Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: bilder-och-filmer
Läst 2406 ggr
LindaKarlstrom
0

Hur ser det ut? *bilder*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt på en ny häst igår, eller det var andra gången, och jag undrar hur ni tycker det ser ut?

Tyvärr så gick det mycket bättre att rida första gången (var i ridhus då ) för pållen var så disträ och okoncentrerad och brydde sig betydligt mer om vad som hände i hagarna än vad jag ville. Så det var svårt at t få igång någon riktigt bra ridning, men lite komentarer vore ändå roligt!

Att min sits måste jobbas på, det vet jag Flört

LindaKarlstrom
0

.

LindaKarlstrom
0

.

LindaKarlstrom
0

.

EwaAngantyr
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj vilken fin häst!!  Du behöver jobba med att få armarna intill din kropp, flytta ner knäna, bak med underskänklar.  Placera ditt huvud ovanför ryggraden. På bilden ser det ut som du är spänd i knän och underskänklar.  Låt dem hänga rakt ner. Avspändhet…

[LoveNasse]
0

Fin polle! Ser dock lite framtung ut, men försök rätta upp din sits lite och arbete mer med sätet samtidigt som du gör halvhalter och driver in honom i ett mer aktivierat steg så ska du se att även formen blir bättre! Lycka till! :)

LindaKarlstrom
0

Tack så mycket för att ni tagit er tid att läsa och kommentera! Ska tänka på det här nästa gång jag rider honom Glad

Att jag inte sitter så bra, och spänner mig, kan det ha att göra med att jag är van att rida i dressyrsadel? Jag brukar ha rätt så fin sits, med undantag för armarna.

Evsan89
0

Tänk uppförsbacke när du rider :)

peace you all !! ;)

Tusen
0

Ett tips utöver sits och annat är att aldrig rida barärmad. Om du ramlar av kommer du att skrapa upp dig rejält. Så var rädd om dig och skydda dig enkelt med en långärmad tröja nästa gång.Glad

Väldigt fin häst.

Invisible
0

Det allra första jag reagerar på är att din hand ser stark och stum ut. Det ser även ut som om du för handen bakåt, försök istället att föra handen utåt. Bak med underskänklar, räta upp dig och upp med blicken. Annars fint!

LindaKarlstrom
0

Ja att rida med kortärmat är väl inte det bästa, men det skönaste!

Jag tycker att jag har väldigt mjuka och följsamma händer, får ofta beröm för det, och höra att jag inte ska vara rädd för att ta lite ibland. Tack för tipsen! :)

Tusen
0

#10 Ja det är jätteskönt tills du ramlar av och skrapar armarna ordentligt. Då är det inte lika skönt.

Lorita
0

Läng stiglädren så där 4-5 hål så kommer dins sitts bli bättre naturligt.

Sen ser det lite ut som du rider framefrån och bak. Det är det att dumpan går under hästen och lyfter hästen som ska ge böjningen på hästens nacke.

När hästen kröker nacken så ska det komma en naturlig eftergivt av att belastingen från dina häsnder försvinner och då när hästen går i form ska du inte ha någon tyngd i din hand.

Om du flyttar bak skänkeln lite mer så kommer dom att påverka muckeln som går till bakbenen och det blir mer naturligt för hästen att trampa under sig.

Tänk sen inte så mycket på sittsen det blir lätt en väldigt spänd ridning då och du vill ju dansa med din häst som alla dressyr ryttare vill.

Ska du ändra på något så ta en bit i sänder det blir för mycket annars och då skulle jag jobba på att ta bak skänkeln och få drivet bakifrån och ge hästen naturlig efftergift.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LindaKarlstrom
0

Tack för alla dina tips! Glad Tyvärr har det inte blivit att rida hästen något mer sen jag skrev det här inlägget, men i morgon så ska jag sitta på honom igen, då ska jag försöka komma ihåg lite av de tips jag fått! :)

Elshira
0

Jag tycker det blir lite stolsits (benen för långt fram), prova att rida i sadel, men utan stigbyglar ibland. Låt benen hänga nästan rakt ner, och sedan kan du börja rida med stigläderna ganska så långa, liksom samma sak som benen rakt ner, men men så du kan spjärna emot lite i stigbyglarna bara (bara precis så du kan rida lätt ungefär, lätta från sadeln men inte mer).

Och sedan - slappna av i gäddhänget Flört Försök att "flaxa" (inåt och utåt från sidan) lite med armarna trots att du kan hålla emot lite i handen, så att du slappnar av.

Hakuna matata!

LindaKarlstrom
0

Tack för tipsen! Jag tror dock det är just den sadeln som ger mig stolsits, jag brukar sitta rätt så bra. Ska pröva utan stigbyglar nästa gång jag sitter på honom och se om det hjälper :)

Kitty41
0

Håller med det som står ovan, men vill bara säga att du ser ut att ha en fantastiskt bra känsla, speciellt i svikten genom armbågen till hästens mun Glad

ponnylycka
0

Snygg häst med fint steg! :D Ser jätte fint ut och du rider bra!

Kram Christel, http://ponnylycka.blogg.se

LindaKarlstrom
0

Tack än en gång för allt ni skrivit! :) Jag har faktiskt inte ridit den här ponnyn på ridplan sen jag startade den här tråden, så kan det gå Flört