Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 1682 ggr
LitenPyssling
0

Vad tycker ni?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förra veckan red jag Stårsa lite, hon har ett problem i hela bakpartiet då hon blir otroligt stel (inte halt dock) bara så där.
Veterinärerna trodde hon hade korsförlamning men eftersom hon är så ung så var det troligen inte så.
Nu är hon dock regelbundet riden och tränar på högre nivå och hon har blivit otroligt finare!
Hennes mamma hade dock problem med vänster bakben då hon helt plötsligt kunde bli så stel att benet låste sig - ingen förklaring till varför ifrån veterinärerna, det bara blev! =S

Men i alla fall, hur tycker ni hon går, hur är hennes muskelatur och vad tycker ni om min hållning?
Stårsa är ett 5årigt fjordsto som är egenuppfödd här hemma, jag som ridit in henne och utbildar henne just nu.

(OBS! laddar upp bilden efter detta ha lagts ut, vet itne varför det inte fungerar trots att jag förminskat filen en hel del, men ska testa om jag måste göra nytt inlägg)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LitenPyssling
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden:
Fotad förra veckan då jag rider på åkern här hemma.

LitenPyssling
0

Ni kanske vill ha en större bild?
Slänger iaf in en större version! =)

LitenPyssling
0

Är vi så duktiga att ingen kan anmärka något? Flört
Hehe, skäm åsido, ingen som har något de vill påpeka?

HBKbruden
0

Kan inte uttala mig på en ögonblicksbild. Lägg upp film isf.

LitenPyssling
0

#4 Hm, du kan inte säga just vad du ser av bilden?
Har ingen film nämligen =/

EwaAngantyr
0

Som jag ser det på bilden så är hästen tydligt bakom hand. Antagligen för att du håller för hårt i tyglarna. Checka gärna av så att han har självbärighet, dvs att även om du släpper en tygel är han kvar i samma form.  Det ser inte ut som att han har självbärighet på bilden utan att han har för mycket vikt på sina framben. När det gäller din sits: försök att korta tyglarna istället för att ha dem så nära magen. Handen ska alltid vara mot hästens mun och aldrig bakåt. Vrid händerna så kommer armbågarna närmare midjan och  tummen uppåt.  Underbenen är lite för långt fram. De ska vara rakt under dina axlar.  Och så; titta vart du ska och inte ner på hästen.

Hoppas det kan vara till någon nytta!!

Men som en tidigare talare sagt detta är en ögonblicksbild och man kan inte se hela sanningen!!

LitenPyssling
0

#6 Jag tar ingenting i hennes mun, hon går självmant ner till det där läget. Är medveten om att hon går lite för böjd men vet inte riktigt hur jag ska få till det du hon själv går in i läget utan att jag tar i henne.

Händerna tror jag att jag håller så för att jag slappnar av, spänner jag de när jag rider så får jag ont (handledsskada). Detta sätt har dock förekommit mindre och mindre då jag tränar mer me handlederna nu.
Bra att du sa det!

Jag har ett litet problem med att jag kan titta ner på hästens huvud ibland, detta har dock blivit bättre! Bra att du sa det, ska jag tänka lite extra på de.

Här är en bild då jag inte har någon kontakt med ena tygeln:

LitenPyssling
0

Hon var utlånad för ev. senare köp tidigare hos en dressyr ryttare.
Dennes tränare ska tydligen ha tävlat i OS eller vad det var, det var en riktigt stor tävling iaf!
Tränaren såg stora dressyr möjligheter hos Stårsa och Stårsa ska tydligen ha gått inför denna tränare 2-3ggr/ vecka.
Hon kom hem och började gå så här, innan gick hon inte alls lika böjd utan hon sänkte mer huvudet.

Kan de vara så att de ridit henne som en "ordentlig" dressyrhäst? Jag tänkte eftersom dressyrhästarna är riktigt ihop tryckta och tjejens tränare red ju på riktigt höga nivåer. Kan de ha med saken att göra tro?

Kan tillägga att hon var en helt annan häst när hon kom hem, negativt förändrad.

EwaAngantyr
0

Dressyrhästar ska ju helst inte vara ihoptryckta utan arbeta bakifrån med en lång överlinje men inte bakom hand. Halsen ska sträckas framåt.  Alla dressyrtränare tränar ju hästar olika och det kan ju hända att de antingen hållt för hårt ihennes mun så hon försöker undvika bettet eller att de haft någon form av inspänning på henne. Du kanske kan försöka rida henne i repgrimma eller kapson för att få henne att länga sin hals framåt?

LitenPyssling
0

#9 Ja, jag har ingen aning hur de tränat henne. Det enda jag vet att hon var inte alls sig själv sen när hon kom tillbaka. Fick börja om från ruta ett med henne så det var väldigt jobbigt att få tillbaka henne.
Och jag märkte väldigt fort att hon trycker ihop sig väldigt mycket och dessutom försökte hon sticka i traven hela tiden, dock har hon blivit enormt finare men hon trycker fortfarande ihop sig väldigt mycket.
Har funderat på att rida med hackamoore på henne för att se hur hon är då, då har hon ju inget bett.

Rafflan
0

Hästen går bakom lod och verkar inte spåra korrekt.
Du verkar sitta lite snett och kolla ner (?)

Upp med hästen huvud och fram med mulen.

Om du släpper i båda tyglarna konmer hästen tappa formen, ser iaf ut som det :)

MillaJ
0

Jag skulle säga att hästen går bakom lod, inte bakom hand. Kan ha med styrkan att göra men framförallt bjudningen, så försök få hästen att bjuda ordentligt, att få ett sug framåt.
Ang din sits skulle jag tipsa om att flytta underskänklarna lite bakåt (skänkelläget är mycket lättare att få till i dressyrsadel -men man får jobba med det man har). Flytta fram handen något för att öka rörligheten i armbågarna med mera (är de lite längre fram så kan du flytta dem både fram och tillbaka -är de för långt fram eller för långt bak blir man bara rörlig åt ett håll).

Och såg precis en sak till, för att underlätta för hästen att ta fram näsan till en bättre position -byt bett till ett helt vanligt utan någon hävstångseffekt.

LitenPyssling
0

#11 Vad menar du med spåra korrekt?

#12 Vad är skillnaden med bakom lod och bakom hand?

Skänklarna vet jag inte riktigt varför de hamnat längre fram, har de normalt på rätt ställe så jag förstår inte varför de hamnat där.

Vad spelar bettet för roll när jag inte tar i det?
Hon jobbar dessutom emot om man tar i hennes mun, hon är inkörd och inriden med väldigt lite kontakt i munnen.
Har testat att rida med vanligt bett flertalet gånger men hon gillar verkligen inte den kontakten man får då - liksom jag.

HBKbruden
0

Jag hjälper #12 att svara på dina frågor.

spåra korrekt innebär att fram och bakben går i samma spår. Själv tycker jag det är omöjligt att se på din bild.

Bakom lod är när hästen går bakom sitt lodplan/nosrygg?!. #6 visar när hästen går i rätt lodplan. Lodplanet ska vara vertikalt och inte luta in mot bringan på hästen. Jag skulle förklara bakom hand med att hästen inte bjuder fram till bettet utan går ihopkrullad med handen. #12 beskriver det bra tycker jag. Du ska känna ett sug fram till handen, då har du hästen mellan hand och skänkel.

Tips för att få bättre skänkelläge, rid utan stigbyglar. då kommer du även få en bättre sits

Bettet spelar roll, om du ska arbeta hästen korrekt i eng. dressyr som jag tror diskuteras här ska du ha hästen mellan hand och skänkel och få den att arbeta bakifrån. Hävsstång är aldrig bra på outbildade hästar, det ger falsk eftergift och känns ofta jättebra att rida på då det känns så lätt. självklart kan man rida hästen enligt AR/western och allt vad det heter men där ha jag ingen kunskap och vet inte hur man får hästen att arbeta rätt. Jag har utbildar hästar enligt den tyska skolan.

Tips 2. TA HJÄLP AV EN INSTRUKTÖR :)

LitenPyssling
0

#14 Ah, då förstår jag! Vad jag känner och vad andra sett när jag ridit så följer benen varandra.

Ja, då var det som jag trodde då. Att hästens nosrygg ska gå rakt ner och inte peka inåt mot kroppen.
Okej, kan du förklara det här "suget" lite? För jag får nämligen en helt annan känsla när jag rider henne än när jag rider nordsvensken som även hon gärna drar ihop sig (men hon vill komma undan bettet så jag har börjat ridit utan utrustning på henne då hon funkar bättre då!)

Jag rider normalt barbacka, men känner att hon ska få börja jobba me runder sadel då det var ett tag sen nu. Så utan stigbyglar ska det nog bli - det är dessutom roligt!

Okej, för jag har aldrig hanterat Stårsa med någon kontakt i munnen mer än då det krävs att man tar lite. Hon är otroligt känslig i munnen och jobbar som sagt emot när man har den kontakt med munnen som man får med vanliga bett.
Jag ogillar dessutom att känna kontakt med hästen och jobbar med mycket små pulser, dessa pulser plockas upp bäst med de bett som har skänklar då de annars blir hackiga och inte alls lika mjuka.
Jag kan nog säga att jag är mer åt western hållet då jag rider på det sätt att hästen får jobba själv och jag använder mig enbart av små pulser, vikt, skänkel och röst.

Jag har en instruktör som är utbildad inom den engelska dressyren och tävlar ganska mycket dressyr, jag har ett par gratis lektioner hos henne då jag red till en av hennes unghästar pga. att hon inte hade tid. Dock vet jag inte när det kan bli då min pappa jobbar 24/7 =/

MillaJ
0

_"Okej, för jag har aldrig hanterat Stårsa med någon kontakt i munnen mer än då det krävs att man tar lite. Hon är otroligt känslig i munnen och jobbar som sagt emot när man har den kontakt med munnen som man får med vanliga bett."
_Jag är inte jättebra på att förklara och alla uppfattar vi saker olika men nu ska du få MINA tankar om kontakt med hästens mun vid engelsk dressyr.
Det finns en anledning till stödet, har du ett lätt stöd/lätt kontakt så har du fler möjligheter, du kan både ta och ge med handen/tygeln -av samma anledning ska man hålla i tyglarna. En öppen hand eller en obefintlig kontakt kan man tro är mjukare men det leder till att du endast kan TA i tygeln eftersom det inte finns något att ge av -det är därför jag tog med det du skrev; du rider inte med någon kontakt alls och hästen går emot när du "tar kontakt" = kontakten blir ett plötsligt störningsmoment.
"Suget" hänger ihop med stödet, kontakten och bjudningen. Man ska inte TA kontakt/stöd utan det kommer med rätt bjudning. Via kontakten ska du kunna justera nosens placering och nackens längd+höjd = flyttar du fram/ner handen ska hästen följa denna rörelse och länga ut nacken+flytta fram nosen. Tar du däremot till dig handen + ökad drivning så kortas formen och hästen "sätter sig" mer.
(allt detta är givetvis vid optimala förhållanden och inget som händer på första försöket)

Det var något mer jag skulle skriva men glömde tyvärr vad det var ;)

LitenPyssling
0

#16 Jag har kontakt, men den är inte i samma grad (eller hur man ska säga) som vid "korrekt hållning".
För att pulserna som jag ger ut ska tas emot på bästa sätt så måste det finnas en liten kontakt, men jag kan inte säga att det är samma kontakt som vid vanliga bett som man normalt använder. Därmed säger jag att jag inte har kontakt, men ska börja säga hela meningen så det inte blir missförstånd! =)

Okej, men då borde det vara det jag känner då.
För när jag släpper efter (flyttar fram/ner) så länger hon ut sig MEN hon går fortfarande lika böjd vilket resulterar att tyglarna hänger och hon går ännu längre ner med halsen.
Dock kan jag inte riktigt höja hennes huvud, men det har nog med att göra att jag vill att hästen ska jobba i låg form och inte i hög dressyrform. Jag vill försöka få fram westernarbetet med henne och det gjorde hon innan hon åkte iväg, men när hon kom tillbaka så var hon så här och var dessutom ännu mer känslig i munnen. Innan kunde jag rida med vanliga bett på henne och ha den här kontakten även om hon inte gillade det. Men nu är hon helt emot det.
Som jag sa, hon blev negativ förändrad. =(

HBKbruden
0

Vill du få fram och arbeta henne efter western så borde du ställa samma fråga inne på westernridning för att få ett mer korrekt svar efter vad du söker. De flesta här inne på dressyr arbeta efter engelsk ridning och det verkar du inte vara så intresserad av.

#16 förklarar "suget" bra - men förstår vad det är när man känner det. Små hjälper är alltid ett mål med ridningen i såväl western som engelsk dressyr. Dressyr för mig handlar om finlir, samarbete och timing. Där är western och engelsk lika.

Hinner inte skriva mer nu..

MillaJ
0

#17 När hon gör så som du beskriver: "För när jag släpper efter (flyttar fram/ner) så länger hon ut sig MEN hon går fortfarande lika böjd vilket resulterar att tyglarna hänger och hon går ännu längre ner med halsen."
Då skulle jag vilja säga att DÄR går hon bakom hand -hon drar sig undan handens verkan och är inte ärligt i form. När de krullar in sig sådär så tappar man ju kontakten (eftersom tyglarna börjar glappa) och de bjuder inte längre. Behålls däremot kontakten vid eftergiften och hästen söker sig framåt-nedåt med både hals och nos, så är oftast bjudningen mer ärlig.
Nu är det lite svårt för mig att tipsa eftersom du är mer westerninriktad och det jag skulle kunna tipsa om inte riktigt matchar den sortens ridning och det kan bli förvirrande för hästen. Men när min häst hade en period när hon ville gå bakom lod (det blev aldrig så mycket att tyglarna glappade) -krullade ihop sig och inte bjöd ärligt så intruerades jag att göra såhär:
Att alltid hålla samma stöd, krullade hon ihop sig så skulle jag flytta handen dit jag behövde för att fortfarande hålla samma stöd, och fortsätta driva henne framåt. Om hästen tar drivningen, börjar bjuda och flyttar fram nosen så flyttade jag handen efter och samma stöd. Alltså man bestämmer sig för ett optimalt stöd och det stödet ska du alltid hänna -tex bestäm dig för 100g i handen, då spelar det ingen roll vart hon gör av näsan, du ska fortfarande ha 100g i handen. Detta är bara ett steg i utvecklingen, men målet med det är att komma till det jag skrev om i förra inlägget = att stöd, position och bjudning/driv i bakdelen hänger ihop.

Hoppas att du förstår vad jag menar och att det kan hjälpa lite även att vi inte håller på med riktigt samma disciplin.

LitenPyssling
0

#18 Vad dum jag är!
Självklart skulle jag lagt in denna på western istället för här eftersom att western är mer min inriktning. Men fick en hel del bra ord här med som jag kan ha med mig! =D

#19 Alltså hon sänker huvudet mer men behåller böjen på nacken.
Du förklarar bra! Hon arbetar ju med rygg och hon tar fina steg och bakbenen följer med fint och kommer under fint.

Just nu har hon vargtänder som skall ut också, så förhoppningsvis kommer hon kanske bli lite bättre då.
Känner mig så besviken, här lämnar man ut henne till en dressyrryttare med stort förtroende att hon ska få det bra, (för ev. senare köp) och som ska kunna dressyr men som lämnar tillbaka en häst som är så förändrad att inte ens uppfödarna känner igen henne (vi är uppfödarna).