Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 6750 ggr
joooossan
0

Remontträns

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känns som om jag har varit inne i varenda hästshop och letat snygga remontträns, utan större framgång.

Jag letar efter ett remontträns med bra kvalité, rundade silverspännen, fodrat i nacken och ett stort plus om nosgrimman är ställbar eftersom jag tycker flertalet är alldeles för långa(!)

Har kollat lite på Treadstones, Dyons och ett från Lyckåsen. Men alltid något jag stört mig på.

Använder ni något att rekomendera?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Peppe
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har lite samma problem här, slutade med att jag köpte ett billigt från hööks så länge! ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

joooossan
0

Ja men visst är det svårt!

Hade det inte varit för att Dyons mässingspännen hade det varit klockrent, just nu lutar det mot ett från Treadstone faktiskt! Men jag vet inte.. Svårt!

EwaAngantyr
0

Men vad är problemet??? Hittar ni inte tillräckligt snygga träns???

Peppe
0

#3  nej vi hittar inte tillräckligt snygga träns?

Emmsann
0

Det här med träns är jättesvårt! Man hittar aldrig det perfekta! Hoppas du hittar det perfekta tränset :-)

#3 Det kanske är ett I-landsproblem vi har men vi nöjer oss inte med det halvdana så att säga ;-)

//Emma

Em--ma
0

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

kaka1234567
0

Tycker Treadstone har fantastiskt snygga grejer träns som stövlar och ridbyxor

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

EwaAngantyr
0

ja, det kan man verkligen kalla ett I-landsproblem… sad.

joooossan
0

Men det bros ju helt på hur man ser det och vad man känner att man vill betala för.

Jag väljer att hellre lägga mer pengar på ett träns hästen OCH jag trivs med. Om du läser mitt första inlägg i tråden står det

"Jag letar efter ett remontträns med bra kvalité, rundade silverspännen, fodrat i nacken och ett stort plus om nosgrimman är ställbar eftersom jag tycker flertalet är alldeles för långa(!)"

Som jag läser det så är allt för hästens skull förutom rundade silverspännen och det kan verka fåfängt, men varför ska jag nöja mig med ett träns som jag tycker är halvdant när jag kan få ett jag verkligen tycker är snyggt?

EwaAngantyr
0

nej, det vore ju inte roligt….  sorry, men jag kan inte se problemet.  I häst affärerna finns MÄNGDER av träns, du har ju hela världen att handla från! E-bay har hur mycket som helst. Men det finns inget med rundade silverspännen..  Stackars häst.. tänk om han måste gå omkring med nåt annat på sitt huvud.   Skrikandes

viktoria91
0

#10 "Problemet" är att TS gillar att matcha sina saker antar jag, vilket jag också gör. Jag gillar tex inte att blanda mässing och silver spännen eller brunt och svart läder eller olika nyanser av bruna läder. Har jag svart schabrak så har jag helst svarta lindor eller benskydd till det.

Det är inget som skadar hästen eller den bryr sig om, däremot så gillar jag att matcha saker på henne så hon ser ännu snyggare ut fast jag bara rider i skogen eller på grusvägar.

Peppe
0

vad är det för fel med att vilja ha snygg utrustning nu då? det är ju knappast nåt som skadar hästen som sagt. och den absouta majoriteten av anledningar till just ett sådant träns är funktionen. ja det finns massor av träns, med helt andra nosgrimmor! remont är den ovanligaste av de 3 vanligaste nosgrimmorna i ridsportaffärerna, speciellt en remont med ställbar nosdel!

EwaAngantyr
0

Nej det är inget problem alls.  Hästaffärerna blomstrar just för att man vill ha så fin utrustning som möjlig. Precis som foderleverantörerna gör när de kan sälja havre för 7 kr / kg. Det är bra marknadsföring och vi hästägare ska ju handla. Så handla på!  

Att remontrgrimman är ovanlig just nu är att den inte alls är lika modemässig som achen-grimman. För 20 år sedan gick det bara att köpa remont eller engelsk grimma.. Remontgrimma på remonter och sen engelsk grimma…

EwaAngantyr
0

#12 Det känns lite som man tappar fokus när det man fokuserar på är rundade silverspännen på sitt träns…

Rafflan
0

#14 TS har ju säkert ett fungerande träns just nu, och då är det väl inge fel om hon väl lägga tid och pengar på att leta efter hennes dröm träns som har samma funkation som det hon har nu? :P

Peppe
0

#13-#14  ja visst handlar hästfolk mycket, men får man inte tag i billigare havre så har man inte mycket val. alla har inte lokala bönder de kan köpa havre av direkt :)

och som sagt blomstrar hästaffärerna, det finns massor av hästaffärer och därför har man inte koll på alla. det kanske är någon här på forumet som vet vart man kan köpa exakt ett sådant träns som TS vill ha? det är väl aldrig fel att göra någon glad genom att hjälpa? men hittar hon inget sådant så får hon ju självklart köpa ett som inte har rundade spännen, men man kan ju inte ge upp hur lätt som helst. bara för att något är lite besvärligt att hitta så behöver man inte köpa något man inte tycker om. (för att kanske någon vecka senare hitta det perfekta tränset men inte längre ha råd med det för att man köpte ett man inte gillar). jag löste det genom att köpa ett billigt remontträns sålänge men hittar jag ett snyggt så kommer jag köpa det och hänga undan det gamla som reservträns :)

jag ser inget fel med att leta efter just det man vill ha även om det tar tid, så länge det inte innebär att någon blir lidande av det.

Linnea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett från cavallo tror jag det heter. Finns nog inte längre för det är några år sen nu. Jag köpte det i en liten affär på landet. jag tror det är på såna ställen du ska leta för dom har lite mer udda grejer.

Vet inte hur bra det syns här för jag använder ju inte nosgrimma när jag har bett. Det har en läderfläta i tre olika bruna nyanser på nosgrimma och pannband.

Skynda långsamt så går det fortare.

Linnea
0

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Om du vill ha ett fint träns, precis som du vill ha det och med perfekt passform… Då tycker jag du ska kolla upp någon som syr träns från början istället!

Ett visningsträns som man köper med rundade spännen och lite andra "extra detaljer" brukar kosta runt 1000 kr. Så du behöver ju bara ändra till remont och lägga till fodring i nacken :)

Här har du en länk till en duktig tjej som syr upp träns!

http://www.vikingponnycenter.se/Utstallningstrans.htm

Hakuna matata!