DEN STORA SITS TRÅDEN
Jag kan börja!
Jag har tex dansat mycket i mina dagar. Har en stark och rak rygg men väldigt mycket problem med att hålla skänklarna stilla. Ibland flyger stigbyglarna (beroende på vilken häst jag rider) och jag vet inte hur jag ska göra för att få en stabil sits. Någon som känner igen problemet och vet hur jag kan lösa detta?
rida så mycket som möjligt utan stigbyglar är mitt tips för att förbättra sin sits.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade problem med skänklarna förr, men även sitsen.
Mina skänklar hamnade gärna långt fram och jag hittade inte rytmen i sätet dessutom flög gärna stigbyglarna av.
Jag fokuserade extra på att slappna av i nedre ryggen (svanken), det var lätt att falla tillbaka till att bli lite stelare och då började det genast att skumpa. Men jag fokuserade extra mycket på att slappna av och liksom "koppla bort" nedre ryggen så den bara gungade med i takt med hästens rörelser.
Då var det ju skänklarna kvar, jag noterade snabbt att min skänklar hamnar där de hamnar och att stigbyglarna flög iväg tack vare att jag omedvetet spände benen, jag var avslappnad i nedre ryggen men jag var fortfarande lite stel i benen och det resulterade detta.
Eftersom att avslappningen i ryggen fungerade fint så fokuserade jag ännu mer på benen och gjorde samma sak där - slappna av!
När jag märkte att jag föll tillbaka så tog jag djupa andetag (oavsett gångart) och bara släppte allt. Precis som när man sträcker sig på morgonen fast istället för att sträckning så tog jag 1-3 djupa andetag och fick samma resultat som efter en sträckning på morgonen - helt avslappnad och mjuk.
Att stigbyglarna satt kvar blev som en extra "belöning", eftersom att jag inte längre var stel i mina ben utan mer avslappnad så blev det även mer vikt i benen, dessutom höll jag inte upp benen längre utan jag lade all vikt i stigbyglarna och därmed satt de kvar.
Jag höll omedvetet upp benen förut och därmed spände jag de.
Idag följer jag med min häst även då hon travar riktigt fort, dessa övningar hjälpte mig även att få bättre kontakt med henne samtidigt som jag blev som fast klisrtad om hon bli skrämd av något och hoppar till - jag följer med helt av mig själv.
För att få till ryggen så red jag mycket barbacka men även med sadel (engelsk allround) fast då utan stigbyglar, och sedan fokuserade jag på att få skänklarna i mer rätt läge utan stigbyglar och sedan införde jag stigbyglarna.
Jag har fortfarande problem med skänkelläget, men stigbyglarna sitter på sin plats!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

1. Slappna av. Det är intill omöjligt att kunna sitta ner i en bra och balanserad sits när man sitter och spänner sig.
2. Tänk "långa ben". Släpp ner benen utan att knipa.
3. Vara följsam i magpartiet och följ med i hästens rörelser.
4. Släpp stilbyglarna och rid utan. Barbacka är också ett alternativ.
5. Se till att hästen är mjuk och arbetar i en god och balanserad form och inte sänker ryggen.
Tips jag kommer på lite spontant…
Tack så jätte mycket för bra svar! När jag rider mitt sto så är det inga problem alls. Men när jag rider min jätte till häst, han har ett väldigt svung i sitt steg, så blir det som precis som #3 berättade. Men jag ska försöka fokusera på att slappna av i benen. Sisten är bra, men just det att stigbyklarna flyger av.
Vad rider ni för hästar?