Annons:
Etiketttömkörning
Läst 4030 ggr
Lindbygarden
10/6/09, 9:07 AM

skicka på inkörning?

Jag funderar på om jag skulle skicka Fogerty på inkörning nästa år. Egentligen är det främst för att få honom ordentligt tömkörd vilket jag inte löser här nere helt själv.

Tips på folk i Kalmar/öland regionen som kan vara duktiga på detta och då menar jag riktigt duktiga på att tömköra och köra häst.

Annons:
Dyblygiad
10/6/09, 10:45 AM
#1

Stuteri Eirian har kört in en del hästar. De finns i Lerkaka. A-M Berneke.

Elshira
10/6/09, 10:48 AM
#2

Det är väll "bara" att höra med några travstallar runtom i trakten som verkar vettiga och höra om de har möjlighet att ta emot en häst för inkörning? =)

Hakuna matata!

Peppe
10/6/09, 10:55 AM
#3

#2 tror hon vill ha lite mer dressyrkörning, inte travkörning…. (rätta om jag har fel)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Dyblygiad
10/6/09, 10:55 AM
#4

#2 skulle du vilja betala för en "travinkörning??? I många travstallar så tömkörs det någon gång innan de lägger på sulkyn och lär hästen att springa rakt fram.  Vill man ha en ordentlig inkörd häst där man kan dra det mesta med samt även dressyrarbeta med så bör man nog ta kontakt med en som sysslar med det, inte någon som har som mål att hästen ska gå så fort rakt fram som möjligt

(jag har jobbat både i travstall och med klassisk inkörning Flört och vet att den största mängden travtränare inte lägger ner så mkt mer tid vid inkörning än så)

Elshira
10/6/09, 11:08 AM
#5

#5 I stallet bredvi så kör de väll kanske inte så mycket teknik (de ska ju trots allt inte bli dressyrhästar), men beroende på hästens spyke mm så går de kanske 2-5 ggr med endast sele och tömmar bakom ett par varv på travbanan.

Men jo jag missuppfattade det, tänkte inte att det var dressyr iFokus jag var inne på! :D Sorry ^^"

Hakuna matata!

Lindbygarden
10/6/09, 1:18 PM
#6

#1 Jag funderade faktiskt på dem då de kör så mkt. Tror du de tar emot en stor luns?

#2 Nej travinkörning är inte intressant då det finns så många som bara gör som de andra nämner..

För mig är inte sättandet för vagn så jätte intressant egentligen då jag ändå inte har ngn vagn eller ngnstans att köra utan jag vill ha den väl töminkörd för att sen kunna arbeta hästen på töm regelbundet varje vecka..

Så för min del är det finlir sen så har jag av erfarenhet märkt att inkörda hästar och tömkörda är mycket mycket lättare att rida in då de är vana vid röst, bett och sele..

Annons:
Invisible
10/6/09, 11:03 PM
#7

Nu är trådtjuven i farten! ;) Någon som vet något bra ställe i Dalarna ?

Dyblygiad
10/6/09, 11:33 PM
#8

Stuteri Brudvik! i Rättvik.

exitingsvillemo
10/7/09, 12:30 AM
#9

Du behöver ju isåfall inte låta honom vara borta på inkörning, utan det räcker ju att ngn kunnig lär honom att bli arbetad på töm.

Inkörningen har du inte mycket för om du iaf inte tänker fortsätta köra honom. En häst som inte blir satt för vagn regelbundet bibehåller i regel inte sina kunskaper.

Lindbygarden
10/7/09, 12:36 AM
#10

Hmmm det är sant men det kunde ju vara nyttigt för honom och resa bort på liten intensivkurs, tänkte sen att jag också kunde få komma upp och ta en lektion med min "lille" pöjk så jag också har koll på alltGlad

exitingsvillemo
10/7/09, 9:23 AM
#11

#10 Ja absolut =) Men du kan ju skicka iväg honom till en "inkörare" iaf, men göra klart för denne att det endast är tömkörningen du är intresserad av.

Du sparar ju några dagar (kronor) om dom inte ska lägga vagn på honom.

Lindbygarden
10/7/09, 10:10 AM
#12

#11 Ja det är klart samt då lägger de kanske större vikt vid att han ska dressyrtömmas bara? Va spännande, kan han inte bli två nu på en gångCool

Tusen
10/7/09, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag vet en mycket duktig instruktör i Kalmar som bl.a. hjälpt familjen Algotsson att köra in en av deras hästar. Hon heter Camilla Hecht och är körinstuktör för alla sorters körning, klasisk- bruks- och trav.

PS. Nu tycker jag kanske inte att själva inkörnningen är någon skillnad på vad det gäller dde olika grenarna som klassisk, bruks och trav. Det är väl snarare fortsättningen, dvs hur man använder sin inkörda häst, som skiljer.

Bilden är på våra ponnytravare som båda tillhör Sverigeeliten i ponnytrav. Här drar de en vagn från sekelskiftet vid en invigning. De används även vid bröllop, studenteer och baler.

Annons:
Tusen
10/7/09, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Glömde..Skäms

Här är länken till deras hemsida om du vill kontakte dem.

Viking ponnycenter

PS. Bild på samma par från en balkörning.

Lindbygarden
10/7/09, 9:28 PM
Tusen
10/8/09, 1:27 AM
#16

#12 Inte behöver du vänta tills han blir två. Tömköra kan man börja med väldigt tidigt om man vill då det inte är någon direkt påfrestning för hästen till att börja med. det första man vill att hästen ska kunna vid en inskörning är ju att förstå tömtagen och kunna lyssna på rösten. Form och rörelser jobbar man ju med senare.Glad

Berätta gäna om du kontaktade Camilla Hecht och hur det sedan går för er.

Lindbygarden
10/8/09, 10:15 AM
#17

#16 Anledningen till vid två år är att jag tänkte isåfall att han skulle få åka till våren. Nu har jag dock en mycket seriös spekulant på honom men då kanske det blir att jag skickar iväg lilltjejen istället!

Jag berättar hur det blir!

Hovgarden
10/8/09, 10:20 PM
#18

Åh så spännade! "Lilla" Fogan!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Upp till toppen
Annons: