Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettträning
Läst 7140 ggr
EmmaMali
0

Höger galopp

Hej! Min ponny är 7 år gammal och är en blandning mellan Arab och Newforest. En d-ponny. När jag rider så är hon ALLTID pigg oavsätt, men ofta väldigt mjuk och fin. Hon har svårt för höger galoppen och fattar gärna vänster. Har prövat med galoppfattningar från både trav, skritt och stillastående. Öppna/sluta men inget funkar, hon har inget fel med varken ben, rygg eller fötter det är bara övning, någon som har något bra tips??
Skulle verkligen behövas , för detta är både jobbigt, inte bra för hästen efterom att hon är så mjuk i kroppen och att det inte är bra när vi tävlar (hoppning) Cool

EwaAngantyr
0

Det sitter antagligen i hur du sitter på henne. Minsta lilla du stör/är obalanserad/dålig timing gör att hon hon inte fattar rätt galopp.  Och för att se exakt vad som stör henne så måste någon titta på din ridning.

Emmsann
0

Testa leda lite med den tygel vars galopp du vill fatta. Vill du fatta vänster galopp så leder du med vänster tygel och lättar lite på höger och sitter en aningen mer i vänster stigbygel så du förtydligar vilken galopp du vill att hon ska fatta. Var JÄTTEnoga med galoppfattningen och fattar hon inte försöker du igen och igen och igen. Du får inte ge upp eftersom det tillslut kan bli en dålig vana :-) Lycka till!

//Emma

Tusen
0

En häst som har svårt att fatta en speciell galopp kan man få i rätt galopp om man ställer den något utåt innan man fattar galoppen. Överdriv gärna fattningen i början. Och även om hästen fattar fel galopp till en början så låt den galoppera ett tag på volten innan du bryter av och gör ett nytt försök. Den kommer förmodligen att tycka det blir jobbigt till slut och fattar därefter rätt galopp.
Massor med beröm bara den försöker. Sen om det bara blir ett steg så beröm-beröm. Nästa gång kanske det blir två steg i rätt galopp. Skrattande

Ibland kan det fungera om man gör skänkelvikning och sedan fattar ur den då man kommer in på spåret igen.

Att göra som som #2 föreslår fungerar bättre på hästar som redan kan fatta rätt galopp.

Glöm inte att galoppen kommer från det inre bakre benet. Det är där galoppen startar.

Mortalsaints
0

Jag har haft precis samma problem med min polla, la upp en övning på min blogg idag som verkligen har löst vårt problem du kan ju ta dig en titt?

http://mortalsaints.blogg.se/2011/april/ridovningen-jag-berattade-om-igar-for-inlarni.html#comment

Hoppas det kan fungera lika bra för dig som det har gjort för oss :)

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

betersig hästen på de sätät . Så kan den va sne musklad svagare i ena sigan jag är svag i vänster och orkar inte hålla upp min rygg så jag lutar mig mycket åt göger då. De är bara ut och klättre och sen har man kunat sne belastat hästen och fåt den att anstränga ena sidan mer en andra och på så sätt fott den snemusklad.

De är de som förekomer om en häst har svårt för en viss sida

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har samma problem som dig, odck har det börjat lossna då jag testade att lägga en bom i hörnet som hon fick komma i trav emot och sen när hon ska över med framdelen så fattar jag galopp och lutar mig lite inåt (dvs. höger) och då fattade hon oftast rätt.
Nu behöver jag varken bom eller lutning, nu behöver jag styrketräning i den galoppen.

Eftersom att hon helst fattar vänster så blir det ju också så att hon tränar vänster myckt mer än höger och då kan det vara för att hon saknar styrka i höger som hon väljer vänster.
Testa att släppa henne i en paddock och låt henne galoppera extra mycket i höger varv så hon får upp höger galoppen själv och kan ta den 1-2 varv själv, när du sitter på blir det ju en hel del extra vikt för henne som kan spela in rätt mycket om hon är fel musklad, vilket hon troligen är lite då hon helst använder sig utav vänster. =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg