Annons:
Etikettövrig-dressyr
Läst 5174 ggr
Cilla89a
2010-04-07 16:29

Hjälptyglar på ridskola.

Kaka ville ha en disskusion angående gummisnodds användning på ridskolor, så jag startade en seperat tråd. Tycker själv det vore intressant att se hur ni resonerar kring ridskolor som låter eleverna rida på hjälptyglar, t,ex, gummisnodd?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
Peppe
2010-04-07 17:03
#1

jag har inte funderat så djupt i det men min första tanke är att det nog är bra, det blir lättare som nybörjade att lära sig sitta om hästen inte springer med huvudet i vädret.

sen kan det dessutom vara en morot att bli så duktig att man får sin snodd bortplockad och får rida utan Skrattande men å andra sidan går det nog åt andra hållet också, att en del känner sig dåliga för att de inte kan rida utan…  äh jag vet inte!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kaka1234567
2010-04-07 17:54
#2

De är så på min ridskola alla hästar har snoddar för att inte slitas ut.Och alla ryttar vet de så de känner sig inte dåliga. Vissa ryttare kan ju inte arbeta hästen i form på ett rätt sät jag då späner man den för att hästen inte ska slita på ryggen. Och söka sig nedot och framot och lyfta på ryggen. Och snodd är faktiskt bra på ridskola våran ponnyer går bara med de(inte vid hoppning). Men just nu är de flästa ponyerna gäte gammla men skit pigga våran älsta är 25. Och ryttarna som kan rida späner inte snodden. Ja vi tar inte bort snodarna på de duktiga ryttarna för att de andra ryttarna inte ska undra vafrör man inte har en snodd. Därför har man kvar den. Så att man inte säger äh hon är så bra att hon inte behöver snodd.

De vore lite dumt min lärare brukar ta in mig till miten som alla andra och lossas och späna snodden på mig.

Men den högsta katigorin har inte nodd på ponny och de kxepterar alla så ingen tycker eller får vibbar av at den är dålig bara för att de inte har snodd.

Men de är ändast ponnyerna som har de för alla små barn är ju inte så duktiga på att inte slita ut dem och vissa äldre ryttare med. Men storhästarna har inte de.

ja som liten vill man kuna föra saker och sitta ned utan att hästen har huvudet upp i taket. och snodd är bra för hästarna också då slits inte hästarna lika mycket.

Min kompis rider på enskede risdkola den är bra ocj så men de får avliva hästarna ofta. Antingen krafitga hältor sliten rygg mm. de tror jag mycket för snoddens skull.

Ja tycker alla rid skolor bör ha de =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Salish
2010-04-07 22:08
#3

Vår ridskola har tyvärr hjälptyglar på flera av hästarna. Rätt många har thiedemantygel, och en har graman. Jag red i en grupp där en tjej hade gramanhästen, och ridläraren sa till den att ta hårdare i gramanen hela tiden :S

HannaT
2010-04-07 23:06
#4

#3 Vilken häst/ponny är det som behöver gå med graman?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Salish
2010-04-07 23:32
#5

#4 Om hästen behöver det eller inte kan man ju diskutera. Lúban är det iaf tror jag.

kaka1234567
2010-04-08 00:06
#6

Vi har inte graman på någon ponny eller häst inte äns stallets svåraste ponny er och hästar och dem är inte lätta. jag har fott dem att arbeta i alla gångarter men tro mig de är inte många som han de. och dem har inte graman.

de är lite onödigt med graman på ridskole hästar de är inte många som kan hantera deta Redskap. Eller många ridlärare värkar de som kan ge rätt hanledning av användning av graman. men har någon hästa graman är de för att de är en duktig ryttare och ridläraren kan handleda.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
kaka1234567
2010-04-08 00:08
#7

#3. hjälptygel är bra ibland men inte sådana du nämner jag tycker de bara borde säta på en snodd.

Snod är snällare ängraman och töjbar eller vad de nu heter och mjukare så om hästen känner obehag kan den fortfarande dra upp huvudet.. Ridskolor borde nog ha snodar max inget annat.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

halloonsodaa
2010-04-08 00:40
#8

" Om hästen inte arbetar i rätt form i måttlig balans kommer ryttaren inte ned i sadeln. En häst som drar ryttaren ur sadeln eller som är spänd över ryggen när den arbetar skapar även spänning och gör så att felaktigheter blir automatiserade hos ryttaren. I Tyskland använder man sig av inspänningstyglar när ryttaren tränar sin sits. Om ryttaren ska träna sin sits måste det vara utan störningsmoment" - Stefan Jansson, Dressyrryttare, vinnare av 5,6 och 7 års championatet i Falsterbo 2007,2005 och 2002.

Jag tycker det där citatet är bra för att om man själv inte kan sitta ordentligt pga av att hästen inte är avslappnad så blir det heller inge bra för hästen. Om man sitter och skumpar kommer hästen att få ont i ryggen till slut. Tycker det är jättebra om ridskolorna använder gummisnoddar, skulle vilja att dem gjorde det där jag rider just nu också.

ThunderClap
2010-04-08 00:59
#9

Jag gillar citatet #8 la in. Men på de tyska bra skolorna där man använder hjälptygel använder man också hjälptygel vid sitsträning utav typ longering och inte gummisnodd (trekantstygel eller rak inspäningstygel är vad jag sett ifrån de som jag tycker verkar bra) och just vid ridning där man fokuserar på att lära ryttaren rida med sits, vilket svenska ridskolor inte gör, och som citatet säger så rider man normalt sett inte hela tiden med hjälptygel, då kommer man inte lära sig heller.
Så att slänga på hjälptygel utav fel sort utan att ha själva träningsmomentet med sitsen ger inget, då är det bättre att läta hästarna gå fritt.

Hade vi bättre ridskolelärare i Sverige som fokuserade mkt mer på sitsträning så skulle vi vinna på att ha på inspäningstyglar, ja. Men att sätta på inspäning utan det andra gör det värdelöst och ger bara mer skada på hästen då den inte kan avlasta sig ifrån ridningen lika fritt.

Peppe
2010-04-08 01:05
#10

gillar också citatet i #8

min tränare som jobbat i tyskland/usa i 15 år brukar sitsträna sina elever så som #9 beskriver, med raka inspänningar och på lina. antingen på ens egen häst eller om man vill göra det lite mer avancerat så får man låna hennes gångartshästar

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kaka1234567
2010-04-08 02:22
#11

#8.Bra sagt sän holler hästarna länge av snoddarna eller halsförlängare som de heter låter mycket finnare Skrattande

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

ThunderClap
2010-04-08 02:29
#12

#11 Intressankt vore att veta hur du anser att en gummisnodd skulle göra att hästen håller längre?

kaka1234567
2010-04-08 02:40
#13

Ja hästen går ju inte sänkt med ryggen utan de höjer den lite eller panar ut de på den. Vilket gör att de inte gör ett lika stort slitage. Och de får ryttaren att sita mer stilsamt då blir de mindre slitage  snodden hjälper hästen att komma ner lite att bära upp ryggen lite. Den ska söka sig nedot och framot de är vad jag upplever av snodens inverkan och de jag ser och lär mig men rätta mig.

jag säger de jag ser och lär =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
ThunderClap
2010-04-08 02:52
#14

Fast bara för att du sätter på en inspäning betyder det inte att ryggen kommer upp.

Och det finns inget höja ryggen lite, antinge så har hästen rörelsefrihet och swingar ryggen eller så gör den det inte.

En gumminsodd drar ju IN nosen, något som gör att det blir svårare att kunna röra ryggen uppåt.

En gummisnodd gör ju inte att hästen söker sig neråt eller framåt. En gummisnodd gör att hästens huvud fixeras och spänns in.

kaka1234567
2010-04-08 03:11
#15

Men vad jag har for lära mig och läst i fackta böker så är halsförlängaren till för att hästen ska sökasig nedot och framot.

men om hästen inte jobbar men inte sänker ryggen eller höjer den och får mit imellan altltså i miten av lågt huvud och högt då är ju ryggen i mellen läge vilket de va de jag mena med höja lite.

men jag har nog fel

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LinaN
2010-04-08 10:05
#16

Jag föredrar ju att se ridskolehästar medgummisnodd framför att de har rakainspänningstyglar och då oftast bara en som sitter med ett deltabakom bettet. Så som de hade på min ridskola när jag var liten. Vad jag minns så vart alla de hästarna nästintill stenhårda i munnen. Inte så konstigt när gummidelen av inspänningen hoppade och guppade i varje steg och ryckte hästen i munnen.

En bra halsförlängare har ju inte det här guppandet, men något jag saknar är längre halsförlängare för jag tycker inte det håller att man ska ha strolek full till cob- full och x-full hästar… min travare jag hade hon hade behövt en halsförlängare som vart 15-20 cm längre än den jag hade från globus för att hon inte skulle fuska och böja in bakom lod för att hon ville komma undan trycket i bettringarna. Jag tog till o medbort plastmojjen högstupp för att få 5-6 extra centimeter.

Så om man måste välja mellan två onda så väljer jag hellre halsförlängaren än en annan hjälptygel till ridskolor. Eftersom jag anser den vara det mjukaste hjälpmedlet, har inte tillräckligt med erfarenhet av goguen/chambon-tygeln för att kunna uttala mig om hur den är att rida med iom att de ger ju en viss gag-effekt men när man har sett dem på bild så ser de rätt snälla ut. men som sagt, har inte tillräckligt stor erfarenhet av dessa utan det jag vet att en har man vid ridning och en vid longering/tömkörning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ThunderClap
2010-04-08 15:38
#17

#15 Tyvärr finns det väll böcker som säger precis allting…

Denna sida förklarar hur olika hjälptyglar kommer att påverka hästen på ett mkt bra sett.

Jag undrar vad du lägger för mening bakom uttrycket "söka sig" när du använder det ihop med ett föremål som restrikterar sträckning åt den riktningen? Tror du verkligen att hästen vill sträcka sig framåt utav att man sätter på en rem som ger tryck ifrån det hållet?

Kaka, jag tror du missförstått hur man vill att en häst ska höja ryggen över huvud taget vid arbete… Man menar inte att hästen statiskt ska gå och skjuta ryggen uppåt hela tiden, utan man vill att hästen när den skjuter in och sätter ned bakbenet inunder sig ska trycka ifrån med det, användra den kraften och swinga sig framåt på, upp igenom ryggen, ryggen ska då lyftas uppåt och hästen ska räta ut rygg och halskotorna. Den ska swinga ryggen upp OCH ner när den rör sig friskt. För att hästen ska kunna göra det måste den också kunna sträcka ut halsen ordentligt framåt, att ha på en inspäning som förhindrar hästen ifrån att räta ut halskorepelarna (som sitter som ett S naturligt, när ryggen ska spännas ut som en pilbåge i steget så behöver hästen även räta ut halskotepelarna) förhindrar alltså att ryggen ska kunna swinga friskt helt igenom.

Det finns inget "höja lite grand", antinge så tillåts hästen ha nog rörelse att swinga och höja ryggen eller så stör ryttaren och utrustningen hästen ifrån att röra sig friskt igenom hela kroppen.

Det du pratar om att späna in halsen så att ryggen höjs lite grand är vad som händer när man utövar rollkur/hyperflexion/ldr. Hästen går då statiskt hela tiden kort med halsen och då skjuts främre delen utav ryggen statiskt upp. Det är en mkt ohälsosam arbetsställning för hästen att gå i då den blir framtung, bakre delen utav ryggkotorna kläms ihop och hästen får jobba statiskt med att spänna samma muskler hela tiden.

ThunderClap
2010-04-08 15:40
#18

#16 Jag ogillar de raka inspäningstyglarna med tjocka hoppande gummiringar jag med. Det är däremot jätte svårt att få tag på helt raka utan gummiringen i sverige :( Finns de som är raka i rent läder och de som är elastiska även utomlands.

kaka1234567
2010-04-08 16:32
#19

#17. Ja vet presis hur en snod fungerar all de du skrivig är jag medveten om.

men som jag sa ovan att de flästaa hästarna som har snod på våran ridskola söker sig ded ot och framot.

De va de jag sa inget mer. Förstår presis vad du menar.

Men roulkurl är när hästen går intrukt och får dålig syn status då den går och tittar ner nacken och är över böjd.

de påvärkar psykiskt och fysiskt och ingen häst på ridskolan går så ingen . Om du tittar på min personliga sida så är jag emot de och ogilar de.

Så de är inte de jag talar om

Ja jag har ett dåligt ut tryck för att jag inte orkar anstränga mig för jag vart med så längä och diskuterat . Men ber om ursäkt för de.

Jag skrev ändast de jag såg alltrå hästarnas reaktion till snod och då gick de så. jag sa rätta mig för de kanske inte är rätt när den går så. För jag fick lära mig att hästen ska gå ner ot och fram ot när den ska ha snodd.

men nu har du informerat mig tackar =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

ThunderClap
2010-04-08 16:42
#20

#19 Om du är medveten om det jag skriver så hade du inte skrivit det du gör. För de söker sig inte framåt nedåt utav gummisnodden.

Rollkur är längre in bakom lod än intryckt utav gummisnodd, men effekten är fortfarande detsamma när man begränsar hästen framtill, bara i olika grader.

Det du säger om synen i rollkurs-form är inkorrekt. När huvudet spänns in på det viset så är det just marken där hästen går som hästen INTE ser.

Hur kan du veta att det inte påverkar psykiskt elelr fysiskt någon häst på ett dålgit vis? För visst påverkar det hästen på något vis om inte flera.

Om du inte vill anstränga dig och formulera det du tänker, varför vara med och disskutera alls? För det du gör nu är att du säger emot dig själv.

Annons:
Linnea
2010-04-08 17:50
#21

Varför skulle inte gummisnodden funka? Jag är personligen egentligen emot alla hjälptyglar då de missbrukas alltför mycket. Om hästen arbetar med rygg och bakben men inte sänker huvudet så kan gummisnodden hjälpa den att förstå hur den ska gå. Om man däremot har en häst som bara pinnar på utan arbete i rygg och bakben så gör snodde,n precis som vilken hjälptygel som helst, att hästen bara knäcker av i nacken.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Dyblygiad
2010-04-08 18:08
#22

Jag tror INTE att en gummisnodd förlänger hälsan på en häst. Jag gillar inte snoddar alls. Den trycker ner hästens huvud utan att ge eftergift  där den borde ge det. Den främjar inte till att hästen söker sig framåt, nedåt utan bara neråt innåt.

Graman tror jag mer på MEN det funkar inte med ryttare som inte kan sitta ner med egen balans och framför allt inte med ryttare som inte kan ge eftergiften direkt när den skall ges. Dvs, det är få som kan använda den korrekt och fel använt är det ett grymt vapen mot hästens mun o muskulatur.

Gogh är nog det som borde funka bäst på en ridskola. Rätt inspänd så påverkar den inte styrningen för en nybörjare.

Fast jag tror i slutändan att det vore bättre om man sitstränade alla ryttare på en ridskola så de lär sig hitta sin egen balans utan att lägga balansen i handen=munnen på hästen. Jag tror även på mkt barbackaridning, inte för sitsens skull utan för ryttarens balans.

I en perfekt ridskolemiljö så rids hästarna dessutom av duktiga ryttare mellan nybörjarlektionerna för att bygga upp hästarna.

Egentligen är det inte nybörjarna som är något problem för hästarnas form utan de som kommit snäppet längre och börjar såga hästarna ner i en falsk form.

Basqal
2010-04-08 18:08
#23

Jag trodde att gumminsnoddar pga hur de är konstruerade fick hästen att "bogsera" huvudet 'bakåt nedåt' or inte sökas 'framåt nedåt'?

Smiggo
2010-04-08 19:38
#24

ThunderCla vet verkligen vad hon pratar om!! Tack för det, är ju skrämmande med alla tyglar som folk kallar för hjälptyglar! Har haft en period i mitt liv då även jag använgt dessa men det var innan jag kom till insikt och valde en helt annan väg!

EelyCortez
2010-04-08 21:46
#25

Jag har faktist inte emot hjälptyglar, man skall kunna rida ordentligt utan de, men hallâ… ridskole hA¨star kan vara hur hÂrda som helst, dessutom om de vänjer sig att gâ ordentligt blir de lÄttare och lättare att fâ pâtyglen efter ett tag:)

Dyblygiad
2010-04-08 21:48
#26

25# Du menar, om man spänner in dem så lär de sig fortare att knäppa av i nacken……i form får man dem inte lättare.

EelyCortez
2010-04-08 21:54
#27

#26, nej det var inte direkt sâ jag menade…jag menade mer ner det geller en hA¨st som kanske helt plötsligt har slutat vilja gâ pâ tyglen eller har blivir jätte hA^rd, sâ kan man har hjälptyglarna och släppa lite i taget medans h¨sten börjar gfâ pâ tyglen… jag menar inte att man skall lera hÄsten att gâ pâ tyglen med dete, utan att ner det gäller ponnysar som inte vill gâ fast de kan, gâr det att göra sâ… det funkade med Cortez … men det ändar ju frân hA¨st till häst…

Annons:
LinaN
2010-04-08 22:30
#28

#18 Egna raka inspänningstyglar kan man göra av gamla (jämna) stigläder. Litet micklande men det går :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ThunderClap
2010-04-08 23:13
#29

#21 Tycker jag redan tagit upp flera anledningar till vaför gummisnodd överlag inte fungerar…
Om hästen arbetar med rygg och bakben så kommer den balansera rätt med hals och huvud även, så är ingenting att spänna in.

ThunderClap
2010-04-08 23:15
#30

#28 ohh hur har du gjort då? Jag är tyvärr totalt ohändig, men går ju att be någon annan snälltOskyldig

Har med tjocka gummi-skiten nu, ska beställa en slät nästa gång jag beställer saker ifrån tyskland hade jag tänkt, men kan man få det snabbare och billigare vore ju fint :)

kaka1234567
2010-04-09 00:20
#31

#20. Jag skrev ju tydligt att roulkurl på värkar hästen psykiskt och fysiskt. Men inga av våra hästar späns in så hårt så att de går och nudar bogen eller arbetar iform mm . De späner lite för att sänka huvudet men om de vill ska de kuna ta upp de.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
2010-04-09 00:23
#32

När hästen går i form på riktigt ska snoden glapa har så gör de på våran ridskola går hästen ärligt lättar snodden.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

halloonsodaa
2010-04-09 01:25
#33

#9 Jag håller helt klart med dig om det! Självklart ska inte hästen gå dag ut och dag in med gummisnodd. Jag ogillar också hjälptyglar och kunde önska att ridlärarna vore bättre.

Men jag går på en ridskola nu som jag bara, asså det är svårt att förklara men jag lovar att många av dem har ont i ryggen. Dem fick avliva en häst som var runt 10-15 år (vet inte exakta åldern) nyligen som hade ont i ryggen, och jag hatar att rida på dem hästarna för att jag vet att dem har ont. Ibland händer det att en ridlärare kommer fram med en gummisnodd men tror absolut inte att det hjälper i långa loppet men jag bara önskade att dem kanske kunde använda något som fick "stjärnkikarna" att söka sig framåt, typ inspänningstyglar.

Jag blir väldigt irreterad på den här ridskolan också eftersom vi har frågat om vi kan longera varandra och sitsträna men då säger dem "Det sliter så mycket på hästarnas ben att gå på en volt". I 30 MIN? Hur mycket sliter det inte på deras ryggar när ungarna sitter och skumpar på hästarna som går rakt upp med huvudet och kollar hur många takbjälkar det finns?

Säger absolut inte att det är okej, absolut inte men det är i alla fall något. Dem kanske kan ha det någon gång ibland och inte varje lektion dag ut och dag in.

Linnea
2010-04-09 09:39
#34

#29 Det är inte alls säkert att formen kommer bara för att hästen jobbar med rygg/bakben. Min travare höll emot sitt gamla bett som attans, helt stelt gick han med halsen. Jag bytte bett och han blev avslappnad och sökte sig neråt/framåt nästan direkt. Han förstod helt enkelt inte hur han skulle göra. Signalerna från bettet var väl inte tillräckkligt tydliga.

På vilket sätt är inspänningstyglar bättre än snodd? Båda ska var slappa när hästen går i form. Vanligt är att man spänner in så att hästen "håller huvudet rätt" men den går inte i form ändå för man har bara spänt tyglarna lite för mycket. Det kanske beror på tron att hästen måste ha stöd från tygeln för att kunna gå.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
ThunderClap
2010-04-09 10:05
#35

#31 Läs igen vad jag skrev för du har svarat på något annat nu.

ThunderClap
2010-04-09 10:09
#36

#33 Igen: bara för att huvudet spänns ner på stjärnkikarna så kommer de inte komma till form, utan snarare tvärtom, gummisnodden kommer förhindra hästen att kunna komma till en ärlig form. Bättre att hästen få gå och försvara sig emot ryttaren fritt genom att dra upp huvudet om ryttaren inte är duktig nog att vara i balans.

ThunderClap
2010-04-09 16:16
#37

#34 Jobbar hästen bakifrån med bakbenen upp igenom ryggen korrekt och det inte är något fel så kommer den placera huvud och hals korrekt var vad jag menade. Har den nackfel eller liknande tex så kan den försöka jobba bäst den kan bakifrån men det kommer bli fel när den vil komma fram till hand.

För att en gummisnodd ska tillåta en korrekt form där hästen är framme vid lodplan så måste den vara så pass löst spänd att den heller inte kommer ge tryck när hästen går med huvudet max upp i vädret, eftersom en häst som ska flexa upp ryggen och behöver sträcka ut halskotorna i stort totalt . Så antinge får man välja på att den inte kommer inverka alls, någonsin och bara hänga slappt konstant eller att den kommer ge tryck och hästen kommer inte kunna släppa fram hela sin hals.
En rak inspänningstygel korrekt inspänd hjälper inte med något annat än att ge en rak ram framåt för hästen, så som en stilla hand.

poppysmarsvin
2010-04-16 18:38
#38

Största problemet med halsförlängare som jag ser det är att det är nackpartiet (precis bakom hästens öron) som utövar själva "hjälpen". Ett ställe där ryttaren ALDRIG aktivt påverkar utan "hjälp" av snodd. Möjligtvis om man skulle sitta och picka med ett långt spö då kanske… Så fort hästen - med bibehållen halsform - höjer huvudets position så blir den "straffad" av snodden att tryckas ner mot backen igen. Dessutom tycker jag inte den hjälper hästen att "söka sig framåt" utan egentligen precis tvärt om - "söka sig mot bringan".

Mitt arabsto blev helt stollen när jag skulle testa snodd på henne en gång. Inte hjälpte det henne att slappna av och hitta rätt läge precis, utan hon var beredd att gå på bakbenen och "fightas" mot det som tvingade hennes huvud nedåt! Det var bevis nog för mig hur pass kraftig inverkan en snodd egentligen har… En rak inspänningstygel tillåter hästen att ändra position i höjdled på ett betydligt snällare sätt - och dessutom blir påverkan i bettet när hästen kämpar emot.

De flesta är nog rörande ense om att all form av hjälptyglar enbart ska hanteras av duktiga ryttare. Möjligtvis att martingal är ett undantag. Nybörjare ska över huvud taget inte behöva rida "hopplösa" hästar egentligen. Bästa hållbarhet får hästarna vid varierad ridning - både på ridbana och ute i skogen, och med väl anpassad utrustning. Mest "press" på hästen sätter ju den ryttare som kan lite mer, så att ridskolhästar behöver hjälptyglar för att hålla när det mestadels är relativt gröna ryttare tror jag faktiskt inte på. Då är det nog betydligt viktigare med hästens egen fysiska förutsättning då.

Linnea
2010-04-16 20:06
#39

Halsförlängare funkade väldigt bra på min travare. Han gick i fin unghästform, inte in mot bringan eller så. Men då använde jag ingen riktig halsförlängare (hade ingen) utan ett hemmbygge av bl a elastiska bensnören. De är inte lika hårda och stumma som en halsförlängare. Det är kanske själva materialet och inte själva snodden som är problemet?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ThunderClap
2010-04-16 22:22
#40

#39 Problemet är inte materialet (även om det inte är bra) utan hur inspäningen sitter fast, hur den inverkar, vad den har för begränsningar.

Linnea
2010-04-17 11:05
#41

#40 Har provat både hemmabyggd halsförlängare och riktig på min häst, den hemmagjorda funkade klart bättre, så jo materialet har nog betydelse. Sen kan man ju fästa den på olika sätt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Silverwings
2010-04-18 18:09
#42

Har precis börjat använda gummisnodd på min travare och jag tycker att hon blir mer ärlig i sin framårbjudning (hon tar i mer). Det gäller även att få henne att arbeta med bakbenen och höja ryggen, då med hjälp av snodden så kan hon lättare komma neråt och får eftergift av snodden för det. Den är ju inte spänd när hon är nere med huvudet som hon ska, då är den slapp. Hon kan även när som helt kasta upp huvdet och "bryta sig fri" men då gäller det att snabbt som attan vara på henne igen med skänklarna så hon arbetar och söker sig neråt.

Visst var jag också tveksam till snodden när jag la den på henne för den drog henne bakåt men när jag red upptäckte jag att den blev lösare när hon gick rätt - de vill säga gav henne en eftergift. Jag tycker att snodden är bra men den ska inte användas varje dag utan ca 2 ggr i veckan så det hjälper henne att förstå att hon ska söka sig neråt ist för att flaxa med huvudet högt uppe i det blå. Jag tycker även att hon har haft lättare att slappna av med den bara man får henne att arbeta korrekt. Efter varje träningspass i slutet sitter jag av och tar bort snodden så hon får stäcka på halsen när vi skrittar av de sista 10 - 15 min.
Detta är min erfarenhet av snodden iaf.

Valkyrie
2010-05-20 10:11
#43

Snodden får hästen att söka sig neråt.
Kaka har helt rätt ang sitt tänk.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

ThunderClap
2010-05-20 12:37
#44

#43 Hur kan tryck uppifrån göra att hästen Vill söka sig neråt? Eller för den delen något som ger trycket framifrån bakåt vilja göra att hästen söker sig framåt?

Nej, jag håller absolut inte med om att en snodd på något vis skulle uppmuntra en häst att söka sig framåt eller neråt. Det ger tryck uppifrån och framifrån vilket för att man får en häst som går och rullar in huvudet utan att egentligen arbeta.

Linnea
2010-05-20 12:45
#45

Tryck uppifrån = hästen sänker huvudet

Hur menar du att den trycker framifrån? Funkade bra på min travare, fast han har ju bra bakbensaktivitet av naturen men han hade bara lärt sig att springa med huvudet i luften.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Valkyrie
2010-05-20 12:46
#46

Det finns en stor häst på ridskolan som rids med graman också, Eller så får man rida med snodd om man vill.
Jag tycker ändå det är bra att man rider med snodd men tycker också det är bra att de får en paus ifrån lektionen ibland :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

ThunderClap
2010-05-20 12:48
#47

#45 Precis, att hästen sänker sig för tryck är ju inte att den söker sig neråt.

En halsförlängare påverkar även hur mkt hästen kan sträcka sitt huvud framåt.

Valkyrie
2010-05-20 12:51
#48

47# När du rider kanske inte hästen söker sig neråt men det gör den för många.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Annons:
ThunderClap
2010-05-20 13:48
#49

#48 Jag använder inte halsförlängare (har testat dock för testandets skull), jag ser på när andra gör det.

Om den söker sig neråt pga ryttaren så skulle de inte behöva halsförlängaren ??

Valkyrie
2010-05-20 13:55
#50

49# Ja men i så fall kanske inte de rider hästen i form?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

ThunderClap
2010-05-20 14:12
#51

#50 Precis, men det är väll inte det vi disskuterar? Vi disskutererar hurvida halsförlängaren hjälper eller ej..?

Diizkmedel
2010-05-20 14:43
#52

På våran ridskola har vissa gummisnodd. Men det är sällan. Många vill bara ha det för att få ner dem svåraste ponnierna på det dem kallar "tygeln" men jag har fått dem att jobba bra i alla gångarter både med två och en hand. Och det jobbiga är att ridskolan tillåter det även om hästen/ponnyn inte behöver det…

That that don't kill you can only make you stonger

[tjejensomlovemarsvin]
2012-03-05 21:32
#53

På min ridskola har ingen häst gummisnodd:( Hästarna slits snabbt ut… Men några av våra hästar har thiedemantygel. Tänkte bara kolla vad ni tycker om just den tygeln? Fördelar? Nackdelar? rekomenderas?

Duffismylife
2012-03-08 10:39
#54

Jag tycker INTE man ska låta "småbarn" på ridskolor rida med hjälptyglar! JAg tycker personligen att man ska kunna rida en häst utan hjälptyglar och inte ta den"enkla" vägen. Hästen ska kunna arbeta rätt utan onödig hjälp utifrån! Visst snoddar är ändå en ganska "mjuk" hjälptygel jämnfört emd t.ex graman som har väldigt stor hävstångseffekt! Visa hästar trivs på hjälptygel medn då ska man ha en ryttare ed van hand! som hjälper och inte stjälper.

Pelzi
2012-04-02 12:21
#55

På vår ridskola har vissa hästar gummisnodd men det är dom hästar/ponnisarna som går med huvudet jätte högt upp.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Annons:
halloonsodaa
2012-04-05 20:14
#56

Jag ser fortfarande inget fel i det om dem används på rätt sätt! Nej de ska inte användas till att trycka ner huvudet på alla hästar MEN en hjälptygel kan HJÄLPA hästen att söka sig nedåt. Man behöver inte spänna in tygeln mycket alls, det är inte det de handlar om utan bara så att hästen får hjälp med att sänka huvudet lite och slappna av. Lite som en riktlinje.

Min häst kan vara väldigt spänd ute, kör upp huvudet, sänker ryggen och skyggar för typ allt. Jag satte på en graman tillslut och det kanske låter hårt men hon arbetar BÄTTRE med gramanen när jag är ute och rider än om jag bara rider med vanligt bett. Och då menar jag inte kröker på nacken utan hon kan slappna av när hon kommer ner med huvudet och då kan jag påverka henne bättre och då kommer hon lättare upp med ryggen. Låter väl inte så ologiskt? Och då rider jag inte med gramanen varje gång jag rider ut men hon blir lättare och lättare att påverka utomhus.

Självklart så ska en bra hjälptygel slappa när hästen gör rätt och om ridskolor använder sig av hjälptyglar måste självklart läraren se till att ryttaren har en sån mjuk hand som möjligt och ser till att den slappar.

Mantissa
2012-04-05 23:46
#57

orkade inte läsa allt, men sen när är ett sänkt huvud/indragen nos samma sak som att gå i form och lyfta ryggen?
På min ridskola förekommer det nån gång att en häst gått med gummisnodd. Det har gällt en individ vars exteriör försvårar för den att sänka halsen och bara i korta perioder.
Går era ridskolehästar verkligen med huvudena uppe i luften? Känns främmande för mig..

halloonsodaa
2012-04-06 10:47
#58

#57 Jag skrev inte att sänka huvudet var samma sak som att höja ryggen MEN det kan hjälpa hästen att slappna av och därmed bli lättare att påverka. Sen ska hästen inte gå med indragen nos, som jag skrev så kan hjälptygeln hjälpa hästen att sänka huvudet, inte ens ha den speciellt hårt spänd utan bara vara en riktlinje.

Har du inte sett "stjärnkikare" någongång? Brukar finnas en eller två på en ridskola, de går och räknar bjälkarna i taket..

Mantissa
2012-04-06 11:23
#59

ok, inte på de 2 ridskolor jag ridit på, men jag har väll haft tur då:)
På den jag red på som barn gick ingen häst med hjälptyglar. Få gick väll i form också, men de höll bra vad jag kommer i håg.

halloonsodaa
2012-04-06 12:42
#60

#59 Ja då har du nog haft tur. Där jag gick avlivade dem 6 (tror jag att det var) hästar på ca 3 år pga massa olika anledningar. Jag har väldigt dålig erfarenhet av ridskolor och om en hjälptygel i alla fall kan få hästen att söka sig nedåt och slappna av så är det bättre än ingenting:)

VilmaKristina
2012-04-12 13:34
#61

På min förra ridskola hade en häst snodd för att han höjde upp huvudet, han var nära på att knocka mig en gång :S

I början på en ny ridskola jag rider på nu hade jag snodd, endast för att hästen jag alltid rider är svår att få i form.

Jag slutade efter ett tag då min ridlärare lärde mig knep och sånt.

Nu får jag ner han helt själv men det är alltid en kamp då vi båda är väldigt envisa.

Annars rider jag med snodd när jag rider ut, han är lite fjantig av sig och om han möter en hund i shettis storlek blir han helt till sig eftersom han älskar shettisar :9

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Kristall
2012-04-18 13:07
#62

Det finns ingen hjälptygel som hjälper en häst att söka sig framåt, neråt - alla hjälptyglar ger ju tryck bakåt.

För att ta en "gummisnodd" som exempel, så orsakar den tryck i nacken som gör det obehagligt för hästen att höja huvudet - och försöker hästen då ta fram nosen - söka sig framåt - så rycks den i munnen. Det leder till en häst som sänker nacken och drar in nosen; hästen hamnar bakom lod och ur balans; hästen spänner sig och blir framtung. Visst, det blir bekvämare för ryttaren då hästen blir betydligt mer markbunden i sin gång och inte "studsar" lika mycket då dess rörelsefrihet begränsas. Säkert ett mycket bekvämt och effektivt sätt att få en häst att funka på lektionerna. Men hälsosamt, för hästen, är det inte. Kanske det sparar på ryggen iom att ryttaren inte studsar upp o ner i sadeln i vartenda steg, men belastningen försvinner inte utan istället är det frambenen som får ännu mer slitage.

Om en häst inte kan, förstår eller orkar gå så balanserat att den bär ett barn på ryggen utan att ryttaren håller på att studsa av så är ju något fel. Antingen så är hästen inte helt fräsch, eller så har den inte den bärigheten eller utbildningen än. Eller så behöver den helt enkelt en bättre ryttare. Oavsett så passar ju inte en sådan häst på en ridskola, och det faktumet försvinner inte med en hjälptygel.

Jag vet några argument som finns, har hört dem många gånger - världen är inte perfekt och det är "jättesvårt" att hitta lämpliga ridskolehästar. Men ska man använda levande djur i en vinstdrivande verksamhet bör man ju åtminstone se till att de funkar och trivs med sin uppgift?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Annons:
Linnea
2012-04-18 13:52
#63

#62 Har provat longera min häst med gouge. Han går alltid med huvudet högt i traven (har dock kommit på att det kan bero på problem med ett bakben så just nu vilar han). Han sänkte inte huvudet i trav, däremot i skritt (neråt-framåt) och då hängde gougen helt lös men när han tog upp huvudet höll den emot.

Så visst finns det bra hjälptyglar man ska bara veta hur man ska använda dom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

kaka1234567
2012-04-19 08:02
#64

Oj så gammal tråd jag tycker inte så som jag tyckte för har inte samma åsikt angående det

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Upp till toppen
Annons: