Annons:
Etikettnytt-i-dressyrvärlden-sverige
Läst 5801 ggr
Lindbygarden
2009-10-24 12:39

landslagsryttare anv sig av rollkur

På Epona kunde man läsa och se en svensk landslagsryttare använda sig av hyperfelxion/rollkur under framridningen på ett WC kval.

Dessutom hängde hästens tunga ut helt missfärgad.

Så nu verkar de ha nått "oss" också.

Jag personligen gillar det inte alls, vi måste sätta gränsen ngnstans, är alla metoder ok så länge de inte direkt skadar hästen?

FEI har också taigt avstånd men det verkar inte betyda ngt alls för dessa ryttare. Samt hur ser det ut på hemmaplan när ingen annan ser?

Annons:
Scandi
2009-10-24 18:11
#1

var kan man läsa det??

Cilla89a
2009-10-25 01:10
#3

Det är otroligt tråkigt att tävlingarna betyder så mycket, att hästarna blir lidandes. Jag har hört diverse om en toppryttare, troligen Sveriges mest populäraste. Dock vill jag helst låta bli att tro på det. Inget jag skriver här, det känns inte bra.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
2009-10-25 01:30
#4

Rykten är alltid farliga och allt kan vinklas också.

Me när det är en film så kan man se själv vad som händer även om en film kan klippas.

LinaN
2009-10-25 12:10
#5

Jag blir tokig!

Sådär dregglar inte en häst som kan svälja undan ordentligt. Och den tungan såg allt annat än frisk ut… JAg blir så ledsen när man ser toppryttare rida såhär, för det är DE som sätter förebilderna för de yngre ryttarna. Allt oftare ser man hopakrullade hästhalsar på till o med klubbtävlingar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Tovab]
2009-10-25 19:54
#6

vad menas med Blue Tongue? hänger inte med. Vad är det som skadade hästen? Förstår inte engelska så bra :P

 /Tacksam för svar :)

Annons:
[Tovab]
2009-10-25 19:57
#7

#5 oj, inte lite i underhand heller :P usha, det såg bara hemskt ut

LinaN
2009-10-25 20:26
#8

#6 tungan blir blå av det konstanta trycket som bli i munnen och pga den grova hyperflexionen så låser man musklerna i svalget och även blodtillförseln till tungan. dvs att tungan blir svullen och blå.

tänk dig själv att ha något som trycker så hårt och länge att din tunga börjar bli blå. tänk vad ont det måste göra :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2009-10-25 20:49
#9

#5 men hästen var himla snygg! =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
2009-10-25 20:54
#10

Först några frågor.

Vad är rollkur?

Ska detta föreställa en duktig ryttare? Är det så borde han skämmas!Skrikandes Fruktansvärt illa ridet. Hästen gick så hoppdragen att den kunde bita sig i bogen. Skäms!Skäms

Peppe
2009-10-25 20:58
#11

#10 det är just att den är så ihopdragen som ÄR rollkur ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

sus-sharon
2009-10-25 23:12
#12

jag är villig att säga att detta ÄR direkt skada på hästen.

har noll och ingen förståelse för att detta får förekomma, "ffa" på denna nivå där människor förväntas vara duktiga och kunna saker och ting!

och som #5 säger; det är de här människorna som ska agera förebilder för de nya generationerna och "sätta standarden".. helt galet…

medarbetare på djurskydd.ifokus

LinaN
2009-10-26 01:31
#13

#10 Rollkur och hyperflexion är samma sak.

Hyperflexion finns både hos hästen och människan och hos andra djur. När man hyperflexar något så böjer man det förmycket antingen framåt eller bakåt, på så sätt att det rentav kan vara skadligt. (när man tex stukar tummen så får man en påtvingad och aggressiv hyperflexion i tummens leder)

Här är en artikel på engelska med tydliga och bra bilder som gör att man förstår även om man inte är så bra på engelska. och här är del två av samma artikel. inte lika rikt illustrerad men bra läsning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Linnea
2009-10-26 10:20
#14

Själv tycker jag inte att toppryttarna är några bra modeller att ta efter, vilket är väldigt synd för det är dom som syns och skulle ha världens chans att vara föredöme för bra ridning. Så är det tyvärr inte.

Som ex; rollkur, en del bett, hjälptyglar i tid och otid mm.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
2009-10-26 11:50
#15

#14 igår i stallet hade jag två tjejer med mig, ålder 13. och en reagerade när de såg tränset med pessoa som hänger på väggen i sadelkammaren "ohhh det bettet är jättebra!" och jag ställde mig då och förklarade vad det bettet gör i hästens mun och nacke och vilka signaler det sänder hästen. Hon tystnade väldigt fort och såg oerhört betänksam ut efter det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

f97lintro
2009-10-26 12:50
#16

Fattar inte riktigt vad det är. Får det hästen att böja på nacken?

Vad är fördelen med en blå och slapp tunga?

Tycker att det värkar hemsk om man kollar på filmen… Skrikandes

LinaN
2009-10-26 12:58
#17

#16 rollkur och hyperflexion är när hästen krullar ihopa sig, för att en del påstår då att det ger hästen ett bättre steg och den rundar av ryggen bättre.

Sen finns det inga fördelar överhuvudtaget med en slapp och blå tunga, det är en biverkning av sättet att rida rollkuren på. Det är i mina ögon ren o skär djurplågeri. Hade jag vart kontrollant på en dressyrtävling så jädrar så många ryttare som skulel bl iuteslutna pga otillåten ridning….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MiaMaria
2009-10-26 13:41
#18

För de första är de ingen nyhet, för de andra så vad hade ni förväntat er när Patrik tränar för "the headmaster" inom HF??

Jag är def ingen förespråkare för HF men tydligen så fungerar de ju, världens bästa ryttare använder de o som tex Anky har använt de i många många år.

Animal-3
2009-10-26 16:41
#19

*ryser* detta är vidrigt…
Att folk inte skäms…Stackars hästar, dressyren går verkligen utför…

Sassenach
2009-10-26 17:42
#20

Nu har jag lyckats titta på klippet och tycker inte det ser bra ut. Jag tycker det ser fördjävligt ut och han bör lära sig lite mer om hästar.

Tyckte att:

  1. Hästen såg ut att vara i två delar framdelen för sig och bakdelen för sig. Att hästen har majoriteten av sina muskler i bakkärran och därför bör bära sig på den var helt bortglömt.
  2. Det var väldigt mycket flugor på hästen, dvs den viftade väldigt mycket på svansen. Ett säkert tecken på irritation.

Jag har läst mig att nacken skall vara högsta punkten när hästen går i form. Även att den hellre skall gå med näsan ovanför lodplanet än bakom handen.

Har även för mig att hästar ser väldigt dåligt när de går så där…?

Skall se om jag hittar en avhandlig om Rollkür på nätet, jag började läsa den men hann inte klart.

Annons:
LinaN
2009-10-26 17:47
#21

#20 när hästen går sådär så ser den ungefär sina hovar, sina framknän och max nån meter framför sig. Dvs den ser inte alls vart den är på väg alls. Man kna ju själv prova (även om det inte är exakt likadant) att pressa sin haka mot bröstkorgen och försöka gå omkring så….

Att bakdelen tappas bakom är inte alls konstigt :/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sassenach
2009-10-26 18:37
#22

Jag hittade avhandlingen, för den som är intresserad. Har dock inte hunnit läsa hela själv än.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00002390/01/Studentarbete_179.pdf

Peppe
2009-10-26 18:58
#23

Jag har egentligen ingen åsikt om rollkur. det finns ju inte ens en definition Obestämd 

endel test ifrågasätter jag rätt rejält, speciellt det där hästen själv får välja håll (länken #22). hur kan man va säker på att ryttaren inte var sned och påverkade? hur kan man va säker på att hästen inte hade svårare för sig i det varv som råkade bli rollkurvarvet och därför valde det andra?

nä jag tänker inte bestämma mig för en definitiv åsikt än, men jag kan ändå tycka att filmen här ovan är för extrem, men en "mild grad" av rollkur där nosen inte är helt inne i bringan och i en lägre form tror jag inte har nån större negativ påverkan egentligen. liksom, vart dras gränsen mellan rollkur och rund låg form?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

sus-sharon
2009-10-26 19:08
#24

#23 fast vad är det som säger att en "rund låg form" inte har en negativ påverkan på hästen, t.ex. i form av andningspåverkan?
det kanske bara inte är studerat än?

medarbetare på djurskydd.ifokus

Lindbygarden
2009-10-27 07:48
#25

Bara för att en sak/sätt ger ett visst resultat så innebär inte det att det är en bra metod för hästen.

Vart ska gränsen gå undrar jag?

MiaMaria
2009-10-27 11:30
#26

Tycker synd om Patrik, utsatt för hot pga detta… läs vad ridsport har skrivit

Scandic hade fått tungan mellan betten, kanske inte så konstigt om den va blå då, om den nu ens va de. Syns ju även på filmen när Patric böjer sig ner o rättar till de.

Som ridsports kommentarer säger, både Brink o Markne rider sina hästar runda o djupa, men säger någon nå om de?? Nää

Linnea
2009-10-27 11:54
#27

Vad innebär rund och djup? Är det att hästen går i en bärande, stadig form eller är det när den går med nosen 10 cm från bringan? Det sistnämnda är det nog ingen här som vill se.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Hannybee
2009-10-27 12:00
#28

Fy vad hemskt om man kollar på videon! Förvånad Hästen får ju typ inget blod till tungan…

MiaMaria
2009-10-27 12:07
#29

#28 Om du läser vad jag skrev i #26 så va tungen klämd mellan betten

Hannybee
2009-10-27 12:12
#30

#29 Usch! Skrikandes

Lindbygarden
2009-10-27 14:05
#31

Så djup och rund form är detsamma som rollkur?

Jag vidhåller att jag inte tycker om den extrema formen som används i filmen.

Skulle han gå kvar o bita sig i bringan på lång tygel också?

Jag vidhåller att alla medel behöver inte vara rätt även om resultatet blir bra..

Undrar om PK menar att Brink och markne också använder sig av rollkur då?

Cilla89a
2009-10-27 14:17
#32

Av någon anledning så ska människor alltid anmärka på sådant som är dåligt, väldigt sällan på sådant som faktiskt är bra. Det är lätt att man bildar sig en felaktig uppfattning alldeles för snabbt, istället för att ta reda på omständigheterna runtikring.
Ämnet kring form är ju oändligt, alla har vi olika tankar kring formen på hästen, hur den bör ha huvudet, hur den bör använda ryggen, hur den bör använda och vinkla bakbenen.
Hästarna är ju från början inte ens skapta att ha en människa på ryggen, det är ju onormalt om något. Och hästarna är individer, precis som oss människor, olika träningssätt funkar olika bra på olika hästar.
Detta sättet kanske funkar bra på denna hästen, som ser ut att vara Scandic? Patrik är ju trotts allt en utav de bästa ryttarna och han hade ju inte varit på den nivån han är på om han ridit sina hästar felaktigt.
Så även om det ser "onormalt" ut på filmen, jag kan också tycka det ser överdrivet ut, så kanske detta funkar bra att rida hästen på detta viset?
Hästen hade ju inte presterat så bra på tävling, om den blivit "felriden"

Medarbetare på Dressyr.ifokus

MiaMaria
2009-10-27 15:33
#33

#30 av misstag givetvis

#32 TACK Cilla! Du tar orden ur mun på mig!

Lindbygarden
2009-10-27 15:34
#34

Om ngn kunde berätta exakt det är som man vill ha ut av HF samt exakt vilken muskel det stärker stretchar etc så tror jag folk skulle se annorlunda på det hela..

det är ju knappast hästvänligt att ha hästar på stall större delen av dygnet heller men de hästarna presterar ändå..

HF handlar främst om hästens välbefinnande och hur det drabbas. Eller är alla metoder ok så länge det ger bättre resultat?

För är det ngn skillnad på det och ex barrering som då ger ett fysiskt obehag men knappast är farligt för hästen eller ger skador..

Det handlar ju då om psykiskt kontra fysiskt obehag..

Annons:
LinaN
2009-10-27 15:38
#35

"Patrik Kittel och hans familj har fått flera hot via mail och telefon - människor vill skada honom och hans hästar. "

Men hallå? Allvarligt talat, visst att man kan lacka ur på en person för att de gör något felaktigt och sådär, det kan jag hålla med om, och att hota personen är väl en sak. Men att hota att SKADA hästarna? Det är ju bara vansinnigt! Det kan ju verkligen inte vara en hästmänniska som verkligen älskar hästar om man ens kan tänka tanken att vilja skada någon annans häst?

Må så vara att han rider låg och rund, eller rollkur, men att hota hästarna, nej där går min gräns!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2009-10-27 15:45
#36

Man ska inte hota ngn..

Hannybee
2009-10-27 15:58
#37

#33 Jo, det fattar jag ju. Men då är det bättre att skippa kandaret helt. Å andra sidan måste man ju ha det för att tävla så höga klasser. ^^

LinaN
2009-10-27 15:59
#38

#36 men allvarligt, om någon hade ringt till mig och sagt "jag kommer slå dig sönder o samman." så reagerar man på ett sätt. men om någon skulle ringa och säga "jag kommer skära av hälsenan på din häst och bränna ner stallet." så hade jag tagit hotet mot hästarna på större allvar.

Jag själv kan i bästa fall identifiera gärningsmannen medan hästarna inte kan göra det…

att hota barn o djur, det fixar itne jag…. sådant folk som hotar om barn o djur borde få ett spett på ett onämnbart ställe.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cilla89a
2009-10-27 16:15
#39

#34 det tycker jag skulle vara jätteintressant om någon kunnat berätta som rider sina hästar på det viset, vad dem får ut av HF! för något måste det ju ge? annars skulle man ju inte rida hästen på detta viset kan jag tycka. 
man försöker ju hitta en så bra träningsmetod som möjligt för att hästen ska utvecklas och prestera bra, och sen kan jag tycka att det är skit samma vilken metod det är, för utvecklas hästen och presterar bra så kan jag aldrig tro att hästen känner av något fysiskt eller psykist obehag. för en häst som känner av obehag, den kan inte prestera maximalt, och hästarna som är på den högsta nivån, dem presterar maximalt.

fast ja, våra hästar kanske har blivit "avtrubbade"? dem kanske känner obahag från dag ett när man lägger sadel på ryggen och sätter upp en ryttare, men att dem helt enkelt lär sig att leva med det, och inte säger ifrån.
det är ju lika onaturligt att använda sig av HF när man rider som att överhuvdtaget sitta på en häst. att vi rider på hästarna är ju inte naturligt alls.
men vad vet jag? :P det bästa vore väl om hästarna själv kunnat prata, tänk så mycket lättare allt skulle blivit? :P

sen hästar är ju som sagt individer och varje ryttare känner sin häst bäst själv, och jag tror man hittar ett träningssätt som funkar bäst för sin häst, men som kanske får en annan ryttare till att tro att man är dum i huvudet för man använder sig av det träningssättet, för denna använder sig av ett helt annat sätt, för det funkar bäst på dennes häst.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Sassenach
2009-10-27 18:06
#40

Kan tycka att hot inte är ett givande sätt att framföra sin åsikt på.

Han säger att hästen ofta leker med tungan även i stallet. Om jag inte minns fel från etologin i skolan så är "tungrullning" en olat som är vanligast bland kor. Har för mig att den likställs med vävning eller krubbitning.

Kan vi konstatera att rollküren som visas på filmen betydligt begränsat hästens synfält?

Hjälper inte halsen till att balansera upp hästen, så som kattens svans gör?

Kan någon förklara för mig vad som är så bra med "låg och rund"? Har lärt mig att man vill ha hästen "lång och låg", när man joggar av den tex.

Lindbygarden
2009-10-27 18:07
#41

Jo de hjälper till att balansera sig med halsen.

Annons:
Sassenach
2009-10-27 18:09
#42

Kan det då vara vettigt att tvinga in mulen mot bringan?

PeggyTroll
2009-10-27 18:34
#43

Jag mår illa av filmen… Nått måste göras… Jag vill ta hem alla dessa hästar och ställa dem i mitt stall och visa att det finns en annan värld!

LinaN
2009-10-27 19:18
#44

#43 då föreslår jag att du skriver under namninsamlingen mot rollkur/hyperflexion. Finns en tråd på nästan alla hästsajter här på ifokusnätverket. bara följ länkarna.

trådarna heter "namninsamling mot rollkur"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tusen
2009-10-27 20:44
#45

Att hävda att denna person är så duktig att han vet vad han gör, tycker jag inte håller. Det finns många sätt att med våld få djur att göra det man vill.Även om man är elitryttare. Det har vi tidigare fått alltför många bevis på. Tyvärr och hästar är alldeles för snälla djur. I andra hästsporter vet jag att man blir avstängd från tävling om man anväder sig av metoder som på något vis ev. skulle kunna skada hästen fysiskt eller psykiskt.

På vilket sätt skulle detta göra hästen bättre? Bara för att den ev inte tar någon skada behöver det ju inte leda till något bättre.

#23 Skillnaden på låg, rund form och detta borde ni nog veta på den här sidan. Nosryggen skall aldrig passera lodlinjen. Så enkelt är det. Och så svårt är det.

LinaN
2009-10-27 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Lång och låg i bästa form!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PeggyTroll
2009-10-27 21:27
#47

# 44 Jag har redan gjort det… Skrivit två gånger att jag har det till och med.

Hannybee
2009-10-27 22:29
#48

#46 Haha… Skrattande Vilken skön bild!

Annons:
MiaMaria
2009-10-28 09:06
#49

Jag kommer att skriva ett inlägg (blir säkert både långt o invecklat) så fort jag får tid om vad jag tycker o tänker i frågan

Lindbygarden
2009-10-28 09:32
#50

#49 shoot , så ska vi försöka hänga med i dina tankebanor om det blir invecklatGlad

Jag önskar fortfarande ett konkret bemötande från Patrik, Anky eller annan som använder sig av denna form..

Det håller inte att säga "att man når bättre resultat" Det kanske rent logiskt inte alls är särskilt svårt att förstå att man får mkt gest och energi när man väl släpper fram och upp hästarna.

Men har det ngn positiv effekt rent fysiskt på hästarna eller riskerar det istället att ge skador på hals/nacke etc efter långvarig användning samt framförallt, är det behagligt för hästen?

Tusen
2009-10-28 13:00
#51

#46 Helt rätt. Så ser en riktigt lång och låg form ut.

Sassenach
2009-10-28 17:22
#52

En fundering: Skulle inte överdrivet användande av rollkür kunna få samma effekt på halskotorna, som ryggkotorna fått i "kissing spines". Finns det någon som kan svara på detta?

Linnea
2009-10-28 17:28
#53

#52 Möjligt men isf är det undersidorna som möts ist för som på ryggkotorna där det är tornutskotten som går ihop.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: