Annons:
Etiketttömkörning
Läst 2316 ggr
Zaphix
8/12/10, 6:49 PM

Hjälp med tömkörning..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått tag i en sele nu, dock en travsele med fungerar okej att tömköra med ändå, och tänkte börja tömköra lite.

Testade första gången i veckan, dock mest på rakt spår med tömmarna i ringarna där uppe som när man kör. Men testade lite på volt också, med yttre tömmen i ringen längst upp och inre tömmen från gjorden till bettet till ringen där uppe.

Men jag får inte till det.. Hästen är tömkörd väldigt mycket, så han kan det, men jag har bara tömkört lite tidigare så är oerfaren.

Det jag inte får till är att rama in yttersidan. På volt kommer han närmare och närmare mig, så tillslut får jag sticka ut carrot sticken (har den istället för longerpiska då jag inte har nån sån) och flytta på honom med den.
Ett par gånger vände han in framdelen mot mig och bara stod och tittade på mig..

Så hur får man koll på yttersidan?

Ta i yttertömmen fungerar inte, då vänder han bara ut bakdelen och ställer sig och tittar på mig.. :)

Till saken hör väl att framåtbjudningen är en sak som saknas hos honom, han gillar att stå still. Så det jobbar vi med, men inte fått till det så bra än.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Perly
8/15/10, 7:56 PM
#1

Vet inte om jag tolkar det du skrivit fel men om jag förstår det så har du inte yttertygeln i bettet? Isåfall tror jag att det är så enkelt att du kan sätta den i bettet och rätta upp/styra ut med den

Alltid Oavsett

Zaphix
8/15/10, 9:35 PM
#2

Jo, har såklart yttertyglen i bettet. :)

Men fick hjälp av en stallkompis och nu fungerar det bra. Problewmet var att jag stod för långt fram och hade inte tillräckligt stöd i ytter.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Perly
8/16/10, 12:36 AM
#3

#2 Okej^^ Tyckte väll att det vore konstigt annars, men tur att det löst sig =)

Alltid Oavsett

Lindbygarden
8/16/10, 12:53 PM
#4

det är ju det där med positionenGlad

Zaphix
8/16/10, 6:12 PM
#5

#4: Japp, så mycket man måste tänka på. Tökörning är mindre lätt!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: