Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 1613 ggr
Toltaren
0

Bärighet i galoppen

(Postat detta på ridsport och islandshäst också, men fortsätter fiska tips Glad)

Jag har märkt att detta blivit ett stort problem för mig nu, med bärgheten i traven, men framförallt i galoppen när Glói blir trött och/eller går på banan. Han kastar sig gärna fram på bettet och framdelen och går väldigt djupt och är även väldigt nära pass hela tiden. (Han är islandshäst) Han faller alltså isär väldigt mycket. Är det någon som har några bra tips på hur jag ska träna bärighet i galoppen? Hoppar honom 1-2 gånger i månaden och rider ut och klättrar ibland (inte så ofta dock).

Kan även tillägga att sist gång han blev skodd fick han väldigt stora hovar, och funderar på om det kan ha något med saken att göra? Han är lite snubblig nu, som han alltid blir när han har för stora hovar.

Punkity
0

Jag har lite samma problem med min mara, han faller isär och tappar bärigheten i galoppen. Min ena dressyrtränare tipsade mig i somras om ett sätt att tänka så jag verkligen RED mer i galoppen. Man ska tänka att man sitter och rullar på en gummiboll som man med höfterna rullar framåt. Samtidigt ska yttertygeln lätta litegrann och då i samråd med höftrörelsen säga "galoppera framåt" för att sedan samla upp lite och säga "men inte mer än hit". Hoppas du förstår vad jag menar? Det ska inte vara kraftiga hjälper utan för mig gjorde det att jag fick tänket rätt och då kunde samla upp energin till bärighet istället för att han bara for iväg framåt.

Det är inte så komplicerat egentligen, men polletten ska ju trilla ner för både kropp och knopp Tungan ute

[silkesnosen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hmmm….stärka..arbeta i djup form…bommar..bommar..gå i ojämn terräng….

Toltaren
0

#1 Låter ju ganska vettigt tycker jag! Tack Glad Det svåra är att min har en gångart till som han gärna ramlar ner i när han tycker det blir jobbigt, men jag ska testa!

#2 Tack, ska fokusera mer på det!