Annons:
Etikettträning
Läst 6623 ggr
EmmaMali
2011-01-08 22:50

Bakdelsvändningar

Jag är ingen direkt dressyr människa utan hoppar för det mesta och undrar nu hur gör man en bakdelsvändning??

Är det någon som har en ganska så enkel förklaring? Skrattande

Annons:
exitingsvillemo
2011-01-10 14:53
#1

Vill du veta vilka hjälper du ska använda, eller vill du veta vad en bakdelsvändning är? =)

EmmaMali
2011-01-10 20:43
#2

Båda två :)

Hermelina
2011-01-10 21:29
#3

#1 "Hur gör man en bakdelsvändning" tolkar jag det som att hon vill veta hur man gör en bakdelsvändning ;)

exitingsvillemo
2011-01-11 02:18
#4

En bakdelsvändning är precis som det låter; en vändning på bakdelen.
Hästen ska alltså vända helt om, medans bakhovarna står still och trampar på samma ställe och framhovarna går runt =)

Tänk en liten volt tillbaka. Yttertygeln begränsar hastigheten, medans innertygeln leder.
Ytterskänkeln ber hästen att flytta framdelen, medans innerskänkeln ser till att bakdelen stannar kvar.

Hm… Krångligt att förklara =) Kanske ngn annan kan bättre

Hermelina
2011-01-11 09:50
#5

#2 Ops du han före mig :P

karolina hästtjejer
2012-10-20 00:36
#6

Bra förklarat Anna.

Det jag kan tillägga är att höger skänkel påverkar höger bakben och vänster skänkel påverkar vänster bakben. ( I skritt driver man växelvis, vänsterskänkel när vänster bak ska lyfta och högerskänkel när höger bak ska lyfta)

Framdelen skall ledas runt bakdelen som trampar på en pytte-pytteliten volt. Bakbenen får ej korsas. När man lär sig bakdelsvändning bör man göra dem stora.

Hästen skall vara ställd i rörelseriktningen, yttertygel reglerar ställning, innertygel leder framdelen runt.

Rid i samlad skritt, gör en halvhalt, inverka med innersittben och vrid dig i rörelseriktningen (titta på hästens innerhöft), ställ hästen och led framdelen runt, ytterskänkel verkar mothållande på ytterbakben, innerskänkel driver inner bak som ska trampa på stället , någåt framåt. Yttertygel reglerar ställning och tempo.

Jag vill tillägga att göra en bakdelsvändning på ett bra sätt är svårt och är en samlande rörelse. Innan dess ska man enligt utbildningsskalan hittat takt, lösgjort och rakriktat hästen.

Ridhandboken 1 & 2 beskriver väldigt tydligt! Går att köpa via ridsportsförbundet.

Lycka till Mvh Karolina

www.hasttjejer.wordpress.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: