Annons:
Etikettakademisk-dressyr-barockridning
Läst 3034 ggr
[Hamster95]
2/8/10, 11:53 AM

Uppdate

Hej! Jag kanske ska få börja sköta och rida ett arabsto. Problemet är att hästen står 1 h och 30 min bort. Är det värt det? Hästen är 5 år gammal och rids i akademisk dressyr.

Annons:
[Hamster95]
2/8/10, 12:03 PM
#1

Ägarens beskrivning av hästen "Jag kan berätta lite mer om min älskling.  Hon är som sagt 5 år och arab. Hon är ca 155 i mankhöjd och en mycket vänlig, nyfiken och positiv häst. Hon älskar människor och vill alltid vara med (hon gillar att hjälpa till att såga med motorsåg, kasta av hösilage från släp och röja upp hagen med röjsåg). 
Hon rids enligt den akademiska läran- vilket är lite anorlunda mot vanlig ridning, ffa i det att vi aldrig korrigerar henne, är det svårt och blir fel är det jag som ryttare som gjort fel och hon som reagerat på det. Hon är känslig att rida och mycket framåt, så man får inte vara rädd när det går fort- för det går fort även om det är mycket lätt att stanna om man vill.
Pållan älskar att jobba, både i skogen, på volten, i hoppning och med tömkörning. All motion är bra motion verkar hon tycka. Eftersom jag har lite dåligt med tid är hon inte så mycket utbildad, vi har mest jobbat skritt och trav på volten, men galopperar och hoppar naturligtvis också, bara utan "arbetskrav":
Pållan är så trafiksäker en häst kan bli, så länge man som ryttare är lugn. Hon älskar islandshästar och älgar. Så länge hon får gå fram i sitt tempo är hon en stabil och klok häst- hon går dock inte på sankmark- vilket jag tycker är klokt.
Stallet vi står i är litet, bara 4 boxar och just nu 3 hästar. Hagen ligger precis vid stationen. Vi har ridvolt på gården och ridhus ca 1 km bort. Stora skogar att rida i, jag har knappt hunnit börja utforska alla stigar. Det är fullskötsel, så det enda man behöver göra är att ta hand om hästen och hålla ordning efter sej själv och häst. Samtliga i stallet är jättetrevliga. Häst går i hage så mycket det går, just nu ca 6-8 timmar, sommartid ute dygnet runt. "

LinaN
2/8/10, 1:33 PM
#2

Jag tycker det låter bra, att rida AR kan vara nyttigt även om det inte är ens primära stil. Hur tar du dig dit? buss? spårvagn? tåg? då kan man ju alltid plugga på vägen eller sova en stund. Så det är inte så illa, speciellt inte när man bara ska ta hand om ridningen och samvaron med hästen, då förlorar man inte en massa värdefull tid med att blanda foder och mocka mm.

prova säger jag, säg att du vill testa en månad eller två och se hur det känns och fungerar-

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Hamster95]
2/8/10, 1:40 PM
#3

Det är tunnelbana / Roslagsbana.

LinaN
2/8/10, 2:16 PM
#4

#3 då finsn ju möjligheten att plugga medan man åker o som sagt iom att det är helinackordering så kan jag tycka det är värt att åka lite längre bara för att slippa mocka o grejja.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ThunderClap
2/8/10, 3:42 PM
#5

Nu orkar jag inte läsa allt, men är hästen rätt för dig och du har tid att åka så långt, så varför inte?

Jag har alla år jag ridit haft lika lång resväg (enkel) kommunalt till hästar jag ridit, är ju så, man måste ut ifrån stan till landet och det tar lite tid med bussar och annat. Är svårt att hitta hästar nämare att ta sig till kommunalt.

[Hamster95]
2/11/10, 2:40 PM
#6

Hej! Har kollat på hästen nu. 155 i manken ( perfekt), skimmel och urtrevlig

Annons:
Faidra
2/11/10, 3:07 PM
#7

#6 Dåså, kör hårt ^^ absolut värt att testa iaf :P

Lindbygarden
2/13/10, 5:52 PM
#8

Hoppas det går bra! Håll oss uppdateradeGlad

Lagerquist
2/13/10, 6:23 PM
#9

Om du verkligen gillar hästen så tycker inte jag det är några problem. Jag pendlar till stallet 1.5h (enkelriktad) 3 dagar/vecka Flört Man vänjer sig rätt fort vid att åka långt!


marinelady
2/13/10, 11:25 PM
#10

Kör på om hästen passar dig :) själv har man 40 minuters bussresa och 2.5km promenad till min medryttarhäst. Man hittar alltid något att göra under vägen :D

Upp till toppen
Annons: