Annons:
Etikettdressyrkörning
Läst 3099 ggr
exitingsvillemo
2009-08-03 22:45

Amulette för vagn 1:a gången =D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är hon satt för vagn, älskade lilla ponny =)

Allt gick superbra, hon drog vagnen som om hon aldrig gjort annat =)

Annons:
LinaN
2009-08-04 13:20
#1

håhå!!!

Grattis! :D vad skönt att det gick bra :D

Nu blir jag sugen att ta tag i Harrys inkörning igen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ninnii
2009-08-04 13:27
#2

Å vad kul! skönt att det gick bra!

exitingsvillemo
2009-08-04 21:43
#3

Tack och bock =)

Ja hon är helt underbar lilla tjejen min…

Målet var att sätta henne för vagn innan årsskiftet, hihi. Inte för att jag på ngt vis har stressat henne fram till detta, det gick helt enkelt bara bättre än jag trodde =)

Selen måste anpassas lite mer dock. Bröstan ska upp, vilket jag inte riktigt begriper hur den ska sitta bra för att inte störa luftrören.

I mitt tycke så sitter den bra i förhållane till strupen, men däremot inte bra i förhållande till bogen… Svårt det där, när dom gör selar som passar den "normala" hästen.

Marija
2009-08-04 22:18
#4

Åh vad roligt, lycka till i fortsättningen =)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

MiaMaria
2009-08-05 00:58
#5

Kul, grattis!

Men de här e den nya du köpte va?? Mitt minne hänger inte med i svängarna

exitingsvillemo
2009-08-05 01:20
#6

#5 nej detta är inte den nya ponnyn, detta sto har jag haft drygt ett år, vi började inkörning i våras och hann lagomt dra däck tills hon for iväg på betäckning.

Hon kom hem från betäckningen i Fredags och poletten hade trillat ner under semstern =)

Hon var livrädd för däcket när hon åkte och nu brydde hon sig inte alls =)

Så där ser man vad lite semester kan göra för en unghäst ;)

Det nya stoet kommer på Torsdag, hon är inkörd och klar redan =)

Annons:
Lindbygarden
2009-08-12 15:15
#7

Åh va roligt! Nu vill vi ha massor av körbilder!!

hur har det gått med den nya fröken samt bilder på henne också tack!

Peppe
2009-08-12 16:57
#8

Ja, vart är resten av bilderna? =D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

exitingsvillemo
2009-08-12 17:48
#9

hehe, Ella kom hit natten till Lördagen och vi har bara hunnit köra henne en kort tur en så länge.

Konstaterade snabbt att hon är ganska ömfotad, så det blir lugna körturer nu tills hovis varit hit och satt på henne skorna.

Men helt underbar att köra, piggelin och framåt. Att hon gått på travet märks på henne, hon tyckte det var jobbigt att dra med bruksvagn. Hon sänkte huvudet och nästan drog mulen i backen, men hellre det, då vet jag att hon drar på rätt sätt iaf =) Trodde vi skulle ha problem att få henne att sänka skallen, nu får vi istället jobba med att höja huvudet lite men fortfarande arbeta med ryggen och rumpen.

Ska knäppa kort på tjejen så fort jag kan =)

Lindbygarden
2009-08-12 18:57
#10

Låter underbart!!

Tusen
2009-08-13 00:42
#11

Jätteroligt att det går bra för er. Hoppas du får många härliga timmar bakom din häst i vagnen.

Men du har helt rätt. Bröstan måste upp en bra bit. Du behöver inte vara orolig för strupen för den sitter mycket högre upp.Flört

Men även skacklarna skulle behöva komma upp lite för att få en bättre balans på vagnen. Just nu trycker dessa ner selen mot ryggen och manken. Ta hjälp av någon körkunning människa så ska du se att du får både vagn och sele att sitta bättre.

Jättekul verkligen att ni kört in din häst.Glad

exitingsvillemo
2009-08-13 01:00
#12

#11 japp är medveten om dessa saker, såg det tydligare när jag tittade på bilderna.

Skakelöglorna är så högt dom kan komma så vi måste fixa nya hål.
Ev måste jag köpa en minisele till henne, nästan allt sitter på sista hålet just nu.

Vi har höjt bröstan nu, två fingrar över bogbladen, men då ligger den verkligen över strupenObestämd. Funderar på att köpa en anatomisk brösta till damen.

Till den andra shettisfröken ligger bröstan mycket bättre men då är ju hon modell större shettis också =)

Kan ju informera alla nu då att Amulette idag blev konstaterad dräktig, så det blir inte mycket dra vagn för henne på ett tag. Men vi ska nog hinna ställa in selen ordentligt ch dra vagnen några ggr till innan vi får gå över till promenader på heltid.

Däremot får ni väl följa mig och Ella istället =)

Tusen
2009-08-15 02:33
#13

#12 Menar du strupranden? Ingen fara, din häst blir inte strypt av en brösta. Själva strupen ligger inbäddad i en massa muskler där nere.Glad

Annons:
exitingsvillemo
2009-08-15 13:02
#14

#13 ja jag är en fjollig ponnyägare ;) du har säkert rätt, jag vill bara inte att hon ska tycka det är obehagligt på ngt vis…

Jag passar på att ställa en fråga till dig också =)

Bakselen, ska ju träs igenom svanskappan, (rätt?) Men när jag har den på den stora ponnyn så hamnar bakselen för långt fram, om jag ska kunna trä den igenom.

Bakselen ska väl ligga på korsets högsta punkt?! svanskappan passar hästen, men det blir för lite rem över för att kunna fästa bakselen på ett korrekt sätt… svårt att förklara, hoppas du förstår

Fiona
2009-08-18 17:47
#15

#14 Roligt att det går bra för er =) passar på att svara på din fråga,  ang. bakselen så har jag sytt fast den i svanskappan så att den ligger bra, om jag nu förstod dig rätt och det är detta som är problemet då. Kan ta en bild och lägga in här lite senare =)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

exitingsvillemo
2009-08-18 17:52
#16

#15 Jag får nog ta och sy dit en extra "ögla" att trä igenom den. Eftersom jag använder samma sele till båda hästarna kan jag inte sy fast hela bakselen.

JA! Bilder! Skrattande

Fiona
2009-08-18 17:57
#17

#16 Oj vad jag uttrycket mig klumpigt, jag har sytt på ett spänne så att det går att ta bort bakselen. Eller ja min förra tränare gjorde det! :P Ska springa ut och ta ett kort nu :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

exitingsvillemo
2009-08-18 17:58
#18

Skrattande

Fiona
2009-08-18 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Sådär ja nu ser du hur jag gjort Glad Inte världens bästa bilder men de går att urskilja i alla fall ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Tusen
2009-08-19 22:49
#20

#14 Är också en fjolligt ponnyägare. Flört Då är vi två!Glad

Som tidigare visat är det bäst att sy på en extra liten läderbit för att bakselet ska hamna rätt. Jätteroligt att du vill veta och ta emot hjälp.

Annons:
Sassenach
2009-08-20 16:40
#21

Gratulerar!

Synd att din dragpunkt på rockarden är så hög, annars hade jag föreslagit en loksele.

exitingsvillemo
2009-08-20 16:52
#22

#20 Klart jag vill veta Skrattande vill ju att hästarna ska må bra och tycka det är roligt framför vagnen.

Man blev ju nybörjare på nytt när man la ridningen på hyllan och började med körningCool.

#21 Nja, eftersom det är dressyren vi fokuserar på och har som mål att komma ut och tävla lite i framtiden, så vill jag använda mig av en bröstsele =)

Sassenach
2009-08-20 16:59
#23

#22 Personligen gillar jag lokselarna bättre vid lägre dragpunkt, då lokträna följer bogarnas rörelser bättre än en brösta gör.

Mantissa
2009-10-12 20:53
#24

Intressant tråd ang seltillpassning. Jag har en fråga som kanske låter dum för er som kan. Om man har en häst/ponny med mycket låg halsansättning= inget selläge för en brösta, och vill tävla dressyr, drar domaren ner mer poäng för en välpassande loksele/collersele än för en dåligt passande bröst/finsele?

Jag kan tycka att selens funktion och kuskens och hästens samspel bör vara viktigare än det estetiska.

exitingsvillemo
2009-10-13 10:28
#25

#24 jag kan tyvärr inte svara på din fundering om hur det skulle dömmas på tävling, men tänkte tipsa om en brösta som är speciellt för hästar med låg halsansättning.

Du hittar den här

Fiona
2009-10-13 23:53
#26

#24 Jag kör med loksele och har inte fått någon kommentar om det utav dommare, vi kör på lokalnivå. Vad jag har hört så är det lättare för hästen att söka sig neråt / arbeta ordentligt med en brösta men jag tycker som ovanstående att dom drar bättre med en loksele.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Linnea
2009-10-14 15:49
#27

#24 och #26 Så vitt jag vet spelar inte selvalet någon roll, det viktiga är att sele och vagn passar ihop, tex har man inte en loksele med en kunglig eller annan väldigt fin vagn. En skånsk åkvagn tex som jag har kan man välja om man vill ha lok- eller bröstsele.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Fiona
2009-10-15 23:08
#28

#27 Exakt de viktiga är att det ser propotionerligt ut =)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Mantissa
2009-10-16 12:06
#29

Jo men vissa hästar kan ju helt enkelt inte ha brösta så att den sitter som den ska, de har "hals ner till benen" och då hjälper det inte hur svängd bröstan är.
Jag tycker en välskött arbetssele på en sådan häst inte borde ge något avdrag, men en illa sittande bröstsele borde det, trots att ekipaget kanske matchar bättre.

Upp till toppen
Annons: