Debut med ponnyn
Om 2 veckor blir det dressyrdebut med min ponny. Men har ett ganska stort problem. Har ridit med 3-delat bett ca 5 gånger sen jag fick henne (5 månader tillbaka) och har innan bara ridit med rakt bett, pelham och hack och det har gått super.. Men nu till problemet; På sånna här klubbtävlingar så får man ju bara tävla med 2 och 3-delat bett, och jag upptäckte idag att ponnyn går med tungan utanför munnen med dom här betten.. Jag får paniiiik! Jag vet inte vad jag ska göra nu, jag vägrar låta henne lida bara för en tävling :( Hur ska jag göra? Har ni varit med om nått liknande? Jag är ju lätt på handen.. så det måste ju vara att det nyper någonstans..
Tacksam för hjälp/svar!
*Hov*
Har samma problem. Jag har funderingar på att börja tävla lite med min medryttarhäst i vår, om ägarna tycker att det är ok. Jag rider honom på hack och det fungerar superbra. I början red jag med tredelat, och då höll han hela tiden på och skulle ha tungan över bettet, var stel och gick och gapade, även när man red på helt lösa tyglar.
Känns inte okej att rida honom på ett bett han inte trivs med bara för att man vill tävla….
Kan då berätta ett glädjande besked då det gäller betsling av ponny i dressyr.
Fr.o.m. 1 januari 2012 kommer man att få rida med rakt bett på dressyrtävlingar på ponny.
Jag är jätteglad för det beslutet då vi helt slutat med delade bett.
Så om ni bara kan vänta ett par månader så kan ni starta på rakt bett efter nyår.
#2 Visst är det samma sak för stor häst? :)
#2 Har inte testat rida honom på rakt bett, hoppas det fungerar bättre :) Så man kommer bara få rida på rakt, tredelat & tvådelat? Gäller detta även stor häst?
#2 Det törs jag inte svara på, men skulle tro det. Hästar brukar ju få ha friare betsling än ponnier.
Vi har bara ponnier så jag läser mest om vad som gäller dem.
Vad finns det infornmation om detta? Har kollat i TR men hittade inget.
Nya TR kommer väl inte ut förrän till årsskiftet men jag läste det i Ridsport, tror jag det var.
Vad bra att man får börja med rakt bett! För det funkar min ponny med :) Men vet inte hur jag ska göra om 2 veckor..