Annons:
Etikettakademisk-dressyr-barockridning
Läst 4783 ggr
[Piaffen]
2010-09-29 16:11

Lära sig själv

Är det möjligt att kunna lära sig själv akademiskt? Har en häst jag gärna skulle vilja börja träna i akademiskt, Men plånboken räcker inte till för akademiska tränare, Det är så dyrt i längden, Men jag tränar för vanlig dressyrtränare, Men känner inte att det är samma sak. Så, Kan man lära sig själv akademiskt? I så fall hur börjar man? Någon som rider akademiskt och som skulle vilja ge mig tipps och råd?

Annons:
Lindbygarden
2010-09-29 20:02
#1

Tyvärr kan jag inte tillräckligt inom den akademiska skolan för att svara på din fråga. Rättare sagt jag kan inte ngt om akademisk ridning.

MiaMaria
2010-09-29 20:17
#2

LinaN här på dressyr håller på lite med AR, hon kan säkert svara när hon är in nästa gång

Nasse99
2014-05-21 18:28
#3

Jag är under utbildning nu men jag kan berätta vad vi gör och så. 
Vi är på steg ett nu men jag får mycket hjälp privat då mina grannar rider AR så jag har en hyfsad koll iaf. 

Du ska tänka att ditt huvud är hästens huvud. 
Att dina axlar är hästens bog.
Att dina höfter (sits) är hästens bakben. 
Ha alltid det i åtanke. 

Börja med att rida på en volt. 
Spelar ingen roll hur den ser ut rid bara på en volt. 
Utan att ha hästen ställd och böjd runt skänkel. 
Ha långa tyglar. 

Vänd dina axlar in mot mitten så som du vill att hästen ska gå. 
Sen flyttar du dina händer mot yttre skänkeln. Tills hästen blir böjd så ger du en eftergift, när hästen börjat rakrikta sig igen så ber du om en böjning i halsen. Inget pillande utan mjukt och följsamt bara flytta händerna. Tänk lite western att du rider med en hand följ med båda. 

Jag rider kraftskapande ridkonst har endast några skillnader i mellan.

Om hästen går på en meters volt så spelar det ingen roll. För då ser du vad hästen egentligen klarar av. 
Som sagt inga skänklar eller tryck i sätet. 

Lycka till! 

Kan filma hur jag menar i en video om ett tag om du skulle vilja?

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

LinaN
2014-05-22 13:21
#4

allt går att lära sig själv MEN det tar längre tid och framförallt så tar det MYCKET längre tid än att ha en tränare. 

Idag finns flera bra böcker i ämnet. Katrin Wallbergs bok, Marijke de Jong har onlinekurser för straightness-training som har mycket AR-filosofier. Branderups böcker kan man nog fortfarande få tag på. osv. finns lite DVD material också att köpa men jag har inte hittat nått som jag velat lägga pengarna på ännu. Sen finns en hel del litteratur på engelska att få tag på om AR på bokus tex.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: