Byta bett?
Förra hösten lånades mitt fjordsto ut för ev. senare köp. Hon kom dock tillbaka på grund av att ekonomin hade förändrats så de kunde inte ta henne, men förklaringen var jätte konstig så det var något som var fel. Det kände jag på en gång.
Sant var det också, hon kom tillbaka och var negativt förändrad, vi misstänker att hon blivit otroligt bortskämd och även fel hanterad.
Innan hon åkte så stegrade hon inte, bockade inte, sparkade inte bakut, bet inte, hon gick ut på ute ritter själv utan problem, tog båda galopperna felfritt, gick fint i form och hon försökte aldrig öka takten om jag inte bad om det.
När hon kom tillbaka så stannade hon var 2-3e meter och det kunde ta 50min att gå 1km (hemvägen gick det dock bra på men inte samma som innan hon lånades ut), hon stegrade och sparkade bakut när hon inte ville, hon slog upp boxdörren på en när man skulle släppa ut henne, tog inte längre höger galopp, gick långt bakom lod när man jobbade henne, försökte hela tiden att öka takten och springa så fort det bara gick typ och hon jobbade emot när man tog i höger tygel.
Allt har dock blivit fullt återställt förutom att hon inte tar höger galopp, det är en himla massa jobb för att hon ens ska ta galoppen då men vänster funkar felfritt. Hon försöker fortfarande öka takten hela tiden men inte lika som förut, hon går lite bakom lod eller perfekt så allt det har blivit jätte bra.
MEN det är det här med höger tygeltag som jag verkligen inte får till!
Jag behöver inte röra någonting i höger tygel innan hon biter i bettet, länger ut huvudet så långt hon kan och har nosen rakt fram i samma linje som halsen och inte neråt som de har annars, och sedan ställer hon sig till vänster.
Spelar ingen roll hur mycket jag jobbar henne så gör hon så här och stretar emot allt vad hon kan. Men vänster är hon jätte mjuk och fin i.
Men det är så himla lustigt allting också, för jag tror att hon har ont i vänster mungipa (det trycker ju där när man tar i höger tygel) och det är därför hon jobbar emot. Så hon måste blivit slagen eller tilldragen ordentligt så hon fått ont där, hennes mun är kollad och det finns inga skador eller hårdnader.
Men det lustiga är att om hon har ont i vänster mungipa och därför biter i bettet och inte vill, men hon stället sig till vänster och om jag inte följer med då så drar det ju i höger tygel och därmed blir det tryck på vänster mungipa.
Så nu har jag börjat fundera på att köpa ett nytt bett, ett 3-delat (som hon hade tidigare) med sötmalm på så hon får lite smak och något att leka med. Det borde ju göra att hon inte biter i bettet lika mycket?
Vad tycker ni?
Hjälper sötmalm/koppar för att hon ska sluta bita på bettet när detta blir?
Tror ni det kan hjälpa henne med det här högra tygeltaget?
För jag kan ha slaka tyglar och bara röra tygeln jätte lite så blir detta. Dock försvinner det när jag väl lyckats jobba henne i form, då är det som om inget blir på henne. Testar hon bara kanske?
Hon är 5år, egenuppfödd och inriden samt inkörd av mig. Innan hade hon inga som helst problem med detta och var jätte fin i munnen, men nu är det som förstört! =/
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg