Annons:
Etikettakademisk-dressyr-barockridning
Läst 8714 ggr
Ahnna
2008-12-25 11:50

Spansk skritt

Nån som vet hur man lär hästen det? Vad är steg 1, liksom?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
ThunderClap
2008-12-25 12:32
#1

Steg ett är att på kommando eller vid touchering lära hästen att lyfta ett framben och få upp den överdrivna stora gesten. Lite grovt förklarat så brukar man sedan börja be om det när hästen går framåt eller skrittar. Det är ju olika hur man gör, jag har bara själv lekt med det på en häst, men har en tränare jag träffar ibland som gillar att prova olika metoder, har för mig hon sagt att det hon anser varit det alra bästa är att lära in på kommando höger och vänster fram för sig på röstkommando att göra gesten och sedan be om det när hästen ska eller rör sig och börja ge ett kommando för att göra det som en egen konst/gångart när allt sitter ihop så att man sedan får det som ett komando-paket eller något.

Ahnna
2008-12-25 12:40
#2

Okej. Mitt sto kan lyfta frambenen om jag touchar henne med pisken nedanför carpus eller bak på senorna. Men det blir ju inga höga och stora lyft direkt. Ska pröva att be henne gå framåt samtidigt och se vad som händer. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-12-25 13:52
#3

Provade som hastigast nyss. Hade henne lös, som vanligt, och bad inte om att hon skulle gå framåt egentligen, utan försökte mer få henne framåt med kroppsspråket. Det funkade rätt bra! Glad Petade på frambenen (börjde på vänster sida, gick sen över till höger) och sa "Upp!" och hon lyfte direkt och tog ett halvt steg framåt eller hur man ska säga. Från höger sida satte hon dessutom ner hoven lite in mot "mitten" eller hur man ska säga, alltså rakt framför sig. Det tar jag som positivt inför inlärningen av spansk skritt, men det kanske är fel? Jag upplever i alla fall att det måste vara bra att hästen gör så, för att bibehålla balansen även när ett ben är högt upp i luften. Nästa steg blir väl att lära henne att lyfta högre, hur man nu gör det…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-12-25 16:39
#4

Träna att låta henne hålla uppe benet i luften, och beröm massor och sen be henne öka höjden eftersom…. man får ta det i många små steg ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ThunderClap
2008-12-25 19:16
#5

Lyfter hon bara vid touchering brukar det hjälpa att hålla kvar spöet och liksom fortsätta be om att lyfta trots att hästen har lyft för att få fram större gest…

Gör man det sedan uppsuttet brukar det hjälpa att "fiska" lite uppåt i mungipan för att få upp och få mer gest på frambenet och ha skänkeln lite framåtdragen för att be benet att lyftas.

Ahnna
2008-12-26 10:06
#6

Okidoki. Nu kan jag ju inte rida henne eftersom hon är en shettis, men jag ska prova att "touchera mera" nästa gång. Glad

Ingen mer som har eller håller på att lära in spansk skritt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
exitingsvillemo
2008-12-26 11:35
#7

Läser denna tråd med andakt, eftersom jag också vill veta hur man lär sin häst detta =)

Ahnna
2008-12-26 12:01
#8

#7 Vi får sammanstråla nån dag och experimentera med våra småttingar! Glad Ideal måste ju vara idealisk för ändamålet!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
2009-01-03 15:00
#9

#8 Ideal borde funka bra. Nackdelen med honom är att ha är lite kinkig med sina ben. Vi tränar på att han ska förstå att spöet inte är farligt ;)

Istället för att lyfta benet, hoppar han framåt eller bakåt beroende på var man lägger trycket.

[slo]
2009-01-03 18:43
#10

Jag fick ett ryck och kände att jag var tvungen att prova idag :) Men eftersom jag varit väldigt dålig på att träna med pisk över huvud taget så förstod hon inte riktigt vad jag ville när jag petade på henne och sa "lyft". Men använde jag handen gick det skapligt, hon lyfter snällt när jag ska kratsa hovarna om jag pillar lite i håret på baksidan av framknäna :) Så statusen är att lära sig att man faktiskt kan gå undan för lite vad som husse råkar ha i tassen, inte bara händer och grepar :P

Chestnut
2009-01-03 22:53
#11

Följer denna tråd med spänning, låter som något för mig och min pålla! Har dock samma problem som slo, pållan ignorerar spön :P

Med vänliga hälsningar
Chess

[slo]
2009-01-04 00:21
#12

#11 Men det tror jag är ett enkelt problem att lösa. Börja med att befästa att spöt faktiskt går att flytta sig undan, jag vet ju visserligen inte hur du tränar din häst så det kanske är både svårt och dumt att ge tips… :)

Ahnna
2009-01-04 10:51
#13

Jag tycker nog inte att man måste ha en häst som flyttar sig undan från spöet för att göra det här. Det jag använder spöet till när jag ber min häst lyfta frambenen är att "knacka" på sidan av skenbenen. Då ska hon lyfta, inte flytta sig undan.

Men att lära hästen flytta undan för tryck/spöet är ju en grundläggande del av all dressyr, tycker jag. Man börjar lämpligen genom att ställa sig framför hästen, som man har grimma + grimskaft på, och sen för man pisken mot en sida i taget. Flyttar sig inte hästen så kan man dutta lite med spöet och funkar inte det så får man lägga det lite mer bestämt mot sidan tills man får en reaktion. Beröm direkt som hästen flyttar sig, även om den flyttar lite framåt eller bakåt samtidigt. Huvudsaken är att den flyttar sig från pisken. Sen kan man börja finjustera sidvärtesrörelsen så att hästen bara flyttar i sidled och trampar i kors med benen. Är man tydlig så tar det inte lång tid innan man bara behöver föra spöet mot sidorna för att hästen ska flytta, man behöver alltså inte röra hästen med spöet alls till slut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[slo]
2009-01-04 13:45
#14

Men nu tror jag du missförstår mig Ahnna, jag behöver göra ganska mycket mer än dutta för att få en reaktion från spöet, så vad jag menar är att jag måste lära henne att man faktskt kan vara lyhörd på annat än enbart mig, är det mer tydligt nu? :)

Ahnna
2009-01-04 15:08
#15

#14 Jag svarade er båda, alltså både #12 och #11. Glad Om ni gör så som jag beskrev, i den nedre delen av inlägget, så lär sig era hästar att flytta undan för pisken om det var det ni ville lära dem.

Men spansk skritt eller "lyfta benen" handlar ju inte om att gå undan för pisken utan att koppla ihop en knackning eller dutt med pisken med att lyfta benet. Man måste ibland visa dem genom att manuellt lyfta benet samtidigt som man duttar med spöet och berömma massor medan man själv lyfter benet. Mitt sto fattade på 1½ försök och lyfter nu helt själv när pisken läggs emot skenan/senorna. Skrattande

Min poäng här är att det är två skilda saker. 1: gå undan för pisken. 2: lyfta benet när pisken läggs emot. (Om man nu inte använder sig av enbart rösten.)

Jag hänger inte riktigt med på vad ni menar med att era hästar igonerar pisken? En häst som "ignorerar" har inte fattat vad den ska göra och då måste man börja om från början och vara extra tydlig tills polletten trillar ner. (Det är därför jag menar att man lyfter benet manuellt samtidigt som man duttar med pisken på benet, så att hästen kopplar ihop 1 och 1. Har man tur lyfter hästen själv redan från början.) Om man inte får någon reaktion på att man lägger pisken i skänkelläget och ber hästen flytta i sidled så får man lägga till en hand där och trycka lite tills hästen flyttar sig. (Ett finger ger ibland bättre effekt om hästen är tjockhudad och okänslig för skänkelhjälper.) Beröm direkt och överflödigt så ska ni se att de snart fattar vad ni menar! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[slo]
2009-01-04 15:15
#16

Ja, men vi menar samma saker fast använder olika ord, som jag misstänkte ;)

När jag skrev gå undan för pisken menade jag vad du beskriver, att peta lite på benet så ska dom lyfta, peta i sidan så flyttar dom i sidled. Men det gör hon alltså inte i dagsläget utan det måste jag träna på först :P

Som du skriver i sista stycket, det gäller i allra högsta grad min häst ;) Eftersom jag aldrig använt pisk förut när jag tränat något, har hon inte fattat vad hon ska göra och jag skrev att jag skulle börja från början med att vara tydlig :)

Fasen vad krångligt det kan vara att försöka förklara saker i enbart skrift Tyst

LinaN
2009-01-04 15:34
#17

Beroende på hur man duttar/lägger an pisken ska hästen göra olika saker. Lägger jag den på baksidan av benet vill jag ha ett lyft, på sidan så vill jag att hästen håller kvar benet i luften. En dutt i bringan så ska hästen backa. en dutt på korset så ska den delen av ryggen vinklas in mer osv osv….

Det är den knepigaste biten att etablera vad de olika spökommandona betyder :D Min han fattar långtifrån alltid vad det är jag vill, jag akn stå och knacka en halv evighet innna han ens flyttar vikten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-05 11:27
#18

#16 Visst är det krångligt! Men vi pratar säkert om samma sak.

#17 Han är kanske lite tjockhudad? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-05 18:43
#19

#18 o andra gånger far han i taket av ingenting alls…. :S udda totto.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nesslan
2009-01-05 23:30
#20

måste bara få skriva vad jag testade idag när jag var på ponnypromenad i paddocken :) ledde alltså.

har redan befäst att hon ska lyfta hovarna när jag säger upp, sedan också benet när jag inte vill kratsa liksom. sedan har jag kombinerat det med att stå snett framför henne och lyfta på höger rep vänster ben och hon lyfter då på benet framför mitt. (mitt högra blir hennes vänstra liksom.)

idag provade jag att be henne att gå ett steg fram efter hon hade lyft höger, och sedan direkt be henne lyfta vänster :D hon fattade nästan direkt! behöver bara träna så det sitter och att hon ska sträcka ut benet lite mera, just nu är det mest knälyft. skulle helst vilja ha ett lite rakare lyft så småning om.

ska försöka hitta en fotograf en dag :)

Annons:
Ahnna
2009-01-06 10:44
#21

#20 Vad kul! Glad Jag skulle tro att de där sträckande rörelserna kommer med påskjutet bakifrån när hon har fattat vad det är frågan om. (En häst som går i rätt form med ryttare eller under tömkörning när den gör spansk skritt kommer nästan automatiskt in i att sträcka framknäna.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
2009-02-26 13:49
#22

#20 bilder vill vi ju se =)

MiaMaria
2009-02-26 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag kan bidra med en bild så länge, som vanligt på älskade Prins Plutt

MiaMaria
2009-02-26 14:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Yttligare en bild när Zickan provrider honom och inte får honom att sluta göra spansk skritt, fniss. Denna bild tagen i lite mer rätt ögonblick oxå

Zaphix
2009-02-26 15:58
#25

Måste varna lite för det där med spansk skritt.. Har lärt min foderhäst gå i spansk skritt och nu utnyttjar han det hela tiden.. Krafsar, lyfter och stampar så fort han får tråkigt eller vill komma undan nåt. Är väldigt jobbigt..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

colleen
2009-02-26 22:51
#26

Jag har precis börjat lära min lille mara spansk skritt. Han tycker det är riktigt roligt Skrattande

~Jag tror på ödet~

MiaMaria
2009-02-27 08:35
#27

#25 Det är där du som ledare kommer in och säger att det är fel, h*n ska enbart göra de på ditt inbjudande. Antar att de va gosaker inblandade vid inlärningen och att h*n nu tigger genom sitt krafsande osv?

Annons:
Zaphix
2009-02-27 10:27
#28

#27 Använder mig av klickerträning, så inväntar typ positivt beteende (i det här fallet lyft ben) och berömmer.. Så japp, godis. :)

Men andra saker jag lärt honom gör han bara när jag ber honom, men eftersom det här är en sak som är så lätt att ta till när han har tråkigt är det svårt att få bukt med. :\

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ahnna
2009-02-27 11:34
#29

#28 Säg åt honom på skarpen och backa honom några steg när han "tigger". Har du inte bett om spansk skritt så ska han inte envisas, men gör han det ändå, trots att du har sagt åt honom, så är det bara att ignorera honom. (Verkligen ignorera, inte titta på honom, inte klappa, inte borsta…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[slo]
2009-02-27 19:08
#30

#28 Hur mycket måste du mutas för att vi ska få se en artikel om klickerträning? Kyss

Zaphix
2009-02-28 11:33
#31

#29 Bra idé. Tack. :)

#30 Väldigt mycket muta isf för jag känner mig inte tillräckligt duktig för att  skriva om det än. Bara hållit på ett halvår själv så har inte lärt mig tillräckligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lindbygarden
2009-03-01 11:40
#32

Ja en artikel om klickerträning hade verkligen varit kalas!Glad

exitingsvillemo
2009-03-03 03:31
#33

eller hur… Klickerträning-artiklar vill vi ha

[Aremea]
2009-03-04 14:12
#34

Det finns MASSOR om klickerträning på nätet. Google is your friend

/Aremea

som klickertränat hästar sen sent nittiotal.

Annons:
Invisible
2009-05-17 02:23
#35

Vad är egentloigen klickerträning? Jag menar, vad går det ut på? Skäms

Marija
2009-05-17 15:13
#36

#35 Har försökt mig på lite klickerträning med hund. Antar att det är ungefär samma med hästar?

Det går ut på att lära hunden att klicket betyder belöning (godis, lek eller vad som helst som hunden gillar). Det är för att kunna belöna i exakt rätt tillfälle. Istället för att börja leta fram godis/annan belöning som tar onödigt lång tid när hunden redan suttit snällt en stund - så kan man klicka precis i det ögonblicket då det gör rätt och då vet hunden att belöning är på väg.

När du klickar, så vet hunden att den har gjort rätt och då vet den också att belöningen kommer snart!

Så ja, det går ut på att kunna belöna/bekräfta det rätta beteendet i rätta tillfället, inte 2 minuter efter.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

[Aremea]
2009-05-17 19:47
#37

#36- precis så! Operant betingning och positiv förstärkning. Mycket effektivt. Jag har flera vidoer på min youtube där jag klickertränar hästar, spec en där det tydligt syns hur man arbetar (jag ska få hästen att sträcka ut ryggen och söka sig frammåt nedåt lös på volten. Tyvärr utan ljud, men man er på hästen precis när jag klickar. Använder dock mest kliande som förstärkning här, inte så mycket godis.)

http://www.youtube.com/watch?v=rniglcU6ABo

Upp till toppen
Annons: