritmärke på schabrak är Equiline <3 Liger hur bra som helst och är jättesnygga. Dock går de ju nästan aldrig loss för en billig penning, så även om jag vill kan jag inte ha alla schabrak i Eql. Deras lindor är toppen också, men det bryr jag mig inte lika mycket om så då orkar jag inte lägga ner 300 spänn paret alltid, det blir 600 kr för fyra st lindor vilket är lite för mycket oftast. När det gäller ridkläder är Pikeur the one and only! Ridbyxor, jackor, kavajer - tummen upp <3 Haha, mamma gjorde ett misstag för sin egen del när hon köpte ett par Pikeur till mig. ;) Sitter så himla bra och är assnygga.
Stövlar - Cavallo helt klart, punkt.

ThunderClap
2008-12-11 22:33
#24

#21 Amigo täckena är inte svindyra, de ligger i prisklass med Hööks täcken. Och alla Rambo är inte så svinigt dyra för den delen heller om man letar lite.

Jag har inte hittat något annat märke eller täcke som jag skulle vilja ha på min häst dygnet runt eller ens stora delar utav dagen, så ge gärna exempel på vad du anser håller samma kvalité.

noblesse
2008-12-12 02:21
#25

Sadlar mm är jag nogrann med märket på.

Jag är nog ganska nogrann med att det ska vara bra kvalitet, men märken eller ej, här är det mycket blandat.

Ahnna
2008-12-12 11:08
#26

#21 Tränset som hör till den spanska utrustningen går loss på 2000:- om man köper det separat, så egentligen har jag två dyra träns. Konstigt nog är de minst använda i hela sadelkammaren… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Due-Boje
2008-12-12 13:23
#27

På alla läderartiklar är jag väldigt noggrann, har ett schumacher träns (vann det iofs), ett döbert kandar, ett scumacher kandar, två equipesadlar och en jochen hennig sadel. Ridstövlarna är cavallo, königs och petrie.

Men schabrak, lindor, täcken osv spelar inte så stor roll så länge de passar och håller för det jag vill att dom ska hålla för=) Har mååånga ullaredstäcken!

Favoritmärken är vad jag har på mina läderartiklar, och i klädesväg är det Ankykläderna, samt min hollänska kompis nystartade märke LieLen - www.lielen.nl sen gillar jag pikeur också..

Annons:
IsaHolm
2008-12-20 23:06
#28

Jag drägglar över alla fina dyra saker som man så gärna vill ha, och hade jag haft pengar hade jag köpt det - lätt :D Min önskelista är lång och dyr, men man får prioritera och bara köpa sånt man verkligen behöver…men ibland unnar man sig något riktigt onödigt :D

Thorsson
2008-12-21 13:32
#29

Vill nog inte vara märkesdiva, men en dyr sadeln, hade ju inte suttit fel, som är utprovad till honom, hade ju varit ännu bättre, men det kommer ta tid, då jag köper och sparar ihop till det mesta själv… :/

fridak
2008-12-21 19:50
#30

jag är långtifrån en märkesdiva. jag har hellre tre vanliga schabrak än ett märkesschabrak. innan gick pålle med en täckesmarodör, kvittar vad man har för täcke då och det känns värre när ett dyrt täcke går sönder än ett billigt. Nu har han bara lekkompis i hagen som inte går in för att förstöra täcken på samma vis men det är ändå roligare att köpa billigt och mycket än dyrt och färre grejjer:) Ska till börjes imorgon och shoppa, blir minst ett schabrak så skjuter jag upp tvätten ytterligare ett par dagar^^
men visst kommer någon och ger bort märkesprylar så tackar man ju inte nej:)

sophiemadeleine
2015-08-22 02:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#31

Horsewaretäcken älskar jag, har 4 olika men endast av anledningen att dom är otroligt hållbara, ser det lite mer som en investering än något "divigt" :-) Rambo Duo- täcket är så himla bra, just för att det går alternera till varmt vintertäcke, eller ha som lättfodrat regntäcke efter årstid :) använt det nästintill årena runt vid behov på min häst, och det är inte slitet nånstans! Sen är passformen outstanding, det glider inte heller bakåt och stramar runt bogen som många täcken kan göra (har lite allergi mot sådana täcken) Övrig utrustning som schabrak, borstar, lindor osv är inte så jättenoga, tycker sadel och täcken ändå är viktigast. Har dock inte kvar hästen längre då han gick bort för 1år sedan : ( Dressyrtränset drog iväg lite väl dock, men det har varit värt varenda krona :-) Otroligt mjukt läder och fodring, superfin passform med anatomiskt nackstycke, helt underbart :-) -Mörkbrunt Otto Shumacher träns med sandfärgad fodring, guldiga swarovskikristaller samt specialbeställd extra bred nosgrimma 

Medarbetare på Chihuahua

kampfrieser
2015-09-03 18:46
#32

Bor 10 min ifrån Börjes så ni kan ju gissa.

Nej, men märke brukar spela mig mindre roll bara jag tycker det är snyggt som fan. Är det billigt är det ännu snyggare av någon anledning. Av alla typ 15 träns har jag är det ett enda ifrån Zaldi  och resten är utav olika "märken". Det dyraste jag har är sadeln som är en specialuppvärmd och specialpassad Stubben till min häst med rygg som är omöjlig att hitta sadel till. Det som blir dyrt för mig är väl det faktum att jag ska skaffa set utav allt i alla färger. Har jag ett blått schabrak ska jag ha matchande skydd, Ridbyxor, träns, tröja… Jag måste färgmatcha även till vardags. Min häst är varsam med sina täcken så där behövs inget överdådigt, de håller i år ändå.

Med andra ord köper jag det billigaste snyggaste i kvantitet men sadeln måste under alla omständigheter passa helt perfekt så den får kosta.

Salitzy
2015-09-09 20:51
#33

Jag har ju bara köpt en sadel till min häst, en begagnad Lippo sadel haha, sen fick jag med en Eric Edinburgh :)

Ravynsfair
2015-09-14 19:27
#34

Nu har jag inte häst längre men när jag hade (till för en månad sedan) så var det inget krut på märken om man säger så. 
Hade 2 grimmor, 2 grimskaft, 1 fleecetäcke, 1 regntäcke, lite reflexer och ett par tyglar + borstar osv såklart. 
Det var vad jag klarade mig med i utrustningsväg 😃
Red gjorde jag med hjälm såklart men kläderna var det inte så noga med. 
Ju bättre kontakt jag och hästen fick, desto mindre viktig blev utrustningen.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
MirakelBetty
2015-10-09 13:42
#35

Köper sällan, men köper märken.  Det jag tycker är snyggt. Aldrig varit ett fan av Kyra eller Shockemöle men jag har "mina märken". Inte de allra dyraste men de jag tycker bäst om. Precis fått jobb igen så nu ska det shoppas :3

Förutom de saker som han bara misshandlar.. Borstar och sådana saker köper jag naturmaterial men inte de allra dyraste då jag är dålig på att tvätta dem så får köpa nya rättså ofta.  

Träns med delat bett till tömkörning, uteritt - Glen Gordon Diablo
Träns till dressyr med rakt bett - (köper till löning) - Ps of sweden Flying change
Skydd - Billiga men bra Protector luddskydd 
Skydd - Billiga hööks senskydd turkosa (fin färg ;) ) 
Schabrak - Hansbo Jan Brink collection och hööks (ska tillverka själv så sparar in där) 

Sadel - Globus Twister eller nåt sånt. Enda som ligger, fick den till bra pris. 

Täcken - Horseware. Enstaka höökstäcke om det har bra passform. 

Mina egna kläder, gärna märken. Precis sålt mina animo Ridbyxor då de blev för stora .. Matchar det gör man så ofta det bara går så är det bara! 

typ 90 % av mina pengar jag får över går till utrustning till hästen och mig. Märkesdiva, när jag kan.

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Nian97
2015-10-15 00:20
#36

Jag går efter kvalité i första hand, och vad jag tycker är snyggt. Sen om det är märke eller inte spelar egentligen mindre roll. Dock kan jag säga att jag ganska lätt faller för Mia RS, Spooks och Uhip ;)

Tiktak697
2015-11-03 23:05
#37

Är en äkta märkes diva kingsland gg allt men sen köper jag också saker från hööks också och lite billigare affärskedjor ser de bra ut med bra kvalité spelar inte märket någon roll .

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: