Min dag!
Hejsan!! jag är ny på fokus .
Jag är en tjej som gillar hästar jag har en ponny som heter sundance . Hon är en fux mycket trevlig ponny . Mitt pass idag börja med att rida igenom program LC:1 och LC:2. Det gick bra men hon har svårt att fatta höger Galopp men det är bara att träna
. Har ni några bra tips som jag kan träna min ponny ?
Hewj och välkommen Malin45!
Som alltid så gäller det att göra mkt övergångar för att stärka sin häst och också variera tempo ofta.
När det gäller galoppen är det också mkt styrka som gäller, finns en artikel om det här på iFokus som du hittar under rubriken "Artiklar".
Men ut och klättra, gör många fattningar, lätt gymnastikhoppning etc.
Man får också titta på sin egen ridning så man själv inte faller fram, viker sig, hindrar inner bak från att komma fram. Ett litet tips är att ge en liten eftergift i innertygel när man gör fattningen. Då brukar det bli lite lättare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja det har du rätt i.
Jag hade samma problem med min ponny ett tag och tränare lite olika saker för att stärka höger galoppen.
För det första så försöker jag innerställa hästen något när jag fattar galopp, det tvingar nästan hästen för just höger galoppen.
Sen brukade jag träna mycket galoppfattningar och avsaktningar på volt för det är jätte bra träning.
Till sist är ett bra tips även att påbörja en öppna och fatta galopp i öppnan.
Dessa saker använde jag mig av och nu funkar högergaloppen perfekt!
Lycka till i framtiden och med träningen! :)
Kram Christel, http://ponnylycka.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack så mycket :) dom övningarna har faktiskt hjälpt tack