Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettträning
Läst 1793 ggr
LitenPyssling
0

Grundtips sökes

Mitt fjortsto var utlånad för ev. senare köp i vintras, hon kom dock tillbaka och var negativt förändrad. Hon är egenuppfödd och det är jag som ridit in henne, innan var det absolut inga problem oavsett vad man skulle göra - men nu är det.
Jag tänker inte ta upp allt men det som jag ännu inte fått till är bland annat:

Höger galopp
Hon vägrar fatta höger galopp, det hon gör är att antingen fatta vänster eller så börjar hon rusa i trav. Spelar absolut ingen roll om man tar hjälp av en bom i hörnet eller om man försöker fatta på volt. Det blir antingen rus eller vänster galopp oavsett.
Hon kan dock spontan ta höger när man rider, men det är väldigt sällan. Jag har alltid fattat på samma sätt på henne, det var när hon kom tillbaka som hon inte fattade höger längre, innan satt det jätte bra!
Vad kan jag göra där?

Länger ut och ställer sig åt vänster
När man tar höger tygeltag så jobbar hon emot direkt, hon länger ut sig så halsen och huvudet blir som ett enda långt rakt streck och sedan ställer hon sig åt vänster. ENBART i höger tygeltag och det spelar ingen roll hur lite man rör så gör hon så här.
Nu rids hon på hackamoore och det fungerar bättre, men hon ställer sig fortfarande åt vänster och man kan inte ställa henne rakt eller åt höger och "få ut" henne. Hon är kollad och är jätte mjuk och fin i munnen, inga problem inne i munnen heller.
Jag jobbar på den psykiska biten men det är ju även en fysisk del i det hela, hon tränar ju snett. Hon vägrar som sagt att ställa till sig oavsett vad man gör, ställer hon sig åt vänster så är hon som fast där.
Vad kan jag göra där?

Just nu vet jag inte alls vad jag ska göra så nu rider vi enbart uteritter där vi mest bara skrittar runt i skog och mark, jobbar enbart i skritt och gör skänkelvikningar osv.
Jobbar även lite i trav men absolut ingenting i galopp då inget verkar fungera just nu med höger.
Det var väldigt längesen som jag jobbade i galopp med henne, ens att vi galopperar nu.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

exitingsvillemo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror snarare att problemet sitter någonstans i kroppen, än i munnen.

Hon kan ha blivit riden olika i de olika varven och på så sätt fått ngn låsning. Problemet kan sitta var som helst, bogen, ryggen, korset, nacken…

Mitt tips är att ta ut en massör e.d för att få klarhet i vart problemet ligger

Lorita
0

Jag håller med #1 om att det troligen sitter i kroppen men jag skulle först ta ut veterinär och sen efter det massör.

Jag skulle inte heller rida henne innan hon är ordentligt genomgången risken att förvärra något är jättestor.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

exitingsvillemo
0

Jag skulle nog ta ut en massör i första hand, ingen lekman dock, utan en välutbildad kunnig massör, men det berorkanske på att vi har bättre massörer än veterinärer här omkring =)

LitenPyssling
0

Jag tror det är något med munnen, annars skulle hon inte undvika höger tygeltag så mycket. Hon fungerar klockrent när hon kommer in i formen men fram till dess är det som om det gör jätte ont i munnen på henne. Dock talar det emot att hon är väldigt mjuk och fin i munnen..

Har ingen aning om var det finns någon massör här dessvärre, veterinären som vi har är väldigt duktig men hon kunde inte hitta något fel på vår häst.

Lorita
0

#4 jag skulle mer tippa på bogen eller ryggen och att det släpper lite när hon blir uppvärmd.

LitenPyssling
0

#5 Sant!
Dock spelar det ingen roll om hon är uppvärmd eller inte, det är samma visa hela tiden fram till att man jobbat ner henne för då är det lugnt igen. Men man kan inte ha henne i form hela tiden, hon måste ju få slappna av emellanåt.
Ska dock försöka hitta en massör!

Lorita
0

#6 dom ska gå i form hela tiden om det går att inte låta dom gå i form det är som att lyfta fel.

Vi försöker inte få hästar att gå i form för att det är snyggt utan för att det är den mest skonsama ridingen för hästen. Att rida en häst ur form det är ett efektivt sätt att slita ut hästen då är det bättre att korta ner passen man arbetar hästen.

exitingsvillemo
0

Precis som Lorita säger, så ska hästen arbetas i form hela tiden under ridning. Bakbenen ska aktivera och ryggen ska bära upp ordentligt=form.

Jag är mkt tveksam till att det är tänderna som spökar, tror fortfarande att problemet sitter i kroppen någonstans, som jag tidigare skrev; det kan sitta vart som helst, från nacke till rumpa

LitenPyssling
0

Självklart ska hästen arbeta, min häst jobbar av sig själv (även min förra gjorde det) men det jag menar är formen med huvud/nacke.
Inte själva arbetsformen, förstår ni hur jag menar?

Bara för att en häst går med krökt nacke så betyder det inte att den "går i form" liksom att när nacken inte är krökt så betyder det inte att hästen inte går i form, min häst jobbar med bakben och rygg av sig själv men jag menar då man plockar ihop henne mer och även får med kröken på nacken, det är då det blir att hon kan ställa sig emot.

Vet itne riktigt hur jag ska försklara, men ni förstår säkert.

Fortsätter att leta efter massör, har dock inte hittat ännu.
Är även rädd för att det ska vara någon som förvärrar allt.

Lorita
0

#9 inte är det tänderna, möjligen att du kröker henne för hårt och tappar undertampet/formen eller så har hon ont.

Rider du för någon tränare och vad seger i så fall din tränare.

LitenPyssling
0

#10 Tänderna är nyligen kollade och allt var ju fin fint, mjuk och inga konstigheter alls i munnen. Så det måste ju vara övrigt i kroppen precis som ni säger.
Jag rider just nu på hackamoore så det blir ju ingenting på hennes tänder, jag kan ha långa tyglar och bara "små skaka" lite på tyglarna så kröker hon sig - hon väljer alltså helt själv hur mycket hon vill och inte.
Hon är otroligt känslig så det krävs absolut ingenting innan hon kröker, speciellt inte när hon är uppvärmd, då hinner man inte ens röra tyglarna vissa gånger innan hon kröker.

Jag tror mer på att det är psykiskt än att det faktiskt gör ont, hon hade vargtänder då hon var utlånad och de berättade att hon hade testat lite hos de, men inte vad de gjorde för att åtgärda det. Men tror även att det kan göra ont, delade tankar där.
Det är mycket osagt ifrån de.

Lorita
0

psykiskt, den hade jag inte utgått ifrån då kan man missa många värdefulla månader som hästen blir sämre.

LitenPyssling
0

#12 Som jag sa så känns det ju också som att det är fysiskt, jag longerade henne igår och då longerar jag i enbart grimma (har alltid gjort det) och jag reagerade på en sak och det var att hon stannade till och "inte ville". Hon stannade och sen vände hon sig så hon stod emot mig. Detta har hon inte gjort tidigare utan det kom efter att hon kom hem, dock är det i vänster varv hon vänder upp sig och det är höger som hon har svårt med och som hon vill undvika.

Innan hon åkte så var hon aldrig något problem att longera eller göra något överhuvudtaget med, hon gjorde allt jättefint så det är jätte jobbigt att hon blev så här efter att hon kom hem.

Jag tror det är både fysiskt och psykiskt.

Lorita
0

och jag tycker det är dags att ta hjälp av en veterinär.

LitenPyssling
0

#14 Hon är redan kollad av veterinär och de hittade inget, och det var dessutom de två veterinärer som är mest kunnig inom hästområdet.

Men jag kom på en sak nu, kan det vara så att något hände när hon var borta så hon har fått problem med bakpartiet?
Det är nämligen så att enda sedan hon var liten så har hon haft problem med bakpartiet, hon fick alltid avdrag på detta vid premieringarna - hon var stel.
Hon kollades av veterinär och de berättade att om hon inte var så ung så skulle de sagt korsförlamning men eftersom hon bara var 2½år då vi kollade så sa de att vi skulle försöka jobba med henne och köra henne så hon fick arbeta. Hon blev bättre när vi började jobba mer med henne och fick bättre poäng på nästa premiering.
Sen reds hon in och vi började jobba mer med henne både inom körning och ridning och hon blev bättre.
Hon måste jobba varierat för att inte bli stel och hon kan inte stå i en vecka innan hon blir stel så viloperioder fungerar inte med henne.
Hon har dock inte ont, men hon blir stel.
Hon visar heller ingenting på böjprov.

Kan det vara så att något blev där nere så det har blivit någon sorts låsning eller så i hennes bakparti som inte syns och som försvinner när hon går på ett visst sätt med kroppen?
Jag vet ju att när jag själv har ont så kan det onda försvinna om jag går på ett visst sätt, tänkte om det var lika med henne att det liksom försvinner om hon går på ett annat sätt.