Att vara sned
Kom just hem från stallet, besvikelsen är total
Inte på hästen utan 100% mig själv och min urusla kropp
Jag har blivit så sjukt sned i kroppen. Jag märker det inte till vardags utan bara på hästryggen. Det är omöjligt för mig att rida i höger varv, det känns som att allt är fel, att göra en liten volt åt höger känns som ett oövervinnerligt problem. Att galoppera i höger varv är värst, det är till och med bekvämare med förvänd galopp i höger varv.
Högerbenet bara flaxar med tån pekandes rakt ut som Charlie Chaplin. I hoppningen resulterar det i att han 95% av gångerna väljer vänster galopp efter trots att jag verkligen försöker landa i höger.
Åh jag HATAR det här, som perfektionist och fullt medveten om hur man SKA göra så känns detta vedervärdigt, att kroppen inte lyder. Hur mycket jag än försöker så blir det fel.
Idag kändes det värre än vanligt. galopperade bara 3 varv åt höger, sedan satt jag av och skrittade av för hand och åkte hem. 
Finns det hjälp att få mot sådant här?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Du kanske skulle behöva en vända till kiropraktor/naprapat och se om det är nåt som behövs rätas ut -sedan bara jobba upp styrkan i båda sidor och verkligen jobba på den svåra sidan.

Prata med både kiropraktor/naprapat samt även läkare och sjukgymnast, allt beroende på vart din snedhet sitter. Alla kanske inte kan (vill..) hjälpa dig men det är viktigt att du får hjälp och kan börja träna upp rätt muskler.
Själv va jag väldigt sned i mitt bäcken när jag jobbade med hästar, det va inget jag märkte av men kiropraktorn sa att det va 1,5 cm skillnad på mina ben, vilket jag även fick känna när han la fotknölarna mot varandra, vilket jag aldrig tänkt på. När han rättade det här så blev jag plötsligt jätte sned - tyckte jag - i själva verket va jag ju rak men det tog tid för kroppen att "bygga om". Jag blev helt jämn och rak både i skellet och muskler men tyvärr vet jag inte om det sitter kvar än idag, tror tyvärr inte det då det är något man måste underhålla och eftersom jag haft en hästpaus så är det inget jag riktigt funderat på. Dessvärre vill jag bara gå till en kiropraktor, samma som tidigare, men det är inte möjligt längre då han finns 60 mil bort…
Som det redan sagts, gå till sjukgymnast, kiropraktor och be om hjälp.
Jag fick akupunktur i korsryggen tidigare i höstas och märkte att jag blev jämnare i kroppen, framförallt i bäckenet. Nu har ekonomin vart ansträngd ett tag så jag har fått hoppa över akupunkturen och känner nu att kroppen börjar dra ihopa sig igen då spänningarna inte vart helt lösta.
Min plan är att gå på akupunkturen tills spänningarna är i princip obefintliga, sen gå till kiropraktor eller liknande som kan knäcka mig rätt för jag har ändå snedheter, akupunkturen hjälper mig bara att slappna av (men det gör ont ibland, men det är värt det! kan tillägga att jag har en enorm nålfobi! men detta går bra!)
Sen har jag kombinerat detta med att göra yoga 1-3 gånger i veckan, för att öka styrka och balans i kroppen, stretcha och stressa av.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Mm jag har egentligen behövt gå dit redan för 10 år sedan men jag vet inte…. känns så obehagligt att en främmande människa ska klämma o trycka på min kropp….. sen är det ju pengabiten också.
Men får nog bita ihop nu och helt enkelt göra det. Jag har inte ett rätt i ryggen, har både sneda kotor och ihoptryckta osv, samt knutor i mängder och muskler som är så spända i nacken att de är hårda som ben. När jag var 13 så sa läkaren att jag var som en 30-åring i ryggen.
Har fått ett nummer till en naprapat här nu som många ryttare gått till och fått hjälp. Ska ringa på måndag tänkte jag.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Du kanske behöver slappna av lite. Komma ner med kravnivån så den passar dig och din fysik i stället för att sträva efter något du inte når och bara få besvikelser i stället.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag är väldigt sned i mitt bäcken och ska också masa mig iväg.. Fått problem efter arbetsskada och dessutom graviditeter (mkt vanligt att man blir sned efter graviditet)
Vi får pusha varandra..
En sån enkel sak som att stretcha innan man sitter upp kan hjälpa en del också. då blir man mer kroppsmedveten.
men tror det klokaste är att masa sig iväg till kiropraktor/napraprat och när man väl är där säga att man tycker det är jobbigt att en främmande människa ska ta i en, de är vana vid att möta människor som säger så, och har man bara en dialog så kan det göra stor skillnad.
Jag träffade ju min sjukgymnast, och sa att jag ville prova akupunktur men är nålrädd och har lätt för att få ångest i obehagliga situationer och vi pratade igenom hur det fungerar, vad för nålar, hur de är behandlade osv innan jag fick första behandlingen för att avdramatisera det hela, och det hjälpte mig massor med tanke på att när jg ska ta sänkan på vårdcentralen så står jag oftast och skakar hysteriskt och hyperventilerar innan de tar blodprovet…
Så bara man tar mod till sig och pratar med den som ska utföra behandlingen så går allt så mycket lättare. :)
Det är ju väldigt positivt att du är medveten om din snedhet. Många skyller på hästen. I min lilla by finns en duktig sjukgymnas dit jag fick komma gratis via vårdcentralen för ett ryggproblem som visade sig vara snedhet i bäckenet och ojämna ben. Kolla med din vårdcentral.
Kolla med ett bra gym och börja träna. Själv tror jag att jag är jämn men märker stor skillnad när jag lyfter och när jag mäter omkrets på armar och ben.
Lycka till!
#8 mätning av omkrets kan vara lurigt, för kroppen i många fall producerar mer fettvävnader på den svaga sidan så man ska se jämn ut. Så man ska inte tro blint på sina mätningar. Det var iaf vad sjukgymnasten på ortopeden sa nu när jag vart på återbesök och tittade på mitt knä och min lårmuskulatur.
vid anblicken ser mina lår jämna ut, men känner man på dem så är mitt högra muskelfattigare (pga min knäskada jag dratts med i flera år, och nu fått operera två gånger på ett år.) så det är lurigt det där med måtten för det skiljer bara en centimeter mellan låren i massa.