Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: unghästen
Läst 2230 ggr
Alicce
0

Ej arbtesvillig häst

Min häst är 6 år gammal. Hon är ganska tjurig och det går nästan inte att få henne att trava på banan, i ena varvet är det värre än i det andra. Hon är inte arbetsvillig. Det hon gör är att hon stannar, sparkar bakut eller bara vägrar. När Man rider ut travar hon på i gott tempo, där är det enda problemet att hon stannar och bockar när hon ska galoppera, detta oroar mig dock inte då det brukar gå bort av sigsjälv.

Undrar om ni har några tips till mig? Bör jag avstå helt från banan eller bara kämpa vidare? Några bra tips på övningar och upplägg på hur man kan träna en 6-åring ( hon är dock väldigt efter i utbildningsskalan)

ScarletMajesty
0

Du bör kolla upp sadeln; för mig låter det som om hon har väldigt ont eftersom hon bockar då ni ska galoppera också. Eftersom hon travar på ute, där jag antar att det är rakare så kan det vara benen också. Kolla igenom hästen först och främst för att se ifall hon har ont av utrustningen, sadeln, tränset osv.

lukana
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du bör kolla sadeln, hon kan ha ont någonstans. Kolla upp din egen sitts oxå, oftast handlar det om våran påverkan på hästen, det är inte okey att din häst stannar och bockar, innan galoppen, det brukar snarare bli en snabb olata hos din häst. Kolla din hästs tänder, något stämmer inte, om hon betersig som du beskriver. Gå in på www.effectivridning.se  Lycka till

EwaAngantyr
0

Låter som en typisk LBI!  Left brain introvert-häst som vill bestämma själv och som behöver massor med motivation, omväxling och tydligt ledarskap.

MEN kolla förståss sadel och att hon inte har ont först!

HBKbruden
0

och för mig låter det som ett typiskt sto som inte har muskler (ung och som du säger efter i sin utbildning) och protesterar pga det! Med tanke på att hon går med framåtbjudning i skogen - Rid i skogen!. Men självklart kolla utrustningen. Ta hjälp av tränare och jobba mycket i skogen och bygg muskler i låg form där framåtbjudningen finns. Ta hjälp av erfaren ryttare som sitter upp och visar vem som bestämmer! Lycka till!

Rafflan
0

Jag undrar om hon vart så ända sen inridninge eller om det kommit först nu?

Lorita
0

#4 då är min valack ett sto ocm mina tre ston valacker Tungan ute

#0 Ametist kan kan krånla så iblans och då gör vi så att jag har en långpisk och driver honom lite framåt, när ryttaren rider (mig funkar han bättre med)

Stegrar han så sätter jag/andra ryttaren, honom några varv i en mini volt och driver framåt, då kan han inte stegra och han upptäker snart att det var inte något trevligt resultat att äns försöka resa sig.

Sen rid inte och tragla för länge utan sluta när det hella går bra, sitt då av och led hästen hästen när du skrittar av men uppspänd sadelgjord.

Jag kan okså tillägga att mellan att han testar så är han en underbar häst att rida men han vill som sagt, gärna vara den som bestämmer.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

EwaAngantyr
0

#4 Hur menar du med att "visa vem som bestämmer"??
Hur gör man då??

HannaW
0

min medryttarhäst är precis likadan, ute är han hur pigg som helst men på banan tappar han "farten" helt. senaste gången jag var där provade jag en sak som verkligen fungerade! på vägen upp till ridbanan gjorde jag massa övergångar mellan alla gångarter, på långa tyglar och inga krav bara så att han skulle börja lyssna och vara pigg. när jag sen kom ner på banan behövde jag bara säga trav så travade han! vissa gånger började han till och med trava av sig själv :D och det har aldrig hänt på bana förut :P det funkade verkligen för honom så kanske något att prova? Han blev mycket piggare, lyssnade jättebra och fick mer energi!

Sen är det nog bra att kolla sadeln också, för hon som har hästen har precis bytt sadeln eftersom att den andra inte riktigt satt som den skulle. Efter det har han blivit mycket mer arbetsvillig och lugn :D

Sassenach
1

Är hästen helt frisk och utrustningen sitter bra, så får du nog säga till att du inte accepterar beteende. Jag brukar ryta ett fy eller nej. Min häst svarar väldigt bra på det.

Sen har vi klassikern hemma: "Bry dig inte om vad han gör fortsätt och rid!"