Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyrhästen
Läst 2115 ggr
BellaVictoria
0

Estniskt halvblod?

Jag är på G med att bli medryttare på ett estniskt halvblod, ett 11årigt sto, men jag har absolut ingen erfarenhet av den här rasen sen tidigare, då jag endast jobbat med Oldenburgare, Holsteinare mfl..  Så jag vill gärna samla så mycket info som möjligt om rasen innan jag åker & provrider henne!
Så min fråga till er andra är nu om ni har någon erfarenhet av denna ras som ni kan dela med er av? Hur är de temprametsmässigt, är det bra dressyrhästar då jag endast tävlar dressyr! Är de lättridna eller svåra? Hur är det med formen, har sett många bilder där formen på nacken verkligen är bedrövlig, vet ej hur man ska förklara det men det finns ingen som helst rundhet helt enkelt i nacke !
Då min stora svårighet inom ridningen alltid varit att kunna rida hästen i form (på tygeln) är det viktigt för mig att veta en del om hur den här rasen är i formen för att kunna göra det bästa möjliga av situationen!
Länka också gärna om det finns några hemsidor med info om denna ras!

///BellaVictoria

Invisible
0

Det är en individuell råga. Hur svår en häst är at arbeta i form beror inte på vad den är för typ av ras. Temprament och ridbarhet går inte heller att avgöra innan man träffat hästen. Allt beror på hur hästen är hanterad och uppfostrad, samt hur den är riden och utbildad.