Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: unghästen
Läst 2191 ggr
idaavictoriaa
0

övning till unghäst

Har en 3-åring som är riden i alla gångartet och lite hoppad. Någon som har tips på bra övningar? :)

Invisible
0

Jag skulle tränat och haft största fokus på att få in grunderna, tex.  övergångar, tempoväxlingar och ridning av vägar. Glad

idaavictoriaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det håller vi på med och hon lär sig allt super snabbt! :)

Invisible
0

Vad roligt! Hur länge är hon riden?

MillaJ
0

Med min treåring övar jag mycket på svängar och att hålla ihop alla delar i svängarna. Serpentiner tex. Och även att kunna balansera sig på diagonaler och andra raka spår där ingen vägg finns som stöd.

Sedan håller jag på och tränar galoppen, att inte ramla iväg i en jättestor galopp och falla isär, utan kvicka upp sprången och hålla ihop. Sedan kör vi lite tempoväxlingar, att kunna korta traven utan att bryta av och sen öka upp ur det igen, eller gasa upp lite och sen minska ner till arbetstrav igen -allt med bibehållen form.

mathildalinnealövkvist
0

Jag är en 13 årig tjej som har en fyra åring. Jag red in henne själv när hon var 3. Vi tävlar LD och LC i hoppning. Varanan helg. Snart ska vi testa dressyr. Hon går i fin form, både lågt och högt. Jag pressar henne väl inte?

ScarletMajesty
0

#5 jag tycker du pressar henne väldigt mycket, tänk att hon inte ens har vuxigt klart än.

kaka1234567
0

värkligen tycker de äär allt för mycke press. Min är 4 år gammal rids var annan dag, och just nu sätts han igång . Han har fott villa , har hade gott hårt(även fast de va varannan dag) han villa 3 veckor för att komma tilllbacks fin och fräsh. Noga!!! rid henne inte varje dag hon måste få ta de lungt och någon gång måste hon få vila i 2 veckor minst ,så att henes kropp åter hämtar sig. Du måste också ha vilo dagar så att hon bygger upp sig de är inte under träningar hon musklar sig utan under vilo dagarna.

En unghäst ska ha mycket variation typ såhär

Måndag : Markarbete

Tisdag: vila

Onsdag:Dressyr

Torsdag:villa

Fredag:Rida ut

Lördag: villa

Söndag: Hoppa/träna på länga sig och korta sig .

Och nästa vecka hittar man på fler saker varation och vila noga med de.

Man brukar också säga att man ska rida så många dagar i veckan som hästen är gammal. Så du ska igentligen rida 3 fast en hon kalrar mer. Tex innan tävling kan du ju låta henne villa 2 dagar innan och samla på sig energoi. Häsaten är liten ett barn ban hon växer. Jag skulle inte tvinga mitt 3 åriga barn läsa vraje dag det funkar inte. De ska va lagom Jag riger min 4 dagar i veckan han är 4 år gammal .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

exitingsvillemo
0

#7 Jag vet inte om jag skulle låta hästen vila 2 dgr före tävling.

#5 Starta gärna en egen tråd om din häst, på så vis kan du får mer hjälp eftersom fler hittar just din fråga =)

kaka1234567
0

#8. De kanske inte du gör ok Skrattande

_Mvh kaka
_

exitingsvillemo
0

#9 nej jag tänker så här; Hästenbör ju hållasig rörlig för att inte stelna till lagom till tävling. Så det är ju bättre isåfall att se till att hästen får en joggingtur alternativt rask skritt-tur dagen före. Inte stå helt still.

kaka1234567
0

Nä inte helt still men skritt sen finns ju bot

_Mvh kaka
_