Tips för LC:1
Har nu anmält mig till en LC:1-Clearound.
Är det någon som har tips? Vanliga "missar" i LC:1? Eller något annat jag ska tänka på?
Träna på att göra halt från trav, och igångsättning från stillastående till trav.
Träna på att göra jämna 10 och 20m volter.
volterna får man ofta avdrag på för att de är för små eller för stora, eller att de är mer ovala. Det fick min f.d medis när han red LC1 sist gång på Harry.
Det är väl det jag kan tänka mig, samt att galoppfattningarna ska vara på exakt rätt ställe. mitt mellan de angivna bokstäverna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tack så jättemycket:)
#1 Fast galoppfattningarna behöver inte vara på exakta ställen. Det står ju att de ska göras mellan de angivna bokstäverna, men de behöver inte göras exakt mitt emellan. Tanken är just att ryttaren ska hinna ha tid att göra fattningen utan att stressa.
#3 planerar man att göra det till mitten mellan angivna bokstäver och genomför bytet då så får man bättre poäng. ju mer välplanerad ritten ser ut dess bättre.
men visst, det ger ju utrymme för att slippa stressa, men stressar man så anser JAG att man gjort något fel i planeringen och träningen hemma. Visst kan alla glömma banan eller ridvägarna, men det är sånt som händer. :D
#4 Jag reagerade på det du skrev i #1
… galoppfattningarna ska vara på exakt rätt ställe. mitt mellan de angivna bokstäverna …
I övrigt lämnar jag dina inlägg utan kommentar då jag tror att du och jag har helt olika syn på vad man kan kräva av en person som rider LC:1 (för första gången?).

En miss min ena dotter gjorde i LC1 var att ta fel på mellantrav o ökad trav. Hon gjorde en längning som var värd en 8 men fick en 5a då det var just….mellantrav, för mkt längning stod det i protokollet.
När jag nu hr tittat på de få protokoll vi har från LC1 lokalt, så kan jag bara konstatera att domarna har kommenterat formen, samt längning av tygeln i fria skritten.
Glöm inte att hålla i yttersta kanten på tygeln i skritten, så det verklgien syns att du har lång tygel!
Svårigheten i LC1 bortsett från att hålla reda på program eländet är övergångarna till skritt i serpentinbågarna! Jag har hört från domare att det är programmets svåraste del!
#5 åter igen beror det ju på vad man själv har för kriterier, jag har inte ridit en LC1 själv på jag vet inte hur många år… Så jag är praktiskt taget nybörjare på det här med tävlingar igen.
Var och en sätter sina egna krav, för mig är rena och bra övergångar på det ställe JAG anser vara exakt viktigt för min planering av ridningen. Sen får ju andra göra hur de vill, det var bara ett tips som jag märkt av att man får bättre points på.
#6 det håller jag med om, min 4-åring han ansåg att det vart tämligen löjligt att behöva skritta mitt i en serpentinserie ^^ Han har en hel del egenheter min Harry.

Tack för tipsen. Så jag sammanfattar lite här:
- Nogranna vägar
- Bra tempo
- Sakerna ska utföras vid rätt bokstav
#8 det låter bra det där :) Ju nogrannare man är des bättre poäng får man ju, det säger sig självt :P
och framförallt, ett tips är att "rida" programmet utan häst tills man kan programmet, sen tränar man med hästen och rider igenom programmet, hur känns det? vad var svårt, och sedan träna på de svåra momenten på olika ställen på ridbanan, så inte på samma ställe hela tiden, man får inte bli förutsägbar för hästen och så ska man inte traggla förlänge på samma sak heller, kom ihåg att variera arbetet :D
#8 Kom också ihåg att inte rida igenom programmet och rörelserna i rätt följd för många gånger heller. Domaren ser direkt om hästen hinner före ryttaren, och det får man avdrag för.
var noga med hörnpasseringarna, vet att domaren brukar kika på det. Många som börjar rida program "glömmer" den och låter hästen gena i hörnen
*en liten parentes*
Se glad ut
, tycker att det ser mkt trevligare ut om det är en ryttare som rider och ser glad ut och har kul en än som ser halvsur ut och gör detta för att hon tex måste och detta påverkar ju även domaren
(jag måste bara med stolthet säga att jag fick en 9a ;o på övergångarna i serpentinbågarna, blev hur överlycklig som helst!)
känner mig ganska sen som skriver här, men bättre sent än aldrig antar jag haha :)
gör bara inte samma misstag som jag gjorde, och som ovan nämnt, håll reda på programhelvetets vägar xD jag red fel en gång och inte var det hela världen, men fruktansvärt irriterande. och som ngn nämnde ovan, läng ut tygeln helt annars mkt avdrag hos vissa domare. och när du gör mittvolterna, rid ut ordentligt mot C och A för dom blir lätt ovala, speciellt om man är van med LB:1 programmet :)
en till grej som domare drar ned mkt på! "gena" i hörnen när du gör serpentinbågarna, annars blir dom inte helt runda, eller hur man nu ska förklara det. och i andra bågen, rid bara ngt steg på spåret och gena inte över medellinjen + glöm inte att rakställa där! :)

Smart!
Vet att det är en väldigt gammal tråd, men någon som har något annat tips? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1. övergångerna ska vara så exakta som möjligt, det älskar domaren. 3 steg innan samt efter medellinjen. mjuka övergångar, stressa inte!
2. välplanerade volter. tänk på att hålla ut mycket i varje fjärdedel av volten eller vad man nu ska säga, så blir volterna så runda som möjligt. glöm inte att rida ut ordentligt mot bokstaven du vänder från på tillbakavägen, annars blir det lätt att sista delen av volten ser slarvig ut.
3. helt lång tygel i den fria skritten
4. utnyttja lättridningen i mellantraven om det behövs :) för vissa "förstör det flytet", men för andra blir det lättare, helt individuellt!
5. gena inte över medellinjen i serpentinbågarna och rid inte ut i hörnen i bågarna, för då blir de inte runda. rakrikta precis innan medellinjen och ställ efter det böjda spåret strax efter. vanligt att man missar på!
6. passa så att inte mittvolterna blir ovala, det är otroligt lätt. håll ut mer åt ridbanans kortsidor än vad du tror!
lycka till :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilka fina tips du fått!